کد خبر: ۶۵۳۷۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
برگزیده جایزه علمی مریم میرزاخانی در بخش دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر ملیحه عباسعلی پورکبیره» افزود: آن زمان اساتیدی بودند که می‌گفتند خروج از وزارت علوم برای ما کسر شأن است. ما استاد هستیم و تدریس می‌کنیم. ما باید کار علمی انجام دهیم نه اینکه ما را به بهداشت و درمان ببرند و صرفا از ما درمان بخواهند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر ملیحه عباسعلی پورکبیره» دانش‌آموخته رشته بیوشیمی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به عنوان یکی از برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» معرفی شد. این رویداد بهانه‌ای شد تا به سراغ او برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

وی به حکیم مهر می‌گوید: «ما فریاد زدیم که دامپزشکی باید در وزارت بهداشت باشد اما دست‌هایی هست که مخالفت کرده و این مساله را اجرا نکردند. الان اما به این نتیجه رسیدند که دامپزشکی یک کار درمانی است و کار درمانی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد. وقتی آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست، ما را از خیلی امتیازات محروم می‌کنند و این مخاطره است.»

از نظر دکتر ملیحه عباسعلی، جذب بی‌رویه دانشجو در رشته دامپزشکی یک معضل است: «دانشجویان وارد دانشکده می‌شوند و آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شوند، خیلی راحت فارغ‌التحصیل می‌شوند، در جامعه پخش می‌شوند و حرفه دامپزشکی را لکه‌دار می‌کنند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

واقعیت این است که خیلی علاقه‌مند به رشته دامپزشکی نبودم اما می‌دانستم که از مسیر دامپزشکی می‌توانم به آزمایشگاه تشخیص طبی ورود کنم، چون عاشق آزمایشگاه طبی بودم و هستم، لذا از این نظر دامپزشکی را انتخاب کردم تا زودتر به مقصد برسم. اما متاسفانه وقتی دوره عمومی تمام شد، برنامه‌های درسی تغییر کرد و دیگر اجازه ندادند که من علوم آزمایشگاهی بخوانم. در نتیجه یک راه فرعی را انتخاب کردم و وارد رشته بیوشیمی شدم. در ادامه تخصص بیوشیمی را در دانشکده پزشکی گرفتم و به همین دلیل کارت نظام پزشکی دارم. در واقع قسمت عمده آزمایشگاه و چیزی حدود ۷۰ درصد آزمایشگاه، کار بیوشیمی است. البته ناگفته نماند که وقتی به رشته دامپزشکی وارد شدم، خیلی علاقه‌مند شدم اما خیلی کار درمانی نکردم و بیشتر فعالیتم روی کار علمی متمرکز بود.

حکیم مهر: ورود چه سال‌ها و کدام دانشگاه‌ها در مقطع عمومی و تخصص هستید؟

ورودی سال ۴۹ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم ولی از سال ۵۰ درسم را شروع کردم. همچنین ورودی سال ۶۴ دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در مقطع تخصص هستم.

حکیم مهر: شما از جمله افرادی هستید که تجربه مشترک تحصیل در دانشکده‌های دامپزشکی و پزشکی را دارید. آیا از نظر شما آموزش دامپزشکی نباید در وزارت بهداشت باشد؟

ما فریاد زدیم که دامپزشکی باید در وزارت بهداشت باشد اما دست‌هایی هست که مخالفت کرده و این مساله را اجرا نکردند. الان اما به این نتیجه رسیدند که دامپزشکی یک کار درمانی است و کار درمانی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد.

حکیم مهر: جدایی دامپزشکی از وزارت بهداشت چه مخاطراتی را می‌تواند داشته باشد؟

در شرایط فعلی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. وقتی آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست، ما را از خیلی امتیازات محروم می‌کنند و این مخاطره است.

حکیم مهر: چه امتیازاتی؟

وزارتخانه‌های کشاورزی یا علوم ما را درک نمی‌کنند و این اصلا خوب نیست. بهتر این بود که همه بهداشت و درمانی‌ها در وزارت بهداشت باشند. گذشته از فعالیت‌های علمی و درمانی که ما از آنها محروم می‌شویم، از نظر مزایا هم اساتید ما دچار محدودیت هستند. مزایای زیادی وجود داشت که به ما نرسید. مثلا پزشکان حق ویژه کلینیک و حق محرومیت از مطب دارند که ما از آنها محروم هستیم.

