کد خبر: ۶۵۵۰۰
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«پروفسور محمد نوری» افزود: سال گذشته بیشترین مفسدین را از وزارت کشاورزی دستگیر کردند. بنابراین آیا اینها اجازه می‌دهند که دامپروری پا بگیرد؟
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «با وضعیت کنونی خوزستان، اصلاً دامی باقی نمی‌ماند که بخواهیم نگران آن باشیم»؛ این را «پروفسور محمد نوری» استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به حکیم مهر می‌گوید: «ما فقط اسم اداره کشاورزی را داریم و چیزی به نام وزارت کشاورزی وجود ندارد و یک مشت دلال هستند که باید نام آن را وزارت دلالی گذاشت؛ روز به روز از جمعیت دامی ایران کم می‌شود و دام‌های پویا را به کشتارگاه‌ها می‌برند و سر می‌برند. سال گذشته بیشترین مفسدین را از وزارت کشاورزی دستگیر کردند. بنابراین آیا اینها اجازه می‌دهند که دامپروری پا بگیرد؟»

 «پروفسور محمد نوری» در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن گلایه از اینکه امروز در ایران افرادی سرکار هستند که اصلا نمی‌دانند دامپزشکی، دامپروری و بیماری چیست، تصریح می‌کند: «الان رئیس انستیتو رازی غیر دامپزشک است و خود آنهایی که آنجا هستند او را قبول ندارند. وقتی قبول ندارند کار از هم می‌پاشد. زمانی که انستیتو رازی ساخته شد، دکتر کاوه، دکتر رفیعی و دکتر رستگار آنجا را مدیریت می‌کردند اما امروز یک انسان شیمیست که اصلا ربط و سنخیتی با این شغل ندارد، سال‌هاست که مسئول است. فرد قبلی از این هم بدتر بود. انستیتوهای علمی باید به وسیله افراد علمی اداره شوند. فرض کنید الان به من بگویند وزیر نفت شو؛ من که بلد نیستم اما اگر قبول کردم همه چیز را خراب می‌کنم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت این روزهای خوزستان از نظر منابع آب چگونه است؟

ما در خوزستان به اندازه کافی آب داریم. من در سال ۱۳۵۴ در پایگاه وحدتی دزفول سرباز بودم، اما چون در شهر دزفول دامپزشک نبود، کارهای بیرون را هم انجام می‌دادم. آن زمان یک شرکت آمریکایی تحت عنوان هاوایی در شوش فعالیت می‌کرد که برنامه آن پرورش گاو گوشتی در خوزستان بود تا این استان را از نظر تولید گوشت، شبیه جایی مثل برزیل کنند. من عصرها به شوش می‌رفتم و به این گاوداری سر می‌زدم. ۳ نژاد برهمن، آمبوس و برانموس را آورده بودند. آقایی به نام پروفسور اریکسون که بازنشسته دانشگاه آریزونا بود نیز حضور داشت. او می‌گفت برنامه ما این است که خوزستان را تبدیل به قطب تولید غذای دام برای کل کشور و حتی منطقه بکنیم، کمااینکه وقتی اینجا یونجه می‌کاریم، ۱۴ مرتبه به عمل می‌آید.

همچنین قصد داشتند تعداد زیادی کارخانه‌ خوراک دام راه‌اندازی کنند. حتی گاوچران‌هایی را نیز با خود آورده بودند که گاوها را با طناب می‌گرفتند. این اتفاق از نظر اقتصادی یک تحول بزرگ بود. در حال حاضر برزیل ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت و ۳۰۰ میلیون گاو دارد. آنها نیز یک برنامه شبیه به این داشتند. شرکت‌های متعددی بودند که بعد از انقلاب از هم پاشیده و گاوها را به روستاییان بخشیدند و سیستم به هم ریخت. اما ایده‌های آنها هنوز در فکر ما برای بعد از انقلاب بود. لذا در خوزستان آب به فراوانی وجود دارد و ما می‌توانیم در این منطقه سویا، ذرت و... تولید کنیم.

حکیم مهر: چرا تولید نمی‌کنیم؟

متاسفانه دلال‌ها اجازه نمی‌دهند که هیچ چیزی در این مملکت پا بگیرد. مثلا طرح جمع‌آوری ماهواره را در نظر بگیرید؛ بلافاصله دلال‌هایی که واردات دیش ماهواره انجام می‌دهند، حاضر شدند. اینجا هم همین‌طور است و دلال اجازه نمی‌دهد که سویا کاشته و ذرت و غذای دام تولید شود. ما در حال حاضر از اسپانیا یونجه وارد می‌کنیم. خوزستانی که چندین برابر اسپانیا می‌تواند یونجه تولید کند، امروز به این فلاکت وحشتناک افتاده است. متاسفانه آب را هدر می‌دهند و به جای اینکه در آن مواد استراتژیک بکارند، چیزی مثل هندوانه می‌کارند؛ در حالی که هر هندوانه ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

