کد خبر: ۶۶۲۴۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عباس نعمت‌الله» افزود: داروخانه‌دار نمی‌تواند خسارت بدهد و قطعا باید شرکت تولیدکننده که این خطا را مرتکب شده، این خسارت را پرداخت کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «تقلب یک شرکت داروسازی داخلی و فروش آب معدنی به اسم داروی دامپزشکی با قیمت ۲۹۰ هزار تومان!» خبری بود که خیلی سریع در فضای مجازی منتشر شد و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد. ماجرا مربوط به توزیع ده‌ها هزار قلم داروی دامپزشکی فاقد هرگونه ماده مؤثره توسط یک شرکت داروسازی در سراسر کشور است که مسئولین سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر، صلاح ندانستند که به این موضوع ورود کنند.

به این بهانه به سراغ عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی سراسر کشور رفتیم تا کم و کیف قضیه را جویا شویم. «دکتر عباس نعمت‌الله» در گفت‌وگو با حکیم مهر اظهار می‌دارد: «در این میان ضرر اصلی را دامدارها و مرغدارها متحمل می‌شوند که این دارو روی دام آنها اثر نمی‌گذارد، باعث تلفات می‌شود و ضرر اقتصادی می‌بینند. این مساله در شرایطی که کشور با تورم روبروست و سود مرغدار و دامدار پایین است، یک ضرر غیرقابل جبران وارد می‌کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، این اتفاق چه لطمه‌ای به گروه‌های داروخانه‌های دامپزشکی و همکاران دامپزشک مشغول به کار در داروخانه‌ها، کلینیسین‌های دامپزشک که دارو را تجویز می‌کنند اما دارو موثر نیست و همچنین تولید کنندگانی که در کار پرورش دام و طیور هستند، وارد می‌کند؟

اگر ما نام این داروها را داروی تقلبی بگذاریم، اول از همه به خود شرکت‌های تولیدکننده دارو ضربه می‌زند، کمااینکه اعتماد داروخانه‌ها، دامداران و مرغداران به طور کلی از خود شرکت‌های تولیدکننده و به طور اختصاصی از این برند خاص سلب می‌شود. این مساله برای داروخانه‌ها نیز صادق است، چراکه ما با مرغدار و دامدار بر اساس اعتماد کار می‌کنیم و مشکل اصلی این است که به این اعتماد لطمه وارد می‌شود.

از طرفی کلینیسین‌ به هر حال تشخیصی می‌دهد و نسخه‌ای می‌نویسد، اما در نهایت دامدار و یا مرغدار جواب نمی‌گیرد و تصور می‌کند که اشتباه از جانب دامپزشک بوده، در صورتی که مشکل از دارو بوده و ربطی به ایشان نداشته است.

حکیم مهر: به نظر شما استفاده از داروهای تقلبی چه لطماتی را به صنعت مرغداری و دامداری می‌زند و فکر می‌کنید که دامدار و مرغدار تا چه اندازه نسبت به کیفیت داروهای تولیدی اعتراض دارند؟

در واقع در این میان ضرر اصلی را دامدارها و مرغدارها متحمل می‌شوند که این دارو روی دام آنها اثر نمی‌گذارد، باعث تلفات می‌شود و ضرر اقتصادی می‌بینند. این مساله در شرایطی که کشور با تورم روبروست و سود مرغدار و دامدار پایین است، یک ضرر غیرقابل جبران وارد می‌کند.

حکیم مهر: آیا در این مورد اطلاعرسانی به داروخانه‌های دامپزشکی انجام شده است؟ آیا در خصوص نام شرکت و داروهایی که مشکل داشتند، از طرف سازمان دامپزشکی یا نظام دامپزشکی شفاف‌سازی صورت گرفته است؟

اطلاع‌رسانی به صورت خیلی روشن، خیر. اما خود داروخانه‌‌داران در گروه‌های مجازی اقدام به اطلاع‌رسانی به یکدیگر می‌کنند. در واقع اطلاع‌رسانی خاصی صورت نگرفته و فقط پایگاه خبری حکیم مهر خبر مربوطه را منتشر کرد و اسمی هم از شرکت نبرد.

