کد خبر: ۶۷۳۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به انتشار برخی اخبار در خصوص کشتار دام های آبستن در این استان، گفت: کشتار دام های حذفی در البرز یک خطای غیرعمد انسانی بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهرداد عبدالملکی» روز جمعه افزود: برای حمایت از بخش مولد عشایر در شرایط سخت خشکسالی و بر اساس مجوز صادره از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، طرح خرید دام مازاد و قابل کشتار عشایر تحت عنوان طرح خشکسالی آغاز شد.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح با هماهنگی با سایر ادارات و دستگاه‌های مرتبط و تشکیل و استقرار اکیپ‌های فنی و بهداشتی در مناطق عشایری و کشتارگاه ها اقدام به خرید، حمل و کشتار دام‌های مازاد و قابل کشتار شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه اجرای دستورالعمل طرح خشکسالی و تعیین و تشخیص دام آبستن بر عهده امور عشایری و دامپزشکی می باشد، گفت: کشتار دام آبستن یک موضوع قابل قبول نیست ولی تشخیص دام های آبستن به خصوص دام های مولدی که سن بالایی دارند و مشمول این طرح هستند بسیار سخت است.

عبدالملکی افزود: دام های حذفی که شامل طرح هستند دام های مولدی هستند که پیر شده اند و بیشتر سن زاد و ولد آن ها گذشته ولی تشخیص دام های آبستن نیاز به دستگاه سونوگرافی دارد که مراکزی که کشتار این دام ها در آنجا انجام می شود، مجهز به این سیستم نیستند.

وی شروع اجرای طرح را از نیمه آبان ماه سال جاری عنوان کرد و تصریح کرد: روزانه حدود ۲۰۰ راس دام حذفی عشایر کشتار می شوند که در طی این مدت شاید با یک یا ۲ مورد از این دام های آبستن در استان روبرو شده ایم.

مدیر امور عشایر البرز پیش از این اعلام کرده بود که در برآوردهای انجام شده قرار است در کل حدود ۲۰ هزار راس دام حذفی عشایر در این طرح کشتار شوند که در فاز اول فروش و کشتار پنج هزار راس اجرا می شود.

علی نقدی بازنشین با اشاره به میزان خرید ۲۰۰ راس دام به صورت روزانه ادامه داد: حذفی بودن  گوسفند یا بز به لحاظ سن ، آبستن نبودن دام و برخورداری کامل دام از سلامت را از شرایط اصلی قرارگیری دام عشایر در این طرح به شمار می رود.

وی ضمن اظهار امیدواری بر اینکه با اجرای این طرح بخشی از مشکلات عشایر استان و کشور برطرف شود، افزود: این دام های زنده با قیمت هر کیلوگرم ۳۲ هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان خریداری می شود.

مدیر امور عشایر البرز  خاطرنشان کرد که عشایر در قبال تحویل هر کیلوگرم دام زنده، به میزان سه کیلوگرم جو از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت خواهند کرد ضمن اینکه پس از حذف دام های مولد پیر فوری دام های جوان مولد جایگزین می شوند.

شرکت پشتیبانی امور دام استان البرز با یکی از شرکت های بسته بندی قراردادی منعقد کرده که پس از کشتار دام های مولد فوری آن ها را بسته بندی و در یکی از سردخانه های استان به صورت فریز شده ذخیره سازی و نگهداری می کند تا بر اساس سیاست های ابلاغی تنظیم بازار با قیمت مصوب یا راهی بازار مصرف شده و یا تحویل مراکز صنعتی و پرمصرف شود.

عشایر استان البرز دارای ۳۲۱ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) هستند که پیش‌بینی‌ می شود از این تعداد دام در سال جاری ۶ هزار و ۸۰۰ تن شیر گوسفندی، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۳۰۰ تن سایر فرآورده های دامی تولید شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
2
خوب بجای دام حذفی دام نر جوان پرواری را بخرید که هم بازار کنترل شود و هم بقول شما خطای انسانی رخ ندهد
در فرصت مناسب خود دامدار دام حذفی را پس از فصل زایش بفروش میرساند ضمن اینکه اگر آبستن بود یک بره جایگزین خواهد داشت
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
0
در استان تهران چطور آنهم غیر عمدی بود؟؟؟؟
نظر شما
ادامه