حکیم مهر:‌ با این توصیفات و در نظر گرفتن وضعیت کنونی خوزستان، بی‌آبی چه تاثیری روی بیماری‌های دامی دارد؟

با این وضعیت اصلا دامی باقی نمی‌ماند. ۴۰ سال پیش تعداد گاومیش‌های اینجا مثال‌زدنی بود. الان بزرگترین کشور دنیا از نظر گاومیش‌داری ایتالیاست و سود زیادی از این بابت می‌برند، اما ما هیچ چیز نداریم. ما فقط اسم اداره کشاورزی را داریم. بنده الان پس از پایان یک وبینار ۶ ساعته با شما صحبت می‌کنم. همه افراد حاضر در وبینار همین عقیده را داشتند که چیزی به نام وزارت کشاورزی وجود ندارد و یک مشت دلال هستند که باید نام آن را وزارت دلالی گذاشت. امروز دامی باقی نمانده که نگران آن باشیم. روز به روز از جمعیت دامی ایران کم می‌شود. دام‌های پویا را به کشتارگاه‌ها می‌برند و سر می برند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت بیماری‌هایی مثل تب برفکی که به صورت بومی در می‌آیند، چیست؟ آیا در مبارزه با آنها موفق بوده‌ایم؟

ما از زمان قاجاریه تا الان این بیماری‌ها را داشتیم. البته با ورود انستیتو رازی، بخشی از این بیماری‌ها مثل طاعون گاوی از بین ‌رفت. بنده خودم در دوران دانشجویی ۴ واگیری طاعون گاوی دیدم که گاوداری‌ها را با خودرو‌های ارتش تخلیه می‌کردند. انستیتو رازی با واکسن‌سازی خیلی مجهزی که داشت، توانست طاعون گاوی را نه فقط در ایران، بلکه در پاکستان و عراق هم با واکسیناسیون مجانی ریشه‌کن کند تا ایران عاری شود. واکسن تب برفکی را نیز می‌ساخت و در زمان شیوع بیماری، بلافاصله علیه آن سوش یک واکسن تولید می‌کرد و به بازار می‌داد. اما متاسفانه انستیتو را از بین بردند و امروز دیگر واکسن‌سازی وجود ندارد، بلکه یک مشت دلال انواع واکسن را از خارج وارد می‌کنند. بیماری‌ها سر جای خود برگشتند و یک‌سری هم مثل لمپی‌اسکین به آنها اضافه شدند. من آمریکا و انگلیس بودم؛ آنجا سال‌ها درس خواندیم و دیدیم. امروز در ایران افرادی سرکار هستند که اصلا نمی‌دانند دامپزشکی، دامپروری و بیماری چیست، اما سر کار هستند و همیشه هم هستند.

حکیم مهر:‌ پس علت اینکه نتوانستیم در کنترل بیماری‌ها موفق باشیم، عدم توانایی واکسیناسیون بوده است؟

ریشه‌کنی بیماری نیازمند برنامه است. یک سال در انگلیس بیماری تب مالت بیداد می‌کرد. یک برنامه ریختند و آن را ریشه‌کن کردند. سال ۸۱ که من آنجا درس می‌خواندم، وزیر کشاورزی انگلیس در تلویزیون یک لیوان شیر از گاو دوشید و خورد و گفت بروسلا تمام شد. اینجا اما از این کارها نمی‌کنند. به خاطر اینکه واکسن و دارو را وارد کنند، بیماری را ریشه‌کن نمی‌کنند. اگر اجازه می‌دادند که انستیتو رازی پابرجا باقی بماند، همه این بیماری‌ها در حال ریشه‌کنی بود. انستیتو رازی جایی بود که هر رئیس جمهوری از خارج وارد می‌شد، او را به آنجا می‌بردند و نشان می‌دادند.

حکیم مهر: مگر الان فعالیت نمی‌کند؟

خودتان ببینید. اگر فعالیت می‌کرد که ما الان درگیر این همه کمبود واکسن نبودیم. خیلی از تلفات ما به علت نبود واکسن است. واکسن‌سازها رها کردند و رفتند. الان رئیس انستیتو رازی غیردامپزشک است و خود آنهایی که آنجا هستند او را قبول ندارند. وقتی قبول ندارند کار از هم می‌پاشد. زمانی که انستیتو رازی ساخته شد، دکتر کاوه، دکتر رفیعی و دکتر رستگار آنجا را مدیریت می‌کردند اما امروز یک انسان شیمیست که اصلا ربط و سنخیتی با این شغل ندارد، سال‌هاست که مسئول است. فرد قبلی از این هم بدتر بود. انستیتوهای علمی باید به وسیله افراد علمی اداره شوند. فرض کنید الان به من بگویند وزیر نفت شو؛ من که بلد نیستم اما اگر قبول کردم همه چیز را خراب می‌کنم.

