کد خبر: ۶۵۲۲۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی سلوکانه» افزود: این برنامه ملی از ابتدای زنجیره که تولید است تا انتهای خط که مصرف و واحدهای عرضه هستند، در جهت ارتقای سلامت تخم مرغ برنامه‌ریزی شده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری حکیم مهر گفت: «اداره کل دامپزشکی استان تهران در راستای تحقق شعار سال و با توجه به آغاز فصل گرما، برنامه ملی ارتقای کیفیت و تضمین سلامت و بهداشت تخم مرغ را با جدیت بیشتری در استان تهران اجرایی کرده است.»

«دکتر مهدی سلوکانه» با بیان اینکه محورهای کلی این طرح در ۴ بخش اجرایی می‌شود، تصریح کرد: «این برنامه ملی از ابتدای زنجیره که تولید است تا انتهای خط که مصرف و واحدهای عرضه هستند، در جهت ارتقای سلامت تخم مرغ برنامه‌ریزی شده است. مرحله اول طرح در واحدهای پرورش طیور اجرایی شده و تمامی واحدها دارای پروانه مسئول فنی بهداشتی یعنی دکتر دامپزشک هستند و بعد از تولید، فرایند انتقال باید با صدور گواهی بهداشتی برای مقاصد مشخصی در ناوگان دارای زنجیره سرد صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «مرحله دوم واحدهای بسته‌بندی هستند که یا به صورت وابسته به واحد تخم گذار یا واحد بسته‌بندی مستقل تعریف می‌شوند. در این مرحله نیز می‌بایست دستگاه‌های اتوماتیک مربوطه در تمام این واحدهای بسته‌بندی در بازه‌های زمانی مختلف نصب شوند و تمامی این واحدها نیز دارای دکتر دامپزشک هستند.»

دکتر سلوکانه با اشاره به اینکه فاز سوم طرح، بر اهمیت ناوگان حمل و نقل با رعایت زنجیره سرد تاکید می‌کند، خاطرنشان کرد: «ناوگان حمل و نقل از مرحله ابتدا تا انتها باید مجهز به سیستم سرمایشی و خنک کننده باشد تا این فراورده خام دامی در حین حمل و نقل و جابه جایی دچار مشکل نشود.»

وی با بیان اینکه فاز چهارم این طرح در سطح مراکز عمده یا بنکداران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عرضه هستند، تاکید کرد: «این بخش ارتباط مستقیمی با مردم و مصرف کنندگان دارد.»

اهمیت رعایت زنجیره سرد در ماندگاری محصول

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه درخصوص فراورده‌های خام دامی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و میگو که خاصیت فسادپذیری بالایی دارند، اهمیت رعایت زنجیره سرد و شرایط نگهداری و عرضه در حفظ سلامت، عمر ماندگاری و مدت زمان مصرف بسیار مهم است، ادامه داد: «دستورالعمل سازمان دامپزشکی برای تخم مرغ، عمر ماندگاری یا مدت زمان مصرف ۳۰ روزه یا یک ماهه تعریف کرده است، مشروط به اینکه دمای نگهداری مناسب باشد. دمای مناسب نگهداری برای فراورده خام دامی تازه یا تخم مرغ، دمای یخچالی حداکثر ۸ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. درغیر این صورت به دلیل احتمال بالا رفتن بار میکروبی، عمر ماندگاری آن فراورده کاهش پیدا می‌کند و تضمینی برای سالم بودن تخم مرغ برای مصرف ۳۰ روزه وجود نخواهد داشت. در همین راستا ضمن ابلاغ مجدد دستورالعمل‌های مربوط به این طرح و برگزاری جلساتی با مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر ضرورت نگهداری تخم مرغ درداخل یخچال‌ها تاکید شده و همکاران و بازرسان ادارات دامپزشکی نیز موظف شدند حتما به صورت ویژه و طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه و فروشگاه‌ای زنجیره‌ای و به ویژه میادین میوه و تره بار، در صورت مشاهده اینکه تخم مرغ‌ها داخل یخچال نگهداری نمی‌شوند، حتما طبق ضوابط از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد.»

