کد خبر: ۶۵۲۷۸

حکیم مهر: این حیوان معمولاً بر بالای درختان زندگی می‌کند و از مشخصات آن داشتن دم بلند و پر پشت و دستهای کوتاه و پاهای قوی و تنومند و موی ظریف بدن و گوشهای برجسته احاطه شده با پشم و چشمهای بزرگ است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یکتا پرس، سَنجاب یکی از انواع جوندگان است از خانواده سنجابان (Sciuridae) و جنس آن جنس سنجاب‌ها (Sciurus) نام دارد.

این حیوان در زبان ترکی «sincap» و در زبان عربی «السنجاب» و در زبان فارسی سنجاب نامیده می‌شود که این نام ظاهراً از زبان فارسی به زبان عربی راه یافته و برخی افراد به آن «خز موش» و «موش خرما» نیز می‌گویند که واژه موش خرما به غلط بر این حیوان اطلاق شده‌است و به نظر می‌رسد که واژه خز موش واژه‌ای اصیل و فارسی است که در دوره قبل از اسلام، بر این جانور اطلاق می‌شده‌است

بچه سنجاب‌ها شاید همانند بچه گربه ها و توله سگ های کوچولو بامزه و دوست داشتنی باشند اما گول ظاهر بانمک آنها را در این سنشان نخورید.

بچه سنجاب ها خیلی با یک سنجاب بالغ تفاوت دارند. بزرگ کردنِ یک بچه سنجاب به عنوان پت می تواند هم برای شما و هم سنجاب فاجعه بار باشد.

بر خلاف حیوانات خانگی معمول و رایج، سنجاب ها برای غذا، حمایت و همراهی از غریزۀ وابستگی به دیگران برخوردار نیستند و همین امر سنجاب بالغ را برای همزیستی با سایرین نامناسب می سازد.

سنجاب های جوان و کم سن نیاز دارند تا برای یادگیری مهارت های لازم به مدت ۶ تا ۸ هفتۀ اول زندگی را با سایر سنجاب های بالغ باشند. پس از ۸ هفته آنها دیگر سنجاب های بالغ را قبول نمی کنند. بنابراین سنجابی که به تنهایی بزرگ شود مهارت های لازم را یاد نمی گیرد و در صورت رها شدن در طبیعت از گرسنگی می میرد.

سنجاب ها به راحتی با محیط جدید خو نمی گیرند. تغییر مکان و جابجایی استرس بسیاری را به آنها وارد می سازد و ممکن است رفتار پرخاشگرانه از خود نشان دهند یا اینقدر دچار استرس بالایی شوند که سکته کنند و بمیرند.

همانند ناخن های گربه ها در پنجه شان جمع نمی شود و باعث می گردد تا به اسباب و لوازم خانه و پرده ها و به خصوص به پوست شما آسیب وارد سازد.

یک نکتۀ بسیار مهم اینست که سنجاب ها برای اینکه کجا دستشویی کنند قابل تعلیم و آموزش نیستند.

«انجمن ملی توانبخشی حیات وحش» در جمله ای اذعان داشته: «یک سنجاب حبس شده در خانه همیشه به دنبال راهی برای فرار است و این رفتار در او تغییر نمی کند».

بزرگترین مهربانی و لطفی که می توانید در حق یک سنجاب نوزاد یا بچه سنجاب زخمی بکنید این است که به یک مربی توانبخشی بسپرید تا از او مراقبت کرده و سپس او را به حیات وحش جایی که به آن تعلق دارد بسپرد.

یک کارشناس محیط زیست درباره نگهداری از سنجاب به عنوان حیوان خانگی توضیحاتی داد. «امین احمدی نیا» کارشناس محیط زیست  درباره نگهداری جوندگانی، چون سنجاب به عنوان حیوان خانگی اظهار کرد: مدتی است که در فضای مجازی جوندگانی، چون سنجاب به عنوان حیوان خانگی به فروش می‌رسد که این کار قاچاق حیات وحش محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه متاسفانه افرادی سنجاب‌ها را به عنوان حیوان خانگی تهیه می‌کنند، گفت: سنجاب نمی‌تواند به عنوان حیوان خانگی باشد و نگهداری این حیوان در خانه به چند دلیل کاری اشتباه است. این کارشناس محیط زیست بیان کرد: با خرید این سنجاب‌ها باید بدانیم که به تخریب سریع‌تر محیط زیست کمک می‌کنیم و به مرور زمان با کاهش شدید جمعیت این حیوان بی آزار رو به رو خواهیم بود.

 

نظر شما
ادامه