حکیم مهر: از نظر شما بزرگترین مشکل بیماری‌های نشخوارکنندگان بزرگ و کوچک در کشور چیست؟

ما اگر می‌خواهیم کار مفیدی انجام دهیم، ابتدا باید این شکل پراکنده دام سروسامان بگیرد. در حال حاضر بیشترین دام تولیدی ما عشایری هستند. یعنی مدام به این طرف و آن طرف می‌روند و بیماری را پخش می‌کنند. ابتدا باید اینها را کنترل و دامپروری‌ها را به صورت سیستم بسته در بیاوریم، نه به صورت عشایری. امروز گاوداری‌ها و سیستم‌های بسته ما با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. یک مشکل آنها غذاست. سیستم سنتی را باید در این ۵۰ سال سروسامان می‌دادند که ندادند. الان کجای دنیا که خواهان یک دامپروری مدرن است، عشایر آزادانه به این طرف و آن طرف می‌روند و بیماری‌ها را از این منطقه به آن منطقه می‌برند؟ بله، صد سال پیش در آمریکا و اروپا به این شکل بود حالا دیگر جمع‌آوری شده و آنها را اسکان و سروسامان دادند. در کشور هند وقتی عشایر را جمع کردند، ایستگاه‌های دامپروری ایجاد و به آنها غذا هم دادند.

اولین مساله ای که دامدار و دامپروری در ایران با آن درگیر هستند، مساله غذای دام است، چون تعداد زیادی دلال در این عرصه فعالیت دارند. چند وقت پیش که به شیراز رفته بودم، مرغدارها به استانداری رفته و اعتراض می‌کردند و شعار مرگ بر فلانی سرمی‌دادند که سیستم مرغداری ایران را به صفر رساند و الان به سراغ گاوداری رفته است.

برای مبارزه با بیماری باید یک برنامه وجود داشته باشد. مثلا بگویند در ۲۰ سال آینده می‌خواهیم بروسلا یا تب برفکی را ریشه‌کن کنیم. اما ما برنامه‌ریزی نداریم. یک روز می‌بینید واکسن نیست و مانند سال گذشته، دامدار می‌رفت و از ترکیه واکسن می‌خرید و می‌آورد. در صورتی که انستیتو رازی در سال ۱۳۵۰، به تمام دنیا واکسن تب برفکی صادر می‌کرد. چه شد که اینطور شد؟ امروز واکسن PPR نیست. واکسن هم که باشد باید برنامه‌ریزی کنند و بگویند در ۱۰ سال آینده می‌خواهیم فلان بیماری را ریشه‌کن کنیم. همانطور که برای طاعون برنامه‌ریزی و آن را ریشه‌کن کردند. متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی خاصی وجود ندارد و بیماری‌ها سر جای خود هستند.

ما ۱۰۰ سال پیش تب برفکی را داشتیم و الان هم داریم. در آمریکا ۱۰۰ سال پیش تب برفکی بود و الان نیست. در انگلیس ۱۰۰ سال پیش بروسلا بود و الان نیست. چراکه برنامه‌ریزی کردند و آن را از بین بردند. ما تا برنامه‌ریزی نکنیم همه بیماری‌ها هستند. چون می‌خواهند واکسن بفروشند و دلال بازی کنند، برنامه‌ریزی خاصی برای این کار نمی‌کنند.

حکیم مهر: چه کسی باید این برنامه‌ریزی را بکند؟

وزارت کشاورزی. اما ملاحظه کردید که سال گذشته بیشترین مفسدین را از آنجا دستگیر کردند. بنابراین آیا اینها اجازه می‌دهند که دامپروری پا بگیرد؟ گندم آلوده وارد کردند. فردی که وارد کرده هنوز هم ادامه می‌دهد. به خاطر ورود جوی الوده گاوها وضعیت خطرناکی دارند، برای من از تهران فیلم فرستادند و زمانی که می‌پرسم چرا قطع نمی‌کنید؟ می‌گویند نیست و باید مصرف کنیم. فساد به شدت بالاست و با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت که یک بیماری کنترل شود. وقتی اراده بر این است که بیماری باشد تا واکسن آن وارد شود، نمی‌توان گفت برای این بیماری چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ الان همه ماها تقریبا ساکت شدیم، چون هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