وی افزود: «بنده به مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار و سایر واحدهای عرضه این هشدار را می‌دهم که حتما برای حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از مخاطرات آنها، این فراورده خام دامی را داخل یخچال نگهداری و نسبت به تامین زنجیره سرد مناسب اقدام کنند. خواهش بعدی من از شهروندان است که در خرید هر نوع فراورده خام دامی اعم از گوشت یا مرغ حتما خرید خود را از مراکز مجاز و معتبر انجام دهند. چون افرادی که فراورده خام دامی را به صورت دست‌فروشی و دوره‌گردی به فروش می‌رسانند، این محصولات را با هویت نامشخص و بدون تاریخ تولید و انقضا، در این شرایط نامناسب آب و هوایی نگهداری و به فروش می‌رسانند که بسیار خطرناک است. مردم در صورت مشاهده چنین مواردی، طی تماس تلفنی با ادارات دامپزشکی شهرستان، مراتب را به بازرسان ما اطلاع دهند تا بلافاصله مراجعه و برخورد قانونی لازم صورت گیرد. همچنین اگر مشاهده کردند که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عرضه، تخم مرغ داخل یخچال نیست، خودشان به‌عنوان حس مطالبه‌گری این تذکر را به فروشنده بدهند که تخم مرغ باید داخل یخچال نگهداری شود تا سلامت آن برای مصرف تضمین شود.»

معیار تشخیص تخم مرغ سالم چیست؟

دکتر سلوکانه در پایان ضمن اشاره به چند شاخصه برای تشخیص تخم‌مرغ تازه و سالم از تخم مرغ کهنه و ناسالم، توضیح داد: «یکی از روش‌های تشخیص، شناور کردن تخم مرغ است. به این صورت که تخم مرغ را داخل ظرف پرآبی قرار می‌دهیم، اگر این تخم‌مرغ به انتهای ظرف رفت و به شکل مایل ایستاد، نشانگر تازه و سالم بودن آن است، اما اگر در سطح ظرف شناور ماند، به معنای کهنگی و احتمال ناسالم بودن آن است.»

وی افزود: «روش دیگر، بو کردن تخم مرغ است. اگر بوی تخم مرغ بد و متعفن باشد، نشانه ناسالم بودن تخم‌مرغ است. همچنین پوسته تخم مرغ سالم، بدون شکستگی و دارای سطح صاف و صیقلی است. اگر تخم مرغ را کنار گوش تکان دهیم و صدایی بشنویم، نشان از کهنگی تخم مرغ به دلیل بزرگ شدن کیسه‌های هوایی است. درنهایت بعد از شکستن تخم مرغ اگر زرده آن کروی و حجیم و سفیده اطراف آن پخش باشد، تخم مرغ سالم است. در صورتی که در تخم مرغ کهنه و ناسالم، مخلوط شدن سفیده و زرده یا حتی روان بودن سفیده قابل مشاهده است.»

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
علی برکت الله
|
Spain
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
1
3
البته روش غوطه وری که ایشان گفتند برای تشخیص تازگی اشتباه است . از شکاندن تخم مرغ یا دیدن در مقابل نور برای تشخیص استفاده میکنند
ایرج گرامی نیا - بوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
6
1
احسنت دکتر جان . انشالله همیشه موفق و سلامت باشید در خدمت رسانی و ارتقا سطح بهداشت عمومی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
1
6
شما امنیت شغلی ، مالی و سفره دامپزشک رو تامین میکنید که دامپزشک امنیت غذایی جامعه رو تامین کنه !! ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
1
4
وقتی زیر ساختهای وجود ندارد چرا اصرار به انجام ان دارید ؟
ناوگان حمل یخچالدار کشور انقدر نیست که بتوان حمل تخم مرغ را پوشش دهد و اینکار فقط اختلال در جابجایی تخم مرغ تولیدی میکنن و مصرف کننده در نهایت باید هزینه رو پرداخت کند
از طرفی اختلاف دما در زنجیره نگهداری تخم مرغ یک عامل اصلی در پایین امدن کیفیت و ماندگاری تخم مرغ میباشد
وقتی ناوگان حمل سرد به تعداد کافی نیست یعنی به اجبار قسمتی از زنجیره حمل سرد میشود و قسمتی دیگر مانند توزیع یا فروش مجدد تخم مرغ گرم میشود ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
4
بله واحدهای بسته بندی تخم مرغ که به اسم بسته بندی تخم مرغ احتکار می کردن نیم کیلو تخم مرغ را به قیمت بیش از یک کیلو به مردم میفروختن و کارشون تولید زباله بیشتر بود تخم مرغ تو مرغ داری میموند تو بسته بندی میموند موقع خروج تاریخ دو روز بعد را میزدن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
2
سلام
مرغداری ب....... واقع در لارستان فارس درقسمت بسته بندی تخم مرغ فاقد دکتر دامپزشک می باشد ولی بصورت صوری با دمت دامپزشکی که درحال حاضرجزو هییت علمی دانشگاه می باشدقرار داد بسته که این عمل برخلاف دستورالعمل سازمان نظام دامپزشکی می باشد لطفا پیگیری نمایید
نظر شما
ادامه