کد خبر: ۶۴۸۷۶
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
یک متخصص جراحی دامپزشکی:
«دکتر امید مرادی» افزود: انتشار بیانیه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر با این حجم از تناقضات آشکار، برازنده یک مجموعه آکادمیک مانند دانشگاه نیست ...

حکیم مهر: یک متخصص جراحی دامپزشکی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه شوشتر، با حمایت از دانشجویانی که پرده از اتانازی ناشیانه سگ برداشته‌اند راه را برای انتقادات به‌حق دانشجویان باز کرده و ضمن جلوگیری از تکرار موارد مشابه و با استفاده از روش‌های جایگزین تشریح لاشه این بحران را به فرصت تبدیل کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، ماجرای تشریح یک سگ در کلاس اصول آناتومی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر که رگ‌هایش به منظور مرگ زودتر توسط استاد و در حضور دانشجویان بریده شد طی روزهای گذشته حاشیه‌هایی را به همراه داشت. این حاشیه‌ها با انتشار جوابیه‌ای از سوی روابط عمومی این دانشگاه گسترد‌ه‌تر شد؛ جوابیه‌ای که برخی دامپزشکان، عذر بدتر از گناه قلمدادش کردند.

«دکتر امید مرادی» متخصص جراحی دامپزشکی درباره جوابیه دانشگاه آزاد شوشتر در دفاع از نحوه اتانازی سگ مذکور به میزان گفت: در توضیحات ارائه شده توسط دانشگاه، تناقض‌های جدی وجود دارد. به عنوان مثال، در این توضیحات ادعا شده که ابتلای سگ مذکور به بیماری ویروسی دیستمپر تایید شده و حیوان به تیک عصبی و تشنج دچار بوده در حالی که در چنین مرحله حادی از دیستمپر حیوان به شدت بی‌حال است و مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد. اما در تصاویر دیده می‌شود که این سگ را با استفاده از خفت‌گیر زنده‌گیری کرده‌اند که نشان می‌دهد حیوان در برابر زنده‌گیری مقاومت داشته است.

وی افزود: در حالی که دامپزشکان کشور، برای زنده ماندن یک حیوان، پیچیده‌ترین روش‌ها را به کار می‌گیرند و با توجه به اینکه در بخش قابل توجهی از آموزش‌ آناتومی می‌توان ازلاشه‌های اهدا شده استفاده کرد تشریح حیوانات سالم اخلاقی به نظر نمی‌رسد

مرادی با اشاره به توضیحات دانشگاه شوشتر مبنی بر اینکه هدف از زنده‌گیری و یوتانایز این سگ، جلوگیری از سرایت ویروس دیستمپر به سایر سگ‌ها بوده گفت: لاشه سگ مبتلا به دیستمپر، گزینه مناسبی برای کالبدگشایی نیست. استفاده از لاشه سگ مبتلا به دیستمپر برای تشریح، اقدامی پرخطر است که احتمال انتشار ویروس حین تشریح، غیرقابل چشم‌پوشی است.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی در خصوص توضیحات دانشگاه شوشتر درباره نحوه اتانازی سگ گفت: اگر اقدامات قید شده در جوابیه دانشگاه، حقیقتا صورت بگیرد مرگ حیوان قطعی خواهد بود و نیازی به روش‌های مکمل اتانازی وجود نخواهد داشت. اما اینکه پس از گذشت ۴۰ دقیقه، سگ مذکور هنوز تنفس داشته بدین معناست که اتانازی این حیوان، بر اساس توضیحات مندرج در بیانیه اجرا نشده است. یعنی یا از داروهای درستی استفاده نشده و یا دوز مناسبی از آنها داخل ورید تزریق نشده استاین که بگوییم اتانازی را به درستی انجام داده‌ایم اما حیوان پس از ۴۰ دقیقه همچنان تنفس داشته غیرقابل قبول است!