در کشورهای دیگر این بیماری‌ها دیگر نیست و فقط اسلاید آن را نشان می‌دهند. مثلا من که در انگلیس درس می‌خواندم، اسلاید بیماری شاربن را نشان می‌دادند اما امروز در ایران این بیماری‌ها هستند. اگر هم واکسن می‌زنیم، واکسن بی‌هدف می‌زنیم. یک سال می‌زنیم و یک سال نمی‌زنیم. اولین مساله این است که باید واکسن‌سازی در این مملکت به طور قاطع درست شود. دست افراد تحصیل‌کرده بیفتد که واکسن‌ها را بسازند و به موقع به دامدار برسانند و آن‌وقت برنامه‌ریزی کنند. الان اگر بخواهیم برای تب مالت برنامه‌ریزی کنیم، ۵۰ سال دیگر نتیجه می‌دهد.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
2
47
خدا حفظت کند به شرافتت قسم می خورم اگر وزارت حهاد را تعطیل کنند کشاورزان و دامداران راحت ترند. وحدانا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
بله از اول هم قرار بود وزارت جهاد منحل و در وزارت کشاورزی ادغام شود علت آن هم ناکارامدی وزارت تازه تاسیس جهاد بود که جز هدر دادن منابع نتیجه دیگری نداشت ولی ناگهان در یک حرکت پشت پرده و با تبانی نتیجه ای عکس به تصویب رسید و وزارت کشاورزی با آن همه سابقه و تجربه به تصرف و اشغال جهاد در آمد و سلسله ناکارامدیها با شدت بیشتری و بسیار خسارت بار تر ادامه یافت .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
2
37
درود بر استاد معظم
جانا سخت از زبان ما میگویی
وزارت جهاد ام الفساد است
با تعطیلی وزارت جهاد تولید در کشور جان خواهد گرفت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
2
30
......................... حتی اگر کشورهای دشمن این مرز و بوم پول خرج میکردند تا اینگونه دامداری و بهداشت دام و مردم را به حضیض ذلت بکشند نمیتوانستند مانند اینها عمل کنند لازم است تا سربازان گمنام امام و دستگاههای نظارتی مربوطه به موضوع ورود کنند
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
1
25
سلام، موسسه سالهاست که تحت فشار خصوصی‌سازی وارد بحرانهای خودساخته شده. موسسه ای که توانایی تولید واکسن مورد نیاز را داشته، بدلیل ناتوانی و برداشت های نادرست، به بیراهه خصوصی سازی سوق داده شد. اگرچه نتوانستند این امر را بدلایلی عملی سازند ولی موسسه را از داخل تهی کردند. بیشتر افراد یا منزوی شدند یا جذب بخش خصوصی شده و هنر خود را به بیرون منتقل کرده اند. مدیریت هم درگیر مسائل خودش است و دیگر هیچ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
1
26
اداره وسازمانی فساداور تر از جهاد وزیر مجموعه های ان مانند تعاونی روستایی وجود ندارد خون یک عده انسان های شریف وعوام را توشیشه کرده اند
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
23
این دو ساله وزارت جهاد نتونسته قیمت مرغ و تخم مرغ رو کنترل کنه دیگه باقی کارها پیشکش
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
27
من افتخار شاگردی پرفسور نوری را داشتم ایشان مدتی طولانی در آمریکا و بریتانیا مشغول تحصیل و تحقیق بوده اند و دقیقا درد دامپزشکی و دامپروری را میداند . اشاره ایشان به مافیای واردات گوشت ، واکسن و فروش مدرک دامپزشکی کاملا به جا و شایسته است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
26
درود بر شرفت پروفسور ، که همیشه حرف حساب میزنی
اما کو گوش شنوا
این مصاحبه رو باید بزرگ سر در وزارت جهاد دلالی و دامپزشکی نصب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
دوست عزیز درد دامپزشکی هم وزارت جهاد کشاورزی است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
22
درود به شرف دکتر نوری که حرف حساب زد
خوزستان واقعا پتانسیل تولید گوشت کشور را دارد. با تبدیل زمینهای ملی به مرتع و پرورش دام به روش برزیل میشه این کشور را از نظر تولید گوشت خودکفا کرد. کاری که شرکت هاوایی در نظر داشت. اما ایا دلالها اجازه می دهند. وقتی یک کشتی واردات نهاده یا گوشت میلیونها دلار سود برای دلالها به ارمغان داره
تا وقتی که افرادی که اکنون در ادارات رفت و آمد می کنند و به راحتی با وزیر ... در ارتباط هستند و وقتی گندشون رو در میارن تهدید میکنن و کسی برخورد باشون نمیکنه وضع همینه
آیا کسی اسم علوفه ای تحت عنوان هلیت رو شنیده. علفی که به راحتی سبز میشه و در صورت کشت نیازی به نگهداری نداره. چرا واقعا کسی یونجه نمیکاره و چرا واقعا از کسی که میکاره حمایت نمیکنه. واقعا وظیفه جهاد کشاورزی چیست؟ آیا برنامه امور دام که هر خانه روستایی را به یک دامداری تبدیل کرد جز نابودی دامداری و گسترش بیماری دامی اثری داشته؟ آیا ساختن مجتمع های دامداری بدون توجه به محلی برای چرای دام و علوفه دام عامل اصلی عدم موفقیت این مجتمع های دامداری نبوده؟ چرا پرورش دام سبک که به صورت کاملا سنتی انجام میشه به نسبت پرورش دام بزرگ که دخالت مستقیم جهاد کشاورزی در آن نقش داره موفق تره. چرا پرورش دهنده های دام سنگین آنقدر مشکلات ریز و درشت دارند؟ چرا جمعیت دامی روز به روز در حال کاهش است؟ و هزاران چرای دیگر.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
8
4
در بخشی از صحبتهای دکتر مساله اسکان عشایر مطرح شد
