کد خبر: ۶۵۳۳۶
بر اساس تحقیقاتی در دانشگاه شیکاگو:
«پروفسور ساواس تای» رهبر این تحقیق افزود: «مهارکننده‌های پروتئاز اصلی سارس-کوو-2 مانند ماسیتینیب می‌توانند یک روش بالقوه جدید برای درمان بیماران کووید، به ویژه در مراحل اولیه بیماری باشند ...

حکیم مهر: محققان در حال بررسی دارویی هستند که می تواند از بروز بیماری ناشی از کووید 19 در بدن جلوگیری کند و این دارو پیش از این از سوی دامپزشکان مورد استفاده قرار می گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از جام جم آنلاین، دارویی که از سوی دامپزشکان برای معالجه سرطان های مرسوم در سگ ها مورد استفاده قرار می گرفت احتمالا بتواند بیماری کرونا را هم خنثی کند.

این داروی مخصوص سگ ها «ماسیتینیب» نام دارد و دهه هاست که برای درمان سگ ها استفاده می شود اما استفاده از چنین دارویی برای انسان هنوز مجاز نیست.

پیش از این محققان دانشگاهی با بررسی هایی مدعی شده بودند این دارو می تواند در درمان بیماری هایی نظیر سرطان، آلزایمر، آسم و ام اس موثر باشد.

اکنون تحقیقاتی در دانشگاه شیکاگو انجام شده که نشان می دهد این دارو می تواند در خنثی کردن بیماری کرونا موثر باشد و اگر به نتیجه قطعی برسد آنگاه می توان این دارو را در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار داد.

در آزمایشات بر روی مازیتینیب - که هر قرص آن فقط 2 پوند هزینه دارد - مشخص شد که این قرص باعث جلوگیری از تکثیر ویروس می شود و در نتیجه از بیماری جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داد که این ماده در برابر انواع مختلف ویروسهای مشابه دیگر که می توانند انسان را بیمار کنند، به همان خوبی عمل می کند.

اما این آزمایشات تا امروز فقط بر روی کشت های سلول های موش انجام شده است نه انسان.

تیم اکنون در حال برنامه ریزی آزمایشات انسانی است  به امید اینکه این موضوع اثبات شود .

«پروفسور ساواس تای» رهبر این تحقیق، گفت: «مهارکننده های پروتئاز اصلی "سارس-کوو-2" مانند ماسیتینیب می توانند یک روش بالقوه جدید برای درمان بیماران کووید باشند، به ویژه در مراحل اولیه بیماری. کووید احتمالاً سالها با ما خواهد بود و ویروس های کرونا همچنان پدیدار می شوند. یافتن داروهای موجود که خاصیت ضد ویروسی دارند می تواند بخشی اساسی در درمان این بیماری ها باشد.»

«دکتر نیر درایمن» که به طور مشترک مقاله را نوشت گفت: «ماسیتینیب اکنون توانایی آن را دارد که یک ضد ویروس موثر باشد به ویژه هنگامی که کسی برای اولین بار آلوده شود و خواص ضد ویروسی دارو بیشترین تأثیر را می گذارد. این اولین شیوع ویروس کرونا نیست و آخرین مورد نیز نخواهد بود. علاوه بر واکسن ها، ما باید درمان های جدیدی برای کمک به کسانی که آلوده شده اند نیز داشته باشیم.»

آزمایشات بالینی سایر بیماریها نشان داده است که دارویی با مارک «ماسیوت» Masivet و همچنین داروی دیگری به نام «آ بی ساینس» AB Science در انسان ها ممکن است در برابر مقابله کرونا ایمنی ایجاد کند اما می تواند عوارضی مانند اسهال، استفراغ، تورم مچ پا، پا و ایجاد کند و خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. تخصصان دانشگاه شیکاگو لیستی از حدود 2000 دارو را که برای انسان بی خطر شناخته شده است جستجو کردند.

بر اساس نتایج این مطالعه که روز گذشته در مجله Science منتشر شد، ماسیتینیب قوی ترین بود.

آزمایش های بیشتر نشان داد که این دارو میزان ویروس - مقدار ویروسی که یک فرد آلوده دارد - در موش ها 99 درصد کاهش می یابد.

کارشناسان گفتند که این دارو به همان اندازه بر روی انواع کنت "آلفا"، آفریقای جنوبی "بتا" و برزیل "گاما" کار می کند.

محققان گفتند که این ماده همچنین می تواند در برابر ویروس های مختلف کرونا ویروس و پیکورناویروس از جمله هپاتیتA ، فلج اطفال و ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، موثر باشد.

این ماده با اتصال به آنزیمی که در ویروس های کرونا دیده می شود به نام 3CL  و متوقف کردن کار آن عمل می کند. آنزیم به آنها اجازه می دهد تا در داخل سلول ها تکثیر شوند.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا، دانشمندان به دنبال یافتن روش های درمانی موثر بودند.

تاکنون اثبات شده است که استروئید دگزامتازون و داروی آرتریت توسیلیزوماب موثر هستند.

منبع: دیلی میل

 

نظر شما
ادامه