مرادی، بزرگترین مشکل در توضیحات دانشگاه شوشتر را تایید قطع رگ به منظور تخلیه کامل خون و قطعی شدن مرگ حیوان دانست و گفت: در حالی که به ورید دسترسی وجود داشته و در نتیجه ریدوز (تزریق مجدد دارو) مقدور باشد، چطور می‌توان از اجرای این روش بدوی که هم غیرانسانی است و هم غیربهداشتی حمایت کرد؟

وی افزود: همانطور که در تصاویر مشاهده می‌شود خون حیوان روی پیشبند افراد حاضر، پاشیده شده یعنی خون، جهش داشته و این بدین معناست که هنگام قطع رگ، قلب حیوان تپش داشته است. به علاوه خون شفاف و روشن روی میز حکایت از آن دارد که اکسیژن خون به هیچ وجه کم نبوده. بنابراین بدون کوچکترین شکی، هنگام قطع عروق ران، قلب و ریه حیوان فعال بوده است.

این متخصص جراحی دامپزشکی یادآور شد: بر خلاف آنچه در جوابیه نوشته شده فقدان رفلکس درد و رفلکس پلک شاخص‌هایی نیستند که بر اساسشان از مرگ حیوان اطمینان حاصل کنیم. برای تفریق بین بیهوشی عمیق از مرگ، شاخص‌های دیگری مانند بررسی صدا و حرکت قلب و رفلکس مردمک به نور و یا سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: متاسفانه باید گفت انتشار چنین بیانیه‌ای با این حجم از تناقضات آشکار، برازنده یک مجموعه آکادمیک مانند دانشگاه، نیستبا توجه به نقدهای بنیادین نسبت به نحوه اتانازی سگ مذکور، شایسته‌تر آن بود که دانشگاه، به جای قلب موضوع که نوک پیکان انتقاد را به طرف مجموعه‌ای علمی نشانه می‌گیرد، با پذیرفتن اشتباهات فرد مقصر، جلوگیری از تکرار چین مواردی را در دستور کار خود قرار دهد.

مرادی ادامه داد: برای یک دامپزشک، صرفا یک مدرک دامپزشکی کافی نیست. پایبند بودن به سوگندنامه دامپزشکی از اصول کار یک دامپزشک است که این مورد، به هیچ‌وجه مدنظر قرار نگرفته است.

این متخصص جراحی دامپزشکی ادامه داد: ماجرای اتانازی سگی که هفته گذشته در دانشگاه شوشتر تشریح شد، نشانگر عدم تسلط استاد به اتانازی یا عدم دسترسی به امکانات لازم است و اینکه در یک محیط دانشگاهی، آموزش به دانشجویان توسط شخصی که خود به موضوع اشراف ندارد یا در آن امکانات کافی وجود ندارد صورت گیرد مشکل بزرگی است.

وی با اشاره به عکس سلفی دانشجویان در کنار لاشه تشریح‌شده گفت: برخی از دانشجویان دامپزشکی، از روی علاقه به حیوانات و درمان آنها وارد این رشته نشده‌اند و حتی به حیوانات به چشم جانداری که درد را حس می‌کند نگاه نمی‌کنند. از سوی دیگر، آموزش با روش‌های نادرست که با درد و رنج حیوانات همراه است سبب می‌شود دانشجویان علاقه‌مند به این رشته که با امید کمک به حیوانات و درمان آنها دامپزشکی را انتخاب کرده‌اند در ترم‌های اول پس از مشاهده اینکه به منظور آموزش آنها، حیوانات متحمل درد و رنج می‌شوند دچار تناقض شده و نگرششان نسبت به این رشته تغییر می‌کند. برخی از آنها بی‌آنکه بدانند آزار دادن حیوانات، در آموزش دامپزشکی جایی ندارد تصور می‌کنند این موضوع روال آموزش است و رفته‌رفته نسبت به استفاده غیرانسانی از حیوانات بی‌تفاوت می‌شوند.

مرادی افزود