اگر به موضوع اسکان عشایر توجه کنید میبینیم که اسکان عشایر در این کشور جز با هدف حذف دامهای عشایر و استقرار انها در محلهای غیر بومی انها به جز مشکلات و بیکاری و گرایش انها به سایر شغلها و بعضا بزهکاری نتیجه ای برای انها به دنبال نداشته است استقرار عشایر در بسیاری جاها با اهدافی غیر از توجه به مسئله دامپروری و کشاورزی و کنترل بیماری های دامی انجام شد و این موضوع نتیجه ای جز مقاومت عشایر در برابر استقرار خود به همراه نداشت.چرا که عشایر میدیدند که استقرار برایشان مساوی از دست دادن دام و ...خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
مخالفان این صحبت بنده به شهرک شرافت واقع در شوشتر.شهرک همدانی ها واقع در شوش.شهرک بختیاری ها واقع در شوش .مناطق اسکان داده شده عشایر در دزفول و... مراجعه بفرماید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
شما یا خودت عشایر نیستی یا یه هدف پلید داری. عشایر رو اگر فقط کمی حمایت کنند یکجا نشین میشیم. فکر میکنی خودمون علاقه داریم در عصر حاظر این مدلی زندگی کنیم؟
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
دوست عشایر عزیز فکر کنم کلا مساله رو درست متوجه نشدید.اسکان عشایر باید با هدف و منظور صحیح و در جهت توجه به شغل انها که دامداری است صورت بگیرد و نه با مقاصد سیاسی و تنها به خاطر تغییر بافت قومیتی یک منطقه.عشایر باید اسکان داده شوند و وقتی هم اسکان داده میشوند باید زمین و علوفه لازم دامهای انها تامین شود.با اسکان عشایر باید زندگی بهتری برای عشایر فراهم شود و دامداری انها از حالت کوچ رو به یک حالت بسته و مدرن تر تبدیل شود.نه اینکه انها را در گوشه ای دور از امکانات شهری در مناطقی دور با دست با حذف دامهایشان در تعدادی شهرک بدون توجه به شغل انها یکجا جمع کرد.این اسکان عشایر نیست بلکه یکجا جمع کردن انها است و من این درد را نه زبان خود بلکه از زبان عشایر اسکان داده شده ای شنیدم که با انها زندگی کردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
دوست عزیز ماهم که همین رو میگیم. باید حمایت بشه ازمون. چی میگی شما که ما متوجه نیستیم ؟ متن 9:30 رو درست بخون بعد بیا من در خدمتم.ضمنا بحث های قومیتی رو پیش نکش ما خودمون میدونیم با قومیت چکار کنیم.اینجا جاش نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
15
دمت گرم استاد شجاع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
20
3
ایشون هم کلا تمامی مسایل حتی فنی رو سیاسی کردن متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
فنی!!! پدرآمرزیده مملکت ...... رفتنش هم سیاسیه فنی کجا
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
چون کاملا سیاسی است و تمامی صحبتهای ایشان ۱۰۰ درصد مورد تایید افرادی هست که در اجرا دلسوزانه در حال فعالیت هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
9
درود بر استاد بزرگ واقعا حقیقت رو گفتین اگر قرار بود یه عده بشینن و برنامه بریزن که کشاورزی و دامداری رو نابود کنند خدایی انصافا به اندازه این وزارتخانه جهاد نمیتونستن موفق باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
16
6
استاد عزیز و گرامی ................ این روش صحبت کردن و تاختن چیزی را درست نمی کند. اگر امریکا تب برفکی ندارد علتش فقط واکسن و غیره نیست کشور ما از لحاظ ژئوپولتیک در جای خاصی قرار گرفته توصیه می کنم کتاب جبر جغرافیا رو بخونید. در ضمن اگر از برنامه ها شما اطلاع ندارید نگویید برنامه ریشه کنی وجود ندارد برنامه هست و کامل هم هست مشکل بودجه هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
خوب بودجه ایکه میخای بدی ناظر شرعی همین جا خرجش کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
توصیه می کنم شما به ژئوپولیتیکت بررسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
آها ژئوفولیتیک !! خوب پس میدونی که ژئوپولیتیک منطقه فرق می‌کنه پس چرا زور میزنین قوانین اتحادیه اروپا رو برای این نقطه از جهان که هیچ شباهتی باهاش نداره استفاده کنین موقع واردات گوشت و نظارت روی اون میشیم اروپا تا برخی شرکتها منافعش رو ببرن موقع کنترل بیماری میشیم ژئوپلیتیک خاص که نمیشه بیماری رو کنترلش کرد
......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
12
با سلام
بنده نیز از شاگردان استاد بوده ام . ایشون هر سخنی که بیان می فراید از روی تعقل و تفکر است..ایشون درد موسسه را به همه گفتند.چطور یک فرد غیرمرتبط (شیمیست )می تواند تولید واکسن های دامی را مدیریت کند. نتیجه این انتخاب به قهقرا رفتن موسسه رازی و مراکز امثال آن هست.
#وزیر بی تدبیر
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
5
اون موقع كه موسسه رازي واكسن توليد ميكرد مديرانش همه تحصيل كرده هاي خارج بودند نه مثل الان كه طرف سواد ساده ترين اصول IPQC را ندارد در موسسه رازي شده مدير؟؟ كشاورزي هم به دلال بستگي دارد؟ چرا كل ايران زير كشت گندم و ذرت و سويا و يونجه نميرود؟ از زمان شاه گفته شد ايران در زمينه بعضي محصولات كشاورزي مزيت نسبي ندارد چون در منطقه خشك و نيمه خشك واقع شده ولي متاسفانه كسي به اين مسائل توجه نميكند. همين امسال بخاطر خشكسالي احتمالا ايران بزرگترين واردكننده گندم خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
7
با تشکر از استاد گرامی جناب آقای پروفسور نوری که همیشه روشنگر دانشجویان دانش دوستان و دلسوزان عرصه بهاشت و تولید دام هستند. و البته خداقوت به حکیم مهر به دلیل شجاعت در انتقال حقایق تلخ جامعه امروز دامپزشکی. مراقب باشد مانند دفعات پیشین خبر توقیف نشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
