کد خبر: ۶۶۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: استفاده از هورمون در صنعت مرغداری جایگاه علمی ندارد و علاوه برآن نیز مقرون به صرفه نخواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرآت، در سال های اخیر برخی افراد به شایعات استفاده از موارد هورمونی در پرورش مرغ گوشتی دامن می زنند و مسائلی همچون بروز كيست های تخمدانی و رشد موهای زائد در بدن زنان را به استفاده از گوشت مرغ هايی كه در پرورش آنها از هورمون ها استفاده شده، نسبت می دهند.

«دکتر حمیدرضا حسینی» مدیر کل دامپزشکی استان سمنان درخصوص استفاده از این ترکیبات در پرورش صنعت مرغ گفت: اصولا تهيه هورمون رشد به آسانی در جامعه امكان پذير نيست و اينطور نيست كه هر كس به هر ميزان كه بخواهد بتواند هورمون رشد تهيه كند و به مصرف مرغداری برساند.

حسینی در ادامه افزود: استفاده از اين هورمون‌ها اگر به صورت تزريقی باشد، بايد روزانه و به دفعات به پرنده تزريق شود كه اين امر با توجه به تعداد زياد پرندگان در مرغداری‌ها از نظر اجرايي غير ممكن است و از نظر اقتصادی نيز مقرون به صرفه نيست.

وی بیان این شایعه را به علت وزن گیری سریع مرغ ها در یک بازه زمانی کوتاه دانست و افزود:  تغذيه نوين و استفاده از جيره‌های دارای پروتئين مرغوب، مكمل‌های ويتامينه و پروبيوتيك‌ها و همچنين فراهم‌ سازی شرايط پرورش مطلوب از نظر دما، رطوبت، تهويه و فضای مناسب نگهداری و همچنین قرار گیری مرغ ها تحت یک سیستم متراکم از ديگر دلايل سرعت رشد بالا در طيور است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در مورد شایعه وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ  اذعان کرد: آنچه در مورد وجود فلزات سنگين در گوشت مرغ مطرح شده است به‌گونه‌ای اغراق‌ آميز در رسانه‌ها انعكاس يافته است، درحالي ‌كه وجود اين مواد به اندازه مجاز و پايين‌ تر از حداكثر مجاز است، فلزات سنگين اغلب از طريق دان مصرفی مرغ وارد گوشت می شود و بيشتر مربوط‌ به دان‌ مرغی های توليدی در كارخانه‌های غيربرند است، اين مواد در اندازه‌های مجاز در ساير مواد غذايی و حتی هوا هم وجود دارد و صرفا وجود داشتن اين مواد به معنای خطرناك ‌بودن آنها نيست.

وی همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها را در صنعت مرغداری در یک بازه زمانی مشخص شده دانست و در این رابطه بیان کرد: استفاده از انتی بیوتیک و دارو در صنعت مرغداری یک فرایند اجتناب ناپذیر است اما طول درمان تعریف شده است و همچنین تا 10 روز باقیمانده به زمان کشتار هیچ داروی تجویز نخواهد شد.

حسینی جایگاه استفاده از مرغ سایز را در میان مصرف کنندگان نیاز به یک فرهنگ سازی دانست و در این خصوص بیان کرد: در فرهنگ عامه استفاده از مرغ های با وزن بالا تقاضای بیشتری دارد و نیاز است در این زمینه فرهنگ سازی مناسب انجام گیرد زیرا این افزایش وزن به دلیل تجمع چربی در بدن مرغ است و اگر فرهنگ استفاده از مرغ سایز افزایش یابد قطعا این میزان کلسترول هم وجود نخواهد داشت.

وی در نهایت به مصرف کنندگان توصیه کرد به هیچ عنوان پوست مرغ را استفاده نکنند، به علت آنکه آنتی بیوتیک ها و داروها در صنعت مرغداری اجتناب ناپذیر است اما به دلیل اینکه باقیمانده آنتی بیوتیک ها و داروها در پوست مرغ به دلیل نوع بافت آن و جاذب بودن آن وجود دارد، باید از مصرف آن پرهیز شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
|
United States of America
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
2
8
لطفاً برای این گفته خودشون رفرنس ارایه بدن!
نظر شما
ادامه