کد خبر: ۶۶۷۶۱
با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
«علی سلاجقه» در نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی ضمن بازدید از بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین مرکز پزشکی قانونی حیات‌وحش شرق کشور را افتتاح نمود ...
 
 

حکیم مهر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه به خراسان رضوی، از اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور رونمایی کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، «علی سلاجقه» در نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی ضمن بازدید از بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور را افتتاح نمود .

علی سلاجقه در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در استان در بخش بانک ژن از واحدهای مختلف این آزمایشگاه بازدید کرد .

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه این خبر افزود: بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، اولین و کاملترین بانک ژن در خصوص ذخیره سازی بافتهای مختلف گونه های حیات وحش در کشور است.

«تورج همتی» با اشاره به وجود بیش از1500نمونه بیولوژیک متعلق به 270 پرنده، 50 پستاندار، 71 خزنده و 200 بی مهره در بانک ژن اداره کل، که با رعایت اصول علمی نگهداری می شوند، افزود: یكی از كاربردهای مهم و مفید این مرکز، امكان تشخیص گونه ها از یكدیگر با استفاده از تكنیك های پیشرفته مولكولی است به طوری كه امكان تشخیص انواع بافتها و بقایای جانوری وجود داشته و می توان هویت آنها را مشخص نمود .

وی گفت: تهیه بانک پر از گونه های پرنده استان، بیش از 600 نمونه، بارکدینگ پرندگان استان بیش از 90 گونه، تهیه دستورالعمل و کتابچه اصول و روشهای تهیه بافت از حیات وحش  وتشخیص گونه های مکشوفه ها از سراسر کشور برای پیگیری مباحث حقوقی قانون شکار و صید و اثبات تخلفات قانونی از فعالیتهای شاخص استان در حوزه بانک ژن می باشد .

گفتنی است در ادامه از آزمایشگاه های اداره کل، مشتمل بر پنج آزمایشگاه در حوزه‌های هوا، خاک، آب، میکروبیولوژی و شیمی تجزیه دستگاهی می باشد، و موزه حیات وحش و بانک ذخیره تنوع زیستی استان و سامانه های نظارت آنلاین وهوشمند مراکز نگهداری حیات وحش در استان بازدید بعمل آمد .

 

نظر شما
ادامه