12
4
بخاطر اینکه موسسه رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی هست به این روز افتاده موسسه رازی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد تا از نظر علمی در سطوح بالاتری قراربگیرد . صرفا بخاطر اینکه تعدادی از فراورده های تولید مربوط به دامپزشکی می باشد نباید زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
بوی تعفن وزارت بهداشت از جهادکشاورزی بسیتر بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
3
درود بر این آزادی و دموکراسی هرکس نظر خودش را میگوید.اگر یک نظر خواهی از محققین انستیتو و کارمندان کشاورزی بکنید اکثریت حرف این آقای دکتر را تایید میکنند. کجای این حرف نادرست است که ما میتوانین گوشت خود را تولید کنیم؟. کجای این حرف نادرست است عده ای در سازمان اعم از ناظر شرعی و ماموریت بگیران موافق تولید گوشت در مملکت هستند؟. کجای این حرف نادرست است که جوی آلوده به ارگو در مملکت در حال گردش است و کسی جرات نداره بگه صاحبش کیه؟. هیچکس تا آنجا که از دانشجویانش شنیدم به انداز ه ایشان جوش نمیخورد خدا سلامتی بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
خوب معنی دموکراسی را در حد گوشت گاو پایین آوردی و بعد با کدام آب و زمین میخواهید گاو پرورش بدهید؟ با آب کارون؟ بهمن شیر؟ کرخه؟ دز؟ همه‌‌اش خشکید. از من خوزستانی بپرس که خوزستان اب دارد یا نه ............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
2
وقتی دعوا سر منافع ملی باشد خیلی ها تند میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
3
ریشه بسیاری از ناموفقیت و شکست ها اینست که: گماشتن افراد کوچک را بر کارهای بزرگ و افراد بزرگ را بر کارهای کوچک گماشتن است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
1
واکسن دامپزشکان کجاست نظام دامپزشکی برخی شهرها واکسن ها رو غیب کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
1
موسسه ای که از سازمان دامپزشکی یوجود اومد ولی دماغشان را بالا گرفتن و از سازمان مستقل شدن در کل امور دام جهاد پشتیبانی امور دام حفاظت محیط زیست و شیلات و آبزیان و دامپزشکی و موسسات و مراکز تحقیقات امور دام باید یک مجموعه بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
1
درود بر استاد گرانقدر
..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
1
در این روزگاری که هم سکوت کرده اند و یا چه چه و به به میکنند یکنفر درد روزگار مارا بگوید غنیمت است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
2
آقای دکتر، مارون چقدر آب داره؟ بهمن شیر، دز، کرخه و بقیه چی؟ خوب پرآب هستند؟ رو چه دلیل و مدرکی می گویید خوزستان پر آب است؟ هر وقت خواستید دلیل بیاورید هم بگید همان خارجیا مثلأ امریکاییها گفتن. خوزستان زیر بار بی مدیرتی و سدهایی مثل گتوند نابود شده که ابش همه به کارخانه‌های سیمان و آجر و پتروشیمی و غیره می رود. پیمانکار سد گتوند آقای س م بود که مصف خوزستان را نابود کرد و به شوره‌زار تبدیل کرد و خشک شد. این را من که فرزند خوزستان هستم می گویم ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
4
در انیستو رازی مدیران قوی وجود دارند اما به دلایل ........................................
همچنین این انیستو با قدمت هفتاد ساله ب دلیل مدیریت ضعیف نتوانست راهبر ساخت واکسن کرونا در ایران شودواین جایی بسی تاسف دارد،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
فساد موجود در وزارت بهخداشت اجازه تنفس شما را نمی ده
خ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
1
ای شیر مادرت نان پدرت خدا قوت پهلوان
استون ویلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
2
دکتر حرف حساب زدن، الان بخش های مختلف موسسه ...........................
کایا شیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
3
3
واقعیت همین است
بود ونبود این وزارتخانه توفیری در ارتقائ کشاورزی ندارد که هیچ ، اگر نباشد حداقل این قدر بودجه هنگفت به ان اختصاص نمی یابد که در دورترین نقاط کشور هم مراکز خدمات کشاورزی ناکارامدی راه انداخته است . وقتی هنوز در جنوب هندوانه کاری و برنجکاری را نتوانسته اند مهار کنند یعنی بی لیافتی در سطح بالای وزارت موج میزند . اگر حداقل سازمان دامپزشکی در زمینه کنترل بیماریها برنامه هایی دارد ایا تایحال برنامه منجر به هدفی در کشاورزی سراغ دارید؟ .گرچه متاسفانه همین وزارتخانه های ها با اتخاذ سیاست های نابخردانه و سودجویانه خود در حال تسری این وضعیت به دامپزشکی هم هستند تا این سازمان اصیل و.خدمات رسان را نیز ناکارا کنند
پاسخ ها
سریغ فوری انقلابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
صدر تا ذیل وزارت کشاورزی ازجمله سازمان دامپزشکی در تعطیلات به سر می برند اگر رسما تعطیل بشوند فقط هزینه های ستادیشون به دامداران و کشاورزان داده بشه کل مملکت درست میشه
شاگرد استاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
1
جناب استاد پروفسور نوری همیشه از سر دلسوزی و دغدغه های صحیح بدون پرده صحبت میکنند.
اینجا هم اصل اشاره صحبت ایشون، نقایص و معیب ساختاری هست که باعث
این معظلات فعلی شده.
اون اصطاح "وزارت دلالی" هم قطعا لابلای صحبت ها برای تاکید بر بعضی رفتارهای اشتباه بعضی افراد بوده و موضوع اصلی نبوده که ایشون مطرح کردند ..

