کد خبر: ۶۵۲۹۴

حکیم مهر: صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد که در ماه های اخیر تحت تاثیر مثلث حوادث طبیعی زلزله، خشکسالی و سیلاب تابستانه قرار گرفته است در شرایط سختی قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد  یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب می شود به‌طوری که براساس آمار حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور اختصاص به این سرزمین معروف به رودخانه های خروشان دارد.

پرورش دهندگان ماهی در کهگیلویه و بویراحمد که مانند بسیاری از کسب و کارها با چالش های بازار فروش ناشی از انتشار ویروس کرونا دست به گریبان بودند پس از وقوع زلزله ۵.۶ریشتری پارسال در سی سخت بخش قابل توجهی از زیرساخت های فعالیت خود را از دست دادند به طوری که کارشناسان حوزه کشاورزی خسارت های صنعت شیلات از زلزله  سال گذشته این شهرستان را ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

فعالان این صنعت با وجودی که پنج ماه از وقوع زلزله سی سخت می گذرد هنوز در انتظار تحقق وعده های دولت برای جبران آن خسارت ها هستند،آنان از دولتمردان انتظار دارند تا با پرداخت کمک های بلاعوض و بانکی مرهمی بر زخم بی رحمی طبیعت بر اشتغال پرورش ماهی بگذارند.

اما این تمام ماجرا نبود و با از راه رسیدن بهار خشکسالی رخ نمایان کرد و بخش زیادی از ظرفیت تولید آبزی پروری در استان را کاهش داد به طوری که بررسی های کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که دست کم ۴۰درصد از واحدهای پرورش ماهی استان تحت تاثیر خشکسالی است.

در واپسین روزهای نخستین ماه تابستان گویا حوادث دست بردار صنعت شیلات این خطه نیست و این بار باران تابستانی روز بیست و هفتم دست بکار شد تا مصیبت های این حوزه را تکمیل کند و بخش دیگری از سرمایه گذاران فعالان شیلات کهگیلویه و بویراحمد را به روز سیاه نشاند.

با این تفاسیر و مشکلات ذکر شده، استانی که سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در سال تولید می کرد دیگر نمی تواند جایگاه خود را به عنوان قطب تولید ماهی کشور را حفظ کند مگر اینکه مسوولان برای رفع چالش های پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد فکری اساسی کنند.

صنعت شیلات چشم انتظار حمایت

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: صنعت شیلات استان که زخمی بلایای طبیعی سیل، زلزله و خشکسالی است در انتظار همت مسوولان برای رونق تولید است.

«حمزه جانبازی» اضافه کرد که باران تابستانی بیست و هفتم تیر بچه ماهی ها و ماهی های پرورش یافته ۱۵ مزرعه در این استان خسارت جدی وارد کرده است.

وی اظهار داشت: گل آلود شدن آب مزارع پرورش ماهی بر اثر وقوع سیل منجر به تلف شدن بچه ها و ماهی های پرواری شده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سه  تیم مرحله نخست ارزیابی متشکل از کارشناسان حوزه های شیلات،دامپزشکی و کارشناسان جهاد کشاورزی هم اکنون در حال برآورد خسارت های سیل روزهای اخیر به مزارع ماهی هستند.

وی تاکید کرد: به دلیل گل آلود بودن آب مزارع هنوز نمی توان در مورد تعداد بچه ها و ماهیان پرورش یافته تلف شده برآوردی انجام داد اما مشاهدات عینی نشان می دهد میزان خسارت های ناشی از سیل اخیر سنگین بوده است

جانبازی عنوان کردن: طی سال آبی جاری ۴۵میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش در استخرهای این استان رهاسازی شده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت: از این تعداد ۲۵ میلیون قطعه بچه ماهی در واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد تولید شده و ۲۰ میلیون قطعه دیگر نیز از استان های دیگر وارد شده است.

خشکسالی

جانبازی تاکید کرد: هم اکنون یک مزرعه پرورش ماهی در استان به دلیل خشکسالی و کم آبی تعطیل و تعداد زیادی هم با کاهش تولید مواجه شده در حالی که انتظار می رود امسال ۴۰درصد از مزارع ناچار به کاهش تولید شوند .

وی ابراز داشت:تعداد واحدهای خسارت دیده از خشکسالی و تنش آبی و همچنین میزان خسارت های ناشی از این پدیده طبیعی در حال برآوردهای کارشناسی است.

خسارت های زلزله سی سخت

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با یادآوری اینکه ۱۵ واحد پرورش ماهی بر اثر زلزله ۵.۶ ریشتری پارسال در شهرستان دنا دچار خسارت شد تصریح کرد: بهره برداران خسارت دیده در انتظار دریافت تسهیلات مصوب شده هستند.

حمزه جانبازی اظهار داشت:۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار به  صورت تسهیلات بانکی یا بلاعوض برای کمک بهره بردارانی که از زلزله شهرستان دنا خسارت دیده بودند تصویب شده بود که هنوز هیچ میزانی از این اعتبار پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: خسارت های واحدهای تولیدی پرورش ماهی در شهرستان دنا در بخش های سازه ای و محصولات تولیدی برآورد شده است.

میزان ظرفیت تولید ماهی در استان ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید که سالیانه ۱۱ هزار و ۴۰۰تن بود هم اکنون به ۱۸هزار و ۶۰۰تن رسیده است به طوری که در هشت سال گذشته بیش از ۱۰۰مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسیده است.

براساس آمار موجود برای بهره برداری از این طرح ها ۱۵۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سرمایه گذاران پرداخت شده و با ایجاد این مزارع بیش از یک هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

به نظر می رسد که صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد که با سرمایه گذاری هنگفت نان آور سفره پنج هزار خانوار این استان به طور مستقیم وغیر مستقیم است نیازمند فکری نو برای ادامه حیات خود و بازگشت به روزهای طلایی خود است.

کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.

 

نظر شما
ادامه