حکیم مهر:‌ شما اسم شرکت را می‌دانید؟

به نظر من از آنجا که هنوز مشخص نشده که چه مسائلی پشت پرده این داستان وجود دارد، برای تعیین تکلیف نهایی باید صبر نمود و از اظهارنظر خودداری کرد تا مشخص شود که مشکل چه بوده است؟ آیا عمدی بوده یا سهوی. اگر سهوی بوده شاید نظارت نهادهای بالادستی به خوبی صورت نگرفته که همه اینها در این قضیه مهم است.

حکیم مهر: با توجه به اینکه تعداد اقلامی که مربوط به این شرکت داخلی خاص است یک قلم نبوده و زیاد بوده است، آیا باز هم می‌توان گفت که سهوی بوده یا شاید سیستماتیک و آگاهانه بوده است؟ به نظر شما چه برخوردی باید با مدیران این شرکت داروسازی صورت گیرد؟ چه چیزی عادلانه است؟

سهوی یا عمدی باید نهادهای بالادستی نظر دهند.

حکیم مهر: اگر عمدی بوده باشد، تکلیف داروهایی که توزیع شده و پول آن پرداخت شده است، چیست؟ آیا این شرکت هزینه‌ها را به داروخانه‌داران دامپزشکی برمی‌گرداند و خسارت را پرداخت می‌کند؟

چیزی که مسلم است، پول پرداخت شده حتما باید به داروخانه برگردانده شود. چون توزیع این داروها از طریق شرکت‌های پخش صورت گرفته و آنها هم بی‌تقصیر هستند و شاید نتوانند پول خود را از شرکت اصلی بگیرند و به داروخانه‌دار پس دهند. داروخانه‌دار هم نمی‌تواند خسارت بدهد و قطعا باید شرکت تولیدکننده که این خطا را مرتکب شده، این خسارت را پرداخت کند.

حکیم مهر: آیا بیمه حمایتی نمی‌کند؟

اگر هم شرکت‌های پخش یا داروخانه‌ها بیمه می‌بودند، با تقلبی که صورت گرفته، بیمه هیچ خسارتی پرداخت نمی‌کند. در مجموع، قشر دامپزشک و مرغدار نباید متحمل این خسارت شوند و آن را پرداخت کنند، بلکه باید عاملین اصلی پرداخت خسارت را انجام دهند.

حکیم مهر: با توجه به عملکرد سازمان دامپزشکی در این سال‌ها و حمایت‌هایی که از تولید داخل می‌شود، آیا داروهای مشابه داخلی و وارداتی تفاوت قیمت دارند؟ مرغدار و دامدار بیشتر علاقه‌مند هستند که کدام را مصرف کنند؟

در کل تفاوت قیمت را باید با توجه به شرکت تولیدکننده خارجی و کشور سازنده و مقایسه آن با برند داخلی و کیفیت محصول داخلی در نظر گرفت. سازمان باید روی کیفیت تولیدات هم نظارت کند تا ارتقا یابند. اینکه صرفا مانع واردات دارو شود، تجربه خودرو در کشور اتفاق می‌افتد.

دارو بیشتر بر اساس تجویز همکاران کلینیسین مصرف می‌شود و آنها هم بسته به جوابی که همکاران از داروها می‌گیرند، تجویز می‌کنند. ما داروخانه‌‌دارها نظر نمی‌دهیم که چه کنند اما داروهای خارجی قطعا طرفدار بیشتری دارند. البته ما برندهای خوبی هم در کشور داریم که کیفیت محصولاتشان خوب است پس همه شرکت‌ها را نمی‌شود با هم در یک سطح قرار داد.

حکیم مهر: آیا تا به حال کانون داروخانه‌داران بررسی انجام داده که قیمت‌های داروهای دامپزشکی تولید داخل در بازارهای جهانی چه مقدار است؟ مثلا آیا قیمت‌هایی که در سایت آمازون داده می‌شود، با قیمت‌های اندیوزر ایران می‌خواند؟

بررسی قیمت را خود به صورت شخصی انجام می‌دهم، اما اینکه کانون به عنوان تیم حرفه‌ای این مساله را بررسی کند، خیر.