حکیم مهر میتونست تیتر بهتری انتخاب کنه که اینقدر سایه نندازه روی بقیه مطالب ارزشمند ایشون...
پاسخ ها
سریع فوری انقلابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
راست می گی دلالا محترمند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
تو ته سریعی نه فوری نه انقلابی. شلوغ نکن چهارتا بزرگتر دارن صحبت میکنن
ساسان حمزوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
3
1
زنده باد دکتر نوری
اگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
1
0
سلامت باشی استاد عزیز .....ایشان در تمام مراحل دروس دانشگاهی هم با اخلاق خوش ورضایتمندی بالا از سوی دانشجوها داشتند ..کاش نمونه این چنین شخصیت فردی زیاد بودند........
حسن آهنگری - کارشناس مسئول بازنشسته آموزش ضمن خدمت موسسه رازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
1
0
سلام و درود بر استاد فرزانه جناب پرفسور نوری اندیشمند و همه عزیزان که با بیان نظر ویا پیشنهاد و انتقاد خود، تنها سه نکته بسیار حائز اهمیت را منعکس می کنند؛
۱- عشق ورزی به مام میهن.
۲- احقاق حق حقه ایرانیان.
۳- نگاه و رویکرد بهبود و بهره وری بیشتر.

در مقام کارشناس آموزش و دانش آموخته مدیریت بازرگانی توجه حضرات را به یک جمله کلیدی و سپس یک شاخص اساسی جلب می کند تا ریشه تمامی سوء مدیریت ها در کشور ، بهتر شناخته گردد.
جمله کلیدی؛ "گر بخواهی و بدانی، میتوانی"
که تلفیق دو شعار بسیار اساسی "توانا بود هر که دانا بود" و "خواستن، توانستن است" که اگر به شکل ذهنی در قالب ماتریس مدیریت و سوء مدیریت کشور آن را تصویر کنید تلاقی "دانایی" و "خواهانی" به شرح زیر؛ خواهد داشت؛

