کد خبر: ۶۵۴۲۲

حکیم مهر: رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خشکسالی، زاد و ولد حیات وحش را در استان خوزستان کاهش داده و موجب مهاجرت حیات وحش به نقاط دارای آب و هوای بهتر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «رحیم الوندی» با اشاره به تاثیر خشکسالی بر حیات وحش خوزستان، اظهار کرد: آثار خشکسالی بر حیات وحش به ویژه در مناطق کوهستانی و چشمه‌ها و آبشخورهای دچار خشکی بسیار بیشتر از نقاط دیگر است.

وی افزود: امسال کاهش پوشش گیاهی زیاد بوده است بنابراین خشکسالی در این نقاط بر حیات وحش به ویژه شرایط زیست علف‌خواران اثر بسیار مخربی بر جای گذاشته است.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: خشکسالی، زاد و ولد حیات وحش را در استان خوزستان کاهش داده و موجب مهاجرت حیات وحش به نقاط دارای آب و هوای بهتر شده است.

وی با اشاره به فقر غذایی حیات وحش، گفت: پوشش گیاهی، بستر اصلی زنجیره غذایی اکوسیستم است که با توجه به این شرایط اقلیمی، سال به سال گونه‌های گیاهی و جانوری در حال ضعیف‌تر شدن هستند.

الوندی بیان کرد: خشکی تالاب‌ها منجر به تغییر مسیر پرندگان مهاجر می‌شود. در این شرایط امکان تغذیه و زادآوری پرندگان مهاجر کمتر می‌شود. پستانداران نیز برای دسترسی به آب از مناطق امن جابه‌جا می‌شوند و ممکن است به سمت مناطق مسکونی و روستاها بروند و به خطر بیفتند.

وی افزود: برای اینکه دریابیم خشکسالی در چه مناطقی آسیب بیشتری وارد کرده است باید مطالعه انجام شود اما عموما تاثیر خشکسالی در مناطق خشک مانند میشداغ بسیار بیشتر است.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در این شرایط اگر تالاب‌ها دچار تنش آبی شوند، شرایط شکننده می‌شود و شکنندگی تالاب‌ها، بیشترین اثر را بر حیات وحش می‌گذارد.

وی افزود: هر چند تلفات حیات وحش بر اثر خشکسالی دیده نشده اما باید توجه کرد که تلفات خشکسالی نامحسوس است و بر زاد و ولد تاثیرگذار است. در سالی که آب و غذا به اندازه کافی نباشد، حیوان به صورت سیستماتیک تشخیص می‌دهد و زاد و ولد نمی‌کند.

الوندی تصریح کرد: برای کاهش خسارت خشکسالی بر حیات وحش، باید یک سری اقدامات از جمله تغذیه دستی حیات وحش به ویژه علف‌خواران، لایروبی چشمه‌ها و آبشخورها و ایجاد آبشخور و مخازن ذخیره آب انجام شود که اکنون این کارها در حال انجام است.

 
نظر شما
ادامه