کد خبر: ۶۵۴۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن تایید مرگ‌ومیر و بروز بیماری در پارک ملی تندوره، تعیین دقیق این بیماری را مستلزم اعلام نتیجه آزمایش از سوی دامپزشکی عنوان کرد اما گفت: به طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشکوک هستیم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «تورج همتی» ضمن تایید مرگ‌ومیر و بروز بیماری در پارک ملی تندوره اظهار کرد: روز شنبه از مرگ‌ومیر تعدادی از نشخوارکنندگان پارک ملی تندوره مطلع شدیم و  بلافاصله روز یکشنبه شش اکیپ حیات وحش از شهرستان‌های مشهد، قوچان و چناران به اتفاق کارشناسان دامپزشکی منطقه را مورد پایش قرار دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه برآورد اولیه ما از این بیماری با توجه به علایم موجود «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» است، افزود: امروز یک بزغاله نیمه‌جان از این منطقه تحویل اداره کل دامپزشکی شد تا آزمایش‌های تشخیصی لازم برای تعیین علت دقیق مرگ و میرها صورت بگیرد، اگرچه به طاعون مشکوک هستیم اما تا نتایج آزمایش اعلام نشود این موضوع را به طور رسمی تایید نمی‌کنیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری گفت: تمامی چشمه‌ها و اطراف چشمه‌ها که محل اصلی انتشار آلودگی هستند مورد ضدعفونی قرار گرفتند، کلیه دام‌های اطراف پارک ملی تندوره بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند، حتی در مسیرهای ورود و خروج خودروها در اطراف پارک ملی حوضچه‌های ضدعفونی تعبیه شده است، همچنین تمام لاشه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امحا کردیم.

همتی کانون اصلی این بیماری را دره چهل‌میر عنوان کرد و افزود: تقریباً اکثر گونه‌هایی که در معرض این بیماری هستند در دره چهل‌میر وجود دارند اما با این وجود سرتاسر این پارک ملی مورد پایش قرار گرفت و مرحله دوم پایش هم از روز شنبه هفته آینده مجدد آغاز می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن اظهار نگرانی از این موضوع گفت: طاعون معمولاً وقتی به یک منطقه وارد شود حدود ۵۰ درصد مرگ و میر دارد؛ من امیدوارم این بیماری هولناک هرچه زودتر از پارک ملی ریشه کن شود.

وی در خصوص آمار مرگ و میرها گفت: آمار رسمی هنوز اعلام نشده اما تاکنون حدود ۱۵ بز و بزغاله یک تا دوساله تلف شده‌اند، البته با اقداماتی که طی روزهای اخیر انجام دادیم تعداد مرگ‌ومیر کاهش یافته به طوری که امروز هیچ موردی گزارش نشده است، البته این به معنای ریشه‌کنی بیماری نیست.

همتی با بیان اینکه تا نوع بیماری از طرف دامپزشکی اعلام نشده، نمی‌توان در خصوص راه انتقال بیماری به حیات وحش تندوره اظهار نظر قطعی کرد، تصریح کرد: اگر حدس ما مبنی بر طاعون نشخوارکنندگان کوچک درست باشد یکی از راه‌های انتقال را می‌توان تماس دام‌های اهلی در چراگاه‌های اطراف پارک با حیوانات این منطقه دانست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی متذکر شد: تا این لحظه موضوع تحت کنترل است و در صورت بروز مشکل حتما از نیروهای هلال احمر و حامیان محیط زیست کمک خواهیم گرفت.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد. به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند،این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند. بیماری  PPR جزو فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند. این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
United States of America
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
2
1
متاسفانه برنامه ریزی های غلط این چند سال گذشته سازمان و تصمیمات سلیقه ای باعث این اتفاقات ناگوار میشه
وقتی واکسن های بی کیفیت جایگزین واکسن های قبل میشن این اتفاقات قابل پیش‌بینی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
اگر واکسن مشکل دارد چرا کانونهای دام اهلی کمتر شده است. علت خشکسالی است دید تجاری را با دید علمی عوض کنید.
نظر شما
ادامه