کد خبر: ۶۷۴۱۶

حکیم مهر: معاون سلامت اداراه کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عامل بیماری نیوکاسل ویروسی از خانواده پارامیکس ویروس است، گفت: مرغ‌ها آسیب پذیرترین گروه پرندگان در برابر این بیماری هستند و اردک و بوقلمون آسیب‌پذیری کمتری دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسین صالحی» با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی در بین پرندگان است، اظهار کرد: این بیماری تقریبا همه گونه‌های پرندگان اعم از وحشی و اهلی با سنین مختلف را در دنیا درگیر کرده است و تهدیدی جهانی برای تولیدات طیور صنعتی در سراسر دنیا محسوب می‌شود، این بیماری معمولا در ماکیان بروز می‌کند، اما اکثر طیور و بسیاری از پرندگان زینتی و وحشی به این بیماری حساس هستند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با جنگ جهانی دوم بیماری نیوکاسل در پرندگان و در کشورهای آسیایی و به‌خصوص خاورمیانه شیوع پیدا کرد و احتمال می‌رود که در این زمان بیماری به ایران سرایت کرده باشد، در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی، بیماری نیوکاسل برای نخستین بار در مناطقی از ایران با تلفات شدید و از آن پس در سایر مناطق و چهارمحال و بختیاری نیز مشاهده شده است.  

معاون سلامت اداراه‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: بیماری نیوکاسل معمولا دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی پرنده را درگیر می‌کند و دوره کمون این بیماری باتوجه به نوع آن بین چهار تا شش روز است.

صالحی با بیان اینکه عامل بیماری نیوکاسل ویروسی از خانواده پارامیکس ویروس است، اظهار کرد: مرغ‌ها آسیب پذیرترین گروه پرندگان در برابر این بیماری هستند و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را دارند، انتقال بیماری نیوکاسل از طریق ترشحات دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش صورت می‌گیرد و آلودگی آب، دان، وسایل و تجهیزات مرغداری به ویروس نیوکاسل (از طریق مدفوع ) در انتقال بیماری نقش دارد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری درخصوص نحوه انتشار بیماری نیوکاسل، توضیح داد: ارتباط مستقیم با ترشحات و به‌خصوص مدفوع پرندگان درگیر با بیماری، آب آلوده، وسایل آلوده، محیط و محوطه و لباس‌های آلوده افراد مرتبط با پرندگان از جمله راه‌های انتقال بیماری نیوکاسل هستند.

وی با اشاره به اینکه علائم نیوکاسل باتوجه به نوع ویروس، میزان سلامتی، سن پرنده و گونه میزبان متفاوت است، افزود: ممکن است علایم این بیماری با کسالت و بی‌اشتهایی خفیف شروع شود، معمولا نشانه‌های تنفسی در این بیماری دیده می‌شود، اما ممکن است خفیف یا نامشخص باشد، متناسب با تمایل ویروس به بافت‌های خاص، نشانه‌های بیماری متغیر است.

صالحی ادامه داد: علائم بیماری نیوکاسل اغلب شامل تنگی نفس، اسهال شدید، تورم بافت ملتحمه چشم و فلجی دیده می‌شود و بالاخره مرگ پس از طی دو یا سه روز اتفاق می‌افتد، امکان دارد بافت‌های اطراف چشم متورم و تیره باشند و ترشحات چسبناک در اطراف چشم و بینی مشاهده شوند، برخی پرندگان که زنده می‌مانند، طی چند روز نشانه‌های عصبی مانند لرزش، پیچش سرو گردن و فلجی را بروز می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در جوجه‌های پرندگان به‌طور ناگهانی شروع می‌شود، عنوان کرد: این بیماری با کز کردن واضح و ضعف و ناتوانی همراه است، عوارض تنفسی مشخص شامل تنفس با دهان باز، سرفه، آبریزش بینی و خس خس کردن همراه بوده و ممکن است نشانه‌های عصبی بلافاصله بعد از عوارض تنفسی یا همراه آن بروز کند، این بیماری در انتها به فلجی، ضعف، ناتوانی  و مرگ منجر خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه مهم‌ترین روش پیشگیری از بیماری نیوکاسل انجام واکسیناسیون صحیح است، افزود: باید توجه کرد که این بیماری متاسفانه هیچ‌گونه درمانی ندارد، واکسیناسیون تنها راه مقابله با این بیماری است و جداسازی کامل در هنگام بروز این بیماری، معدوم‌سازی  کلیه پرندگان مبتلا و همچنین پرندگانی که در معرض ارتباط مستقیم با این بیماری قرار داشته‌اند، ضدعفونی کامل و دقیق محوطه‌های درگیر و غیر درگیر، معدوم‌سازی  صحیح لاشه‌ها، پرهیز و اجتناب از تماس با پرندگانی که وضعیت سلامتی مشخصی ندارند، کنترل میزان رفت و آمد افراد و جلوگیری از ورود افراد متفرقه به واحد مرغداری باید صورت بگیرد، به‌علاوه توصیه شده تمامی طیور موجود در مکان نگهداری هم‌سن باشند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه تعداد کل واحدهای پرورش صنعتی فعال انواع طیور در استان بالغ بر ۲۵۰ واحد است، گفت: این واحدها مشتمل بر واحدهای پرورش جوجه گوشتی، مرغ تخم‌گذار مادر گوشتی، تخم‌گذار تجاری، بوقلمون و شتر مرغ هستند و تعداد کل جوجه‌ریزی صورت گرفته در واحدهای پرورشی صنعتی  و ثبت شده در سامانه GIS سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی بوده است.

وی یادآور شد: تعداد کل کانون بیماری‌های رخ داده در واحد های پرورشی صنعتی و  ثبت شده در سامانه GIS سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ بر ۴۸ کانون بوده که با عوامل مختلف بیماری‌زا منجر به تلفاتی بالغ بر ۱۶۵ هزار قطعه جوجه گوشتی شده است.

 

نظر شما
ادامه