کد خبر: ۶۶۷۵۲

حکیم مهر: زوج دوچرخه‌سوار رشتی که با هدف حمایت از فوک خزری حدود ۵۰۰ کیلومتر از نوار جنوبی سواحل خزر را رکاب زده بودند صبح امروز شنبه با استقبال مدیران گلستانی به بندرترکمن رسیدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «نویدبنی اسدی» گفت: هدف از انجام این حرکت نمادین، جلب نظر مردم به خصوص ساحل نشینان خزر برای حمایت از فوک خزری بود.

وی بیان کرد: دوچرخه سواری من و همسرم ۶ روز قبل از رشت آغاز شده بود و در بین مسیر در بین اهالی رودسر، رامسر، نمک آبرود، محمود آباد و ساری حاضر شده و آموزه های زیست محیطی و به ویژه حمایت از فوک خزری را ترویج کردیم.

وی گفت : باید با آموزش میدانی به اهالی گلستان ، گیلان و مازندران  حمایت ساحل‌نشینان به این پستاندار ارزشمند را افزایش دهیم تا آیندگان هم بتوانند فوک های خزری را ببیند.

فوک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند  ولگا و اورال روسیه زندگی می‌کند.

این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.

ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند.

فوک‌ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و سردتر است، مهاجرت می‌کنند.

فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر زیست می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی شمال دریای خزر می‌روند.

 
نظر شما
ادامه