حکیم مهر: پزشکان حتی در بحث استقرار کلینیک در اماکن مسکونی هم مشکلی ندارند، اما دامپزشکان با چالش‌ مواجهند.

بله. متاسفانه این خیلی بد است که ما در یک محل قرار نگرفته‌ایم. حالا یا همه ما وزارت علومی باشیم یا وزارت بهداشتی. اتفاقا آن زمان اساتیدی بودند که می‌گفتند خروج از وزارت علوم برای ما کسر شأن است. ما استاد هستیم و تدریس می‌کنیم. ما باید کار علمی انجام دهیم نه اینکه ما را به بهداشت و درمان ببرند و صرفا از ما درمان بخواهند. می‌گفتند ارزش ما این است که دانشگاه تهرانی باشیم و علامت دانشگاه تهران روی ما باشد نه اینکه صرفا در بهداشت و درمان باشیم. ایرادی ندارد، هر کس می خواهد کار درمانی انجام دهد، برود و انجام دهد اما به استاد باید اجازه دهند که در دانشگاه تهران باشد. این همیشه افتخار ماست و من به دانشگاه تهران عشق می‌ورزم.

حکیم مهر: نظر شما درخصوص جذب بی‌رویه دانشجوی دامپزشکی از سوی برخی واحدها چیست؟

این یک معضل است چون قطعا ما را با مشکل روبرو می‌کند. دانشجویان وارد دانشکده می‌شوند و آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شوند، خیلی راحت فارغ‌التحصیل می‌شوند، در جامعه پخش می‌شوند و حرفه دامپزشکی را لکه‌دار می‌کنند. البته خوشبختانه در مقطع تخصص سخت‌گیری‌هایی از طرف دانشگاه تهران می‌شود، کمااینکه خود من در این حوزه کار کردم و واقعا متقاضیان را با حساسیت خاصی از زیر ذره‌بین مصاحبه و امتحان رد کردم. باید هم به همین شکل باشد.

حکیم مهر: چه راهکاری برای سروسامان دادن به این وضعیت در سایر دانشکده‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

این مشکل مربوط به همه رشته‌هاست و دانشکده‌ها باید بر اساس نیازی که دارند، اقدام به جذب دانشجو کنند. با این روند کنونی، دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی، وقتی جایی را برای اشتغال پیدا نمی‌کند، سرخورده می‌شود. به طور کلی بنده موافق جذب تعداد زیاد دانشجو نیستم و این مهم باید بر اساس نیاز انجام شود. از طرفی باید روی پروانه تاسیس کلینیک‌های دامپزشکی نیز حساسیت نشان داد تا آبروی دامپزشکی اصلی نرود.

حکیم مهر: خانم دکتر، عنوان اصلی تخصص شما «بیوشیمی بالینی» است. مهمترین کارکرد این رشته چیست؟

ما فارغ‌التحصیلان بیوشیمی بالینی می‌توانیم یکی از پایه‌های قوی آزمایشگاه باشیم. در واقع ۷۰ درصد کار آزمایشگاه، مربوط به بیوشیمی است. بیوشیمی یکی از رشته‌هایی است که بنده تجربه تدریس آن را دارم و بسیار از این رشته راضی هستم. از دروس این رشته لذت می‌برم، علی‌الخصوص از تعمیمی که می‌توانم در درس‌های بیوشیمی ایجاد کنم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات این رشته چه چیزهایی هستند؟

یکی از مشکلات مربوط به فرایند تاسیس آزمایشگاه است که باید حتما از سوی ۴ نفر اقدام شود. مشکل دیگر این است که بیشتر امتیاز آزمایشگاه‌ها را به پاتولوژیست‌ها می‌دهند. در واقع پاتولوژیست به راحتی می‌تواند آزمایشگاه تاسیس کند اما ما نمی‌توانیم و مشکل داریم.

حکیم مهر: ضمن تبریک به مناسبت دریافت جایزه مریم میرزاخانی، فکر می‌کنید مهمترین شاخص‌های انتخاب حضرتعالی در این جشنواره چه بود؟

