کد خبر: ۶۷۴۰۹

حکیم مهر: کانون‌های بیماری‌های ویروسی IHN، IPN و VHS در ماهیان سردآبی کشور طی ۶ سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر کامبیز رخشانی مهر» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای ‌‌آبزیان این سازمان اعلام کرد: بر اساس اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در قالب اجرای متوالی برنامه ملی مراقبت بیماری‌های ویروسی  IPN،   IHN و  VHS در ماهیان سردآبی کشور، مدیریت کانون‌های بیماری از طریق شناسایی و حذف گله ماهیان درگیر از چرخه تولید، توسعه اصول امنیت زیستی و ارتقاء سطح بهداشتی مزارع آبزی پروری، برگزاری دوره‌های آموزش برای سطوح مختلف بهره برداران در سطح کشور و همکاری سازمان شیلات آبزی‌پروران، اتحادیه‌ها تعداد رخدادهای بیماری‌های یاد شده طی ۶ سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

رخشانی مهر افزود: موارد رخداد بیماری‌های VHS ، IHN و IPN در ماهیان قزل آلا در سال ۱۳۹۹ به نسبت سال ۱۳۹۴ به ترتیب با کاهش ۷۹ ، ۸۸ و ۹۲ درصدی همراه بوده که بیانگر کاهش قابل توجه در این ارتباط است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این دستاورد، وظیفه ما را در کنترل این بیماری‌ها سنگین‌تر کرده و لازم است که بیش از پیش هوشیار باشیم.

وی افزود: خوشبختانه طی سالیان اخیر هماهنگی و همکاری مثبتی بین تمامی دست‌اندرکاران صنعت آبزی‌پروری کشور بوجود آمده که موجب هم‌افزایی در مدیریت و کنترل بیماری‌ها شده است.

 
نظر شما
ادامه