حکیم مهر: نتیجه چیست؟

در بعضی موارد قیمت‌های داروهای داخلی ما بالاتر است.

حکیم مهر:‌ ارزیابی شما از این مساله که اطلاع‌رسانی درستی در این خصوص انجام نشده است، چیست؟ آیا سازمان دامپزشکی منفعل عمل نکرده است؟

باید به نتیجه قطعی برسند و مشخص شود که این کار عمدی بوده یا سهوی. اگر عمدی بوده که باید متخلف را به اشد مجازات برسانند و از این کار جلوگیری کنند، چون اعتبار برندهای داخلی کم می‌شود. به هر حال آنجا آزمایشگاهی دارند و نمونه‌گیری می‌کنند و لذا باید نظارت هم انجام دهند. این اتفاقی که افتاده برای ما هم خیلی عجیب است، اما باید صبر کنیم تا نتایج نهایی بررسی شود و بعد اظهار نظر کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
2
6
هرچه بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک.

این مدلش نوبره آب مقطرجای دارو. فکرمیکردیم خبرکذبه که الان میگید واقعیه.
چرااسم دارو وشرکت تولید کننده رانمگید تارسوابشن چراضررش رادامدار بایدپرداخت کنه .پس این سازمان دامپزشکی ونظام چکاره هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
نظام كه كاره اي نيست اداره هم اين مساله رو كشف كرد و رسانه اي كرد و برخورد قانوني ميكنه.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
2
با سلام... می بایست استانی که کارخانه دارویی بوده باید نظارت دقیق انجام می‌داد.. چرا وظیفه خود را انجام نداده؟ چرا نمونه گیری ها در زمان تولید انجام نگرفته؟ .حتما این کار خانه دارویی کار های خلاف دیگر هم قبلا انجام می‌داده که الان نمونه اش آشکار شده .. .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
1
چه کاریه شما هم مثل وزارت بهداشت دارو خارجی بیارید لیبل بزنید
احمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
4
0
وقتی سازمان دامپزشکی جلوی واردات رو میگیره برای تولید داخل باید هم منتظر این وقایع باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
9
0
هدف فقط تخریب شرکت هست .واقعا کم لطفی می کنن با آبروی یک شرکت بازی می کنن .اول باید نتیجه قطعی می‌شد و روند طی می‌شد .نباید اول آبروی یک شرکت رو برد و بعد منتظر نتایج بود .پایش pms یک روند و دستور العمل داره چرا باید عجولانه تو فضای مجازی اطلاع رسانی بشه و تخریب کرد.انصاف نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
چه تخریبی عزیز من
تمام داروهایی که تولید کردید فاقد ماده موثره بوده
۱۵۰۰۰ عدد دارو رو تو کردستان نمونه گرفتن فرستادن سه تا ازمایشگاه
همش رد شده
مال امسال تخریب بوده
گند پارسال شرکت‌چی؟
حیف هیچ عزمی تو سازمان دامپزشکی برای مقابله با شماها نیست
وگرنه الان باید تو زندان بودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
1
3
بیل کلینتون (نام و نام خانوادگی ایرانی: ب‌. ک.) در زمان ریاست جمهوریش یه شلوغی کرد، در تمام جهان خبرش با جزییات منتشر شد و آبرویی براش نزاشتن، من نمیدونم توی این مملکت چرا هر کس جرمش برملا میشه بلافاصله اسمش رمزدار میشه طوری که فیثاغورس هم نمیتونه رمزگشایی کنه!
پاسخ ها
ایران کشور عجایب ها!!
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
ایران کشور عجایب هاست!!اگه شما خیلی کم به دولت بدهکار باشی،مثلا آب و برق و گاز و یا مالیات و غیره،امکان نداره گذشت بشه،ولی به راحتی بالابالاها میلیاردها دلار این ور و اون ور می شه،دکل ها نیست میشه،ابر دزدها شکل می گیرند و دیگر هم حذف شدنی نیستن چرا؟چون کل به هم خواهد ریخت!!!دیگه زیادی پررویی نمی کنم،تا همین الانشم کلی صورت حضرات سرخ شده!!تا به جای بد نکشیده خداحافظ
نظر شما
ادامه