کد خبر: ۶۶۲۲۷

حکیم مهر: دانشمندان با کشف خفاش های ساکن غارهای لائوس کشوری در جنوب شرق آسیا، به سر نخ جدیدی درمورد منشا ویروس عامل کووید-۱۹ دست یافته اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این خفاش ها عامل بیماری زای مشابهی در بدن خود دارند که به اعتقاد کارشناسان می تواند به طور مستقیم انسان را مبتلا کند.

ویروس کرونا از زمان پدیدار شدن در چین در اواخر سال ۲۰۱۹، میلیون ها را به کام مرگ کشانده است. برخی از کارشناسان به منشا حیوانی این ویروس اشاره دارند، اما برخی نیز احتمال نشست عامل بیماری زا از یک آزمایشگاه را مطرح می کنند.

در همین حال، محققان انستیتو پاستور فرانسه و دانشگاه ملی لائوس اعلام کردند که نتایج تحقیقات شان نشان می دهد ویروس های به لحاظ ژنتیکی نزدیک به ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید-۱۹ است، در طبیعت در میان گونه های خفاش ها و در غارهای شمال لائوس که در همسایگی چین قرار دارد، موجود است.

از ویروس های شناسایی شده از بین صدها خفاشی که مورد آزمایش قرار گرفتند، سه ویروس شباهت نزدیکی به ویروس عامل کووید به ویژه در مکانیسم اتصال به سلول های انسانی داشتند.

«مارک الیوت» رئیس لابراتوار کشف پاتوژن انستیتو پاستور به خبرگزاری فرانسه گفت: ایده این بود که سعی شود منشا این همه گیری شناسایی شود.

وی که تیم تحت نظرش نمونه های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کردند، یادآور شد که هنوز اختلافات کلیدی بین ویروس های کشف شده و ویروس عامل کووید وجود دارد.

وی در عین حال تاکید کرد که این اقدام، گامی مهم به سوی شناسایی منشا این همه گیری و موید این تئوری است که کرونا که در سراسر جهان شیوع یافته است، می تواند از خفاش های زنده نشات گرفته باشد.

نویسندگان این تحقیق در عین حال هشدار دادند که یافته هایشان نشان می دهد ویروس های جدید می تواند پتانسیل مشابهی برای مبتلا کردن انسان ها به پتانسیل گونه های اولیه ویروس عامل کرونا داشته باشند.

مولفان این مطالعه همچنین گفتند افرادی که در غار کار می کنند، برخی جوامع مذهبی که اوقات شان را در نزدیک غارها می گذرانندو گردشگرانی که از غارها دیدن می کنند، به طور خاصی در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

براساس این گزارش، کارشناسان بین المللی اعزامی به چین از سوی سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیدند که ویروس SARS-CoV-2 به احتمال قوی از خفاش به انسان و از طریق یک حیوان واسطه انتقال یافته است.

فرضیه ای مبنی بر نشت ویروس از لابراتواری در شهر ووهان چین، کاملا بعید به نظر می رسد، اگرچه هنوز منتفی دانسته نشده است.

مولفان تحقیق لائوس همچنین اعلام کردند که نتایج یافته هایشان نشان می دهد همه گیری کووید – ۱۹ به طور بالقوه ای از طریق آمیزه ای بین ویروس های مختلف و گونه های خفاش ها تکامل یافته است.

کرونا ۲۳۰ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۵۸۴ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. از این تعداد، ۴ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۲۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده و ۲۰۷ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۹۸ نفر بهبود یافته اند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

منبع: خبرگزاری فرانسه


نظر شما
ادامه