جایزه مریم میرزاخانی تقریبا یک جایزه جدید است. ایشان جزو افراد مورد علاقه من هستند و من خیلی افتخار کردم که در جایزه‌ای که مزین به نام مریم میرزاخانی است، برگزیده شدم. واقعیت این است که خودم هم نمی‌دانم چطور انتخاب شدم و در مراحل این انتخاب شرکت نداشتم. فقط به من خبر دادند که انتخاب شدم. به هر حال احتمالا سابقه زیاد اساتید یا درجه آنها را مدنظر قرار داده‌اند و احتمالا درجه من را هم پسندیده‌اند. به هر حال من در دانشگاه زحمت زیادی کشیدم؛ در ابتدا معلم بودم و همزمان با شروع درس دامپزشکی، دوره راهنمایی را هم دیدم. یعنی به صورت همزمان یک فوق‌دیپلم هم دارم. می‌توانم بگویم درس ریاضی اولین بچه‌های راهنمایی را من به آنها داده‌ام. به هر حال من را لایق دانستند و ان‌شاءالله که لایق باشم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

امیدوارم که همه چیز روی روال و اصول باشد. انتخاب دانشجو واقعا مهم است و من دلم می‌سوزد برای بچه‌هایی که وقتی درس را تمام می‌کنند، با آن شوق و ذوقی که برای گرفتن علم و تخصص دارند، یک‌باره می‌بینند کسی آنها را به حساب نمی‌آورد یا نمی‌خواهند. اینها سرخورده و وارد کارهایی می‌شوند که اصلا به رشته آنها مربوط نیست. چقدر زیباست که انسان در رشته‌ای کار کند که درس آن را خوانده است. در واقع یک زندگی را دوباره از صفر شروع می‌کند. متاسفانه در حال حاضر کاری را انجام می‌دهند که به تخصص آنها مربوط نیست و من همیشه روی این مساله حساس بودم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
1
9
فروش گسترده مدرک دامپزشکی تیشه بر ریشه اشتغال در شمال غرب و مرکز ایران (تهران و کرج ) زده الحاق به وزارت بهداشت تا حدی می تواند جلوی این روند فاجعه بار را بگیرد البته دانشگاه های دولتی هم در این روند مقصر اند ‌ .
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
1
6
دامپزشکان تصمیم گیر در راس امور، وزارت جهاد را ترجیح میدهند، چون به علت عدم آشنایی علمی و فنی نهاد بالادستی، یعنی جهاد، خیلی از کم کاری ها، خطاها و حتی موقعیت های رانتی و.. را میتوانند برای خود درست کنند بدون یک نهاد بالادستی آگاه.
ولی اگر وزارت بهداشت بالای سر انها باشد، قطعا از وضعیت اسف بار مصرف بی حد و حصر آنتی بیوتیک ها در فارم ها مورد مواخذه خواهند بود‌. یا از نظر سازمان غذا و دارو وجود این همه دارو در شیر و گوشت غیر قابل قبول خواهد بود. ولی الان که جداست خیلی راحت نیازی به پاسخ گویی ، درباره سلامت جامعه، نخواهد بود.
جالب تر این که خود وزارت بهداشت هم گویی به یک خواب شیرین رفته و اصلا تمایلی به در کنترل گرفتن این مسایل که با بهداشت عموم جامعه در ارتباط است ندارد و فقط به بخش درمان و بیمارستان اهمیت میدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
1
2
واکسن هم پیگیری کنید برای زیر 30 سال
دامپزشک ..........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
0
3
مدیران حاکمیتی دامپزشکی هیچگونه اراده واختیاری در مورد امورات دامپزشکی ندارند واز جهاد کشاورزی وادارات تابعه تاثیر میگیرن باید کاملا در تصمیم گیری مستقل بشن تا این رشته سروسامانی بگیره
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
0
4
جایزه مریم میرزاخانی؟ اگر‌ تو‌ ایران بود الان به نظرتان چی شده بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
منشی شرکت بابام اینا! تو سن 44 سالگی در حال دویدن برای اینکه تو سن ترشیدگی سربار ننه بابا نباشه منت هر بی سر و پایی رو بکشه. البته اگه یه سن 35 می رسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
1
3
چه زیرمجموعه جهادوچه وزارت بهداشت فرقی نمیکنددرهردومورداستقلال عمل نداریم بهترین حالت زیرمجموعه ریاست جمهوری است مانندمحیطزیست واستاندارد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
برید ببینید کارمندای سازمان محیط زیست چه وضعیت اسف باری دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
استقلال عملم می خوای؟ بهترین گزینه اگر عملی نباشه چی؟
از کجا این حرفو می زنی؟
