کد خبر: ۶۵۳۰۳

حکیم مهر: دامپزشک باران در مرکز نگهداری سوییت واترز کنیا گفت: باران بچه شامپانزه یتیم باغ وحش ارم در محیط محدود نگهداری شده و بر توانایی ذهنی‌اش اثر گذاشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «استفان آنگولو» دامپزشک باران در مرکز نگهداری سوییت واترز کنیا گفت: به تازگی این بچه شامپانزه یتیم ۴ ساله از باغ وحش ارم تهران به مرکز نگهداری از شامپانزه‌ها منتقل شده است، باران ۳ ماه در قرنطینه می‌ماند و این قرنطینه حیوانات با روش‌های معمول متفاوت و برای محدودیت ارتباطی میان حیوانات است، ممکن است یک حیوان ناقل بیماری باشد و یا از جای دیگری آمده باشد و در قرنطینه تحت نظر قرار می‌گیرد.

آنگولو افزود: برای حفظ سلامتی باران و سایر شامپانزه‌ها ابتدا آن را به مدت ۳ ماه قرنطینه می‌کنیم و در طول این مدت آزمایش‌ها، تست‌های سلامت، تغذیه و رفتار باران را مورد بررسی قرار می‌دهیم و پس از صادر شدن تاییدیه سلامت، باران را به سایر شامپانزه‌ها معرفی خواهیم کرد.

دامپزشک باران تصریح کرد: این قرنطینه و مراقبت در قوانین کنیا اجباری است که برای جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری بین حیوانات است و با روش‌های معمول قرنطینه تفاوت دارد.

استفان آنگولو در مورد شرایط باران گفت: اکنون باران ۴ سال و ۱ ماه سن دارد که متاسفانه نارس متولد و توسط یک پرستار بزرگ شده و قبل از آن که بتوانند او را به مادرش معرفی کنند، مادرش مرد و شرایط بدی برای مقامات باغ وحش به وجود آورد، بنابراین در نهایت آن‌ها انتقال باران به پناهگاه حیوانات را انتخاب کردند.

آنگولو ادامه داد: در جولای ۲۰۲۰ از باغ وحش ارم ایران یک ایمیل دریافت کردیم که از ما درخواست شده بود تا یک شامپانزه ماده ۳ ساله با نام باران را قبول کنیم. ابتدا با دولت کنیا مشورت‌هایی را انجام دادیم و قبول کردیم و در حال حاضر برای نگهداری از ۱۴ یا ۱۵ شامپانزه دیگر جا و منابع لازم را داریم به دلیل محدودیت‌های مسافرت و پاندمی کووید ۱۹ و دیگر چالش‌ها و دریافت مجوز‌ها از ایران و کنیا در ۵ جولای ۲۰۲۱ باران جا به جا شد و ما آن را قرنطینه کردیم.

وی که تمام سال‌های کاری خود را در این مرکز نگهداری حیات وحش فعالیت کرده است، افزود: من بخشی از سازمان حفظ محیط زیست کنیا بوده‌ام، اینجا هم یک محوطه حفاظت شده است که از حیوانات مراقبت می‌کند و به عنوان پناهگاه حیوانات است.

وی ادامه داد: پناهگاه شامپانزه سوئیت واترز برای شامپانزه‌هایی است که نجات داده شده اند و یا بر اثر تهدیدات جنگل در سکونتگاه این حیوانات والدین خودشان را از دست داده‌اند.

دامپزشک حیات وحش مرکز نگهداری از حیوانات سوییت واترز بیان کرد: پناهگاه سوییت واترز یک پناهگاه ۲۵۰ هکتاری است و محیطی مانند طبیعت را شبیه سازی کرده که شامپانزه‌ها به طور طبیعی در آن زندگی کنند، وقتی قرنطینه باران تمام شود ما شروع به اضافه کردن او به شامپانزه‌هایی که اینجا داریم می‌کنیم.

دامپزشک باران خاطرنشان کرد: نگهداری باران در فضای محدود قفس در توانایی ذهنی اون تاثیر گذاشته و اکنون ما متوجه شدیم باران فاقد رفتار‌هایی است که شامپانزه‌ها باید یاد گرفته باشند، در این میان باران هم مقصر نیست مثلا نمی‌تواند از طناب بالا و به جا‌های مرتفع برود، او همچنین نمی‌تواند با برگ برای خودش لانه بسازد، در این ۳ ماه به مرور این موارد را به او آموزش می‌دهیم و اگر در این مدت این آموزش‌ها را نیاموخت، از دیگر شامپانزه‌ها برای آموزش او استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما نسبت به این بچه شامپانزه دیدگاه مثبتی داریم و متوجه شدیم او صدا‌هایی را که شامپانزه‌ها ایجاد می‌کنند ادا می‌کند و می‌تواند رفتار شامپانزه‌ها را بیاموزد و تقلید کند، این نشانه خوبی است که نشان می‌دهد او یک شامپانزه است و در صورتی که بیشتر با شامپانزه‌های دیگر ارتباط برقرار کند آینده خوبی خواهد داشت.

 آنگولو همچنین برنامه معرفی باران به گروه شامپانزه‌ها را این طور بیان کرد: ابتدا باید یک مادر خوانده برای باران پیدا کنیم، اکنون ما ۲ شامپانزه مادر در پرورشگاه داریم که تجارب عالی را با آن‌ها داشتیم، نام یکی از آن‌ها جنی است و نام دیگری آکیلا که تجربه خوبی با بچه شامپانزه‌ای به نام مامول دارد که از عراق در سال ۲۰۱۷ به این مرکز منتقل شده بود.

وی افزود: به احتمال زیاد ما جنی را برای مادر خواندگی باران انتخاب خواهیم کرد، بعد از اینکه باران در کنار مادر خوانده‌اش پذیرفته شد، سایر بچه شامپانزه‌ها به‌نام‌های دلا، بوی و مانو که نهایت ۱ تا ۳ سال از باران بزرگتر هستند را به باران و مادر خوانده او اضافه می‌کنیم، با این کار باران را در یک گروه ایده‌آل قرار داده ایم.

آنگولو در پایان گفت: این گروه اولیه توسط مربیان کم کم به گروه بزرگتر شامپانزه‌ها معرفی خواهند شد و امیدوارم به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی کنند.

 

نظر شما
ادامه