کد خبر: ۶۶۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی مازندران هشدارهای بهداشتی را در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای بروز و احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران، «دکتر شکری» رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی مازندران اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای  فوق حاد پرندگان توصیه های بهداشتی را برای جوامع هدف عموم شهروندان و مرغداران استان جهت بهره برداری اعلام می نمائیم.

توصیه های بهداشتی برای عموم شهروندان:

1.     ویروس تحت تیپ  H5N8 آنفلوآنزای پرندگان عمدتاً پرنده ها را مبتلا کرده و تا کنون هیچ گزارشی از ابتلای انسان در ایران و جهان به این تیپ وجود ندارد .

2.     در مورد ویروس های آنفلوآنزا هیچ چیزی را نمی توان به صورت قطعی بیان کرد، ممکن است ویروسی که در انسان ایجاد بیماری نمی کند بتواند بعد از مدتی از طریق جهش یا بازآرایی به ویروس بیماریزا برای انسان تبدیل شود.

3.   جهت پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان لازم است مردم و بویژه کودکان از تماس با پرندگان وحشی و بومی به شکل ذبح شده و یا زنده خودداری نمایند

4.     در صورت مشاهده پرنده وحشی یا بومی تلف شده، ضمن خودداری از تماس با آن، موضوع را سریعاً به ادارات دامپزشکی اطلاع تا توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد

5.     به کودکان خود توصیه کنید از بازی کردن با پرندگان موجود در فضاهای باز جداً خودداری نمایند

6.     راه اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق تماس با پرندگان و یا مدفوع و ترشحات آنهاست و احتمال انتقال از طریق خوردن محصولات طیور آلوده نزدیک به صفر می باشد.

7.     آیا می دانید که طیور مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان و محصولات آنها پس از تائید بیماری توسط سازمان دامپزشکی در محل کانون بیماری معدوم و وارد بازار نمی گردند.

8.     اصولاً پختن گوشت مرغ و تخم مرغ باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب ها از جمله ویروس آنفلوانزای پرندگان می شود.

9.     به منظور رعایت اصول بهداشت فردی لازم است بعد از تماس با محصولات طیور، دست ها با آب گرم و صابون بطور کامل شسته و یا ضد عفونی شود.

10.  بهداشت فردی ایجاب می کند که بعد از پاک کردن گوشت طیور و یا تماس با محصولات طیور، نسبت به شستشو و ضد عفونی کردن وسایل و سطوح تماس، اقدام گردد.

11.  برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، از قرار دادن قفس پرندگان زینتی موجود در منزل در محل های باز و در دسترس پرندگان وحشی خودداری کنید.

12.  در زمان اعلام بیماری آنفلوآنزای پرندگان تا حد امکان از خرید پرندگان زنده زینتی خودداری کنید.

13.  در زمان اعلام بیماری آنفلوآنزای پرندگان از خرید پرنده زینتی از افراد دوره گرد یا محل های غیر مجاز جداً خودداری کنید.

14.  در صورت خرید پرندگان زینتی از مراکز مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور، لازم است این پرندگان حداقل بمدت 2 هفته در محل جداگانه نگهداری شوند و در صورت احراز سلامتی، انتقال یابند.

15.  توصیه اکید می شود که فقط محصولات طیور مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور خریداری شود و از خرید گوشت مرغ، تخم مرغ بدون هویت و یا فاقد مجوز از سازمان دامپزشکی خودداری گردد.

16.  در صورت مشاهده علائم بیماری در افراد دارای سابقه تماس با پرندگان لازم است در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

توصیه های بهداشتی برای مرغداران:

1.     مرغداران عزیز: برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن مرغداری و دان و آب مصرفی آنها با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و نیز سایر حیوانات جلوگیری نمائید .

2.     مرغداران عزیز: هر گونه جاذبه ای برای پرندگان وحشی مثل ریخت و پاش دان و رها ساختن کود در محوطه و نیز وجود آبگیر یا استخر در مرغداری ، زمینه را برای انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد به مرغداری فراهم می کند.

3.     مرغداران عزیز: بمنظور جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری از هر گونه رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری نموده و در صورت ضرورت، خودرو قبل از ورود مورد ضد عفونی قرار گرفته و راننده به هیچ وجه از خودرو پیاده نشود.

4.     مرغدار گرامی: تعویض کفش و لباس برای پرسنل و بازدید کنندگان هنگام ورود به مزرعه و سالن های مرغداری احتمال انتقال مکانیکی ویروس آنفلوانزا را به حداقل می رساند.

5.     مرغداران گرامی: آیا می دانید که رعایت اصول قرنطینه جهت پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان در هنگام ورود به سالن به مراتب از درب ورودی مرغداری با اهمیت تر است.

6.     تولید کنندگان عزیز: به منظور جلوگیری از آلوده شده طیور خود از غیر آلوده بودن کلیه وسایل، مواد، آب ، دان و افراد ورودی به سالن اطمینان حاصل نمایید.

7.     مرغداران گرامی: برای کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از ورود خودروهای حمل تخم مرغ به داخل مرغداری اکیداً خودداری کنید و تخم مرغ های تولیدی را با رعایت اصول قرنطینه در درب مرغداری تحویل نمائید.

8.     مرغدار عزیز: بمنظور پیشگیری از انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان لازم است شما و افراد شاغل در مرغداری از حضور در واحدهای دیگر پرورش طیور، بازار پرندگان زنده و پارک پرندگان و نیز حضور در اجتماعات مرغداران از قبیل نمایشگاه و همایش ها بویژه در زمان همه گیری بیماری خودداری نمائید.

9.     تولیدکننده گرامی: بمنظور به حداقل رساندن خسارات احتمالی مربوط به بیماری آنفلوآنزای پرندگان، گله خریداری شده را حتماً بیمه نمائید.

10.  مرغداران عزیز: آیا می دانید یکی از راه های مهم انتقال آنفلوانزای پرندگان خرید مواد اولیه یا دان آلوده از محل های نامشخص و آلوده می باشد.

11.  مرغداران گرامی: برای جلوگیری از انتشار بیماری آنفلوآنزا بمحض بروز تلفات، اداره دامپزشکی شهرستان را مطلع نمائید.

12.  رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن( اعم از داخل مرغداری و یا خارج آن ) به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد سبب انتشار گسترده آنفلوآنزای پرندگان می شود .

13.  تولیدکنندگان عزیز: با توجه به نقش کود در انتشار گسترده بیماری آنفلوآنزای پرندگان تا اطلاع ثانوی از حمل و نقل کود مرغی جداً خودداری کنید.

14.  مرغداران عزیز: تا اطلاع ثانوی از جوجه ریزی در اطراف کانون های آلوده ، مناطق متراکم و اطراف دریاچه ها، سدها، آبگیرها و تالاب ها، مرداب ها و نیز در واحدهای چند سنی خودداری نمائید.

15.  مرغداران گرامی: بمنظور اطمینان از اجرای دقیق و صحیح اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای، کلیه نکات لازم جهت پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان بایستی با زبانی ساده و شفاف و بطور مستمر به تمام افراد شاغل و مرتبط با مرغداری تان آموزش داده شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
ضمن سپاس از توصیه های خوب و ارزنده مدیریت اداره طیور، کاش در چنین متونی به نحوه نگارش متن توجه بیشتری شود. یک پیام خوب باید با ادبیات منسجم تری ارائه شود. متن خوب و قاطع و متقن، از مسائل قابل رعایت حیثیت دامپزشکی در سطح جامعه است.
نظر شما
ادامه