الف) مدیران دانا و خواهان به موفقیت کامل دست خواهند یافت چون تغییر علمی را سر لوحه کار خویش میدانند و برای تمامی جوانب کار حتی خطرات آن از پیش، برنامه عملیاتی اصلی و جایگزین دارند.

ب) مدیران دانا اما ناخواه، فقط به ثبات می اندیشند و با تغییر میانه ای ندارند.

پ) مدیران نادان اما خواهان، اینان اگر خود و سازمان را به سوی مدیریت مشارکتی و بکارگیری معاونین برجسته تر از خود، هدایت کنند، در کوتاه زمان، به دسته اول رهنمون و بدل شده و در توفان بلایا، کشتی سازمان به ساحل نجات و اهداف از پیش تعیین شده خواهند رساند وگرنه بسیار بدتر از گروه آخر خواهند شد.

ت) مدیران نادان و ناخواه، اینان را اگر خائن هم بنامید حق دارید گرچه متاسفانه هوش هیجانی بالای این دسته، همواره با شگردهای کثیفی همچون تهدید، رشوه، امتیاز دادن، رانت ، جلب رضایت، موافقت در پیش رو و عناد در پشت سر و ... توام شده و بسیاری از توانمندی های سازمان را قفل نموده و در دراز مدت همچون گیاه پیچک، ساقه های خلاقیت و شاخه های نوآوری را خفه ساخته و در نهایت به بهانه هایی مثل؛ نوآفرینی، بازآفرینی و نوسازی و ... در پی تخریب سازمان فعلی و تمامی زیر ساخت ها خواهند بود تا بتوانند اولا، بودجه هنگفتی را از خزانه کشور دریافت دارند و در ثانی تمامی قصور را گردن ساختار فلج انداخته و خود را فقط میراث دار آن نشان دهند!!!!.

و اما شاخص اساسی؛

" نسبت بودجه آموزش به کل بودجه سازمان"


همانطور که پرفسور نوری عزیز نیز فرمودند در کشور امریکا و انگلیس، مشغول به تحصیل بودند و .... راهکارهای نوین دیگران را نیز به تجربه داشته و خلاقیت ها و نو آوری هایی را خود ارایه نموده اند که منشاء خیر و اثر زیادی شده است.

نتیجه گیری؛
از آنجا که امروزه نقش آموزش اثربخش و تکرار آن، بیشترین تاثیر را در ایجاد و تقویت: انگیزش، خلاقیت، نوآوری و ورود افکار و تجارب خوب و کارآ و در نهایت سوق یافتن به سمت بهبود و تغییر بهره ور بر هیچ کسی، جز مدیران گروه "ب" و "ت" و صد البته هم کیشان آنان، پوشیده نیست، یقین بدانید که هر جا، شاخص "نسبت بودجه آموزش به کل بودجه سازمان" تا ۶ درصد را نشان دهد، سازمان از یک بنگاه Inactive به بنگاهی Active و چنانچه میزان آن به ۱۰ الی ۱۲ درصد برسد ، Proactive یا همان برندهای نامبر وان تبدیل میگردد.

مخلص کلام؛
مدرک تحصیلی یک مدیر ملاک خوبی برای سنجش عملکرد وی نیست، بلکه سنجش علمی میزان "دانایی"، "خواهانی وی است که " توانایی" او و در نتیجه عملکرد سازمان را رقم خواهد زد و رسالت "کانون های ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران" نیز همین است که در نهایت تاسف، موسسه فخیمه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز همچون سایر بنگاه های اقتصادی کشور، چه از نوع دولتی و چه از گروه های تعاونی و خصوصی، کمتر از وجود آن در جهت انتخاب مدیران خود بهره گرفته و نتیجه عملکرد کشور آن میشود که همه شاهدیم و جمع کثیری ناراضی و جماعتی هم شاکر.

ارادتمند شما خوبان و سروران گرامی.

حسن آهنگری
موسسه زیبا اندیشان کیهان
۰۹۱۲۳۶۳۵۲۶۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
با سلام
جناب آقای آهنگری بله درست است که رشته مدیر ملاک ارزیابی سیستم نمی شود اما آیا عملکرد موسسه از نظر شما قابل قبول است. این همه .... خوب نیست.باید واقعیت ها را گفت.من و شما بخوبی رئیس کنونی موسسه را می شناسیم. یایید لاپوشانی نکنیم و از واقعیت ها فرار نکنیم.
نظر شما
ادامه