واقعیت موجود اینه وقتی آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شده می باید آموزش دامپزشکی هم با آموزش پزشکی جدا بشه از وزارت علوم.
در خیلی کشورها تخصص های پزشکی phd هستند مثلا آلمان و فرانسه سیستم رزیدنتی نیستند. برای همین خیلی در آموزش مشکل ایجاد نمیشه ولی در کشور ما یا باید آموزش پزشکی هم برگرده به وزارت علوم و یا دامپزشکی هم آموزشش بره زیر نظر وزارت بهداشت.
وقتی آموزش منتزع شد طبیعیه که بهداشت غذا و دام هم از بهداشت انسان جدا نیست. مطمئنا در حوزه سلامت عمومی و امنیت غذایی اتفاقات خوبی خواهد افتاد اگر دامپزشکی به وزارت بهداشت ملحق بشه. توی حوزه دارویی و درمانی هم همینطور.
ولی امان از ویژه خواری که نمی گذاره مسئولین دامپزشکی تصمیمات به صلاح مردم تن بدهند و از منافع شخصی درگذرند
4 تا کم اطلاع (در این موضوع) هم مثل شما راه میافتند دوره و نظرات القایی اونها رونشر می دهند بی آنکه بدانند از چه موضوعی حرف می زنند و تبعاتش و الزاماتش چیست!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
هیچ وقت همچین چیزی را مجلس قبول نمیکند چون کنترلی روی این نهاد نخواهد داشت و برای باز خواست کردن مجبور به استیضاح رییس جمهور خواهند بود که بسیار پرهزینه است. پس ترجیح میدهد سازمان ها و نهاد های زیر نطر رییس جمهور را هم در وزارت خانه ها ادغام کند که هم استیضاح وزیرش راحت تر است و هم قدرت لابی گری در امور آن خواهند داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
2
0
ماهیت کار دامپزشکی بطوری ایست که در مورد برنامه های آن هیچ وزارت خانه نباید تایید کنده باشد لذا باتوجه ببالندگی وتنوع‌کاری اصل کار دامپزشکی لذا لازم است مانند سازمان محیط زیست مستقل وزیر نظر ریاست جمهوری فعالیت کند برای یاد آوری در سال ۴۴ که کنکور دانشکدها جدا انجام میشد در گروه پزشکی داننشگاه تهران پزشکی دندانپزشکی و داروسازی ودامپزشکی لحاظ شده بود واین دامپز شکی با ان همه بالندگی کار در آخر ین امتیاز برای انتخاب قرار گیرد سبب سر شکستگی دامپزشکی بود لذا یا د آور میشوم افرادی که علاقه در پوشش پزشکی هستتد با کرفتن تخصص میتواند راه علاقمندی خود را انتخاب کنند ما در الویت کاری چه در پزشکی چه در جهاد کشاورزی قرار داریم عزیزان همکار فقط مستقل بودن راه پیشرفت در دامپزشکی میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
0
1
لااقل، یه بار این یه خواسته دامپزشکی مظلوم کشور، جامه عمل بپوشانند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
5
0
من نمی دانم درمان سگ و گربه و اسب و قاطر و گاو گوسفند چه ربطی به وزارت بهداشت داره؟ شما با بیماری های مشترک را بخاطر دام مبارزه می کنید وگرنه مبارزه در بعد انسانی که چیز دیگریه فقط نظارت بر فرآورده‌های های خام دامی در کشتارگاه‌ها ست که ربط به بهداشت داره که اون قسمت هم اگه از دامپزشکی منفک و بهداشت داده بشه حله درمان حیوانات وحشی و غیر خوراکی در شاخه جهادکشاورزی قرار نمیگیره پس باید مثل رشته حقوق و حسابداری که در سازمان و وزارتخانه هست تمرکز زدایی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
حسادت بد دردی آن آقا
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
3
1
وزارت بهداشت هیچ تفاوتی با جهاد نداره اگر تصمیم بر نابودی تولید گرفته شده باشد .بودن و نبودن دامپزشکی در هر کدام از این وزارت خانه ها فرقی ندارد. خانم دکتر اگر چه دامپزشک هستند ولی با این رشته و مشکلات آن سال هاست سرو کار ندارند. ضمنا کرونا نشان داد وزارت بهداشت از نظر علمی ضعیف تر از آن چیزیست که تصور میشد. ضمنادامپزشکی قرار نیست با ترکیب کنونیش کار مهمی انجام بده که اینهمه انتظار از آن دارید.
د و ق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
درصورت ا دغام در وزارت بهداشت جز تو سری خوردن و مورد مزحکه قرار گرفتن چیزی عایدتون نمیشه من خودم دامپزشکم و تخصص میکروبیولوژی پزشکی رو دارم این مسئله رو حس میکنم سازمان دامپرشکی رو مستقل کنید و احترامتون رو حفظ کنید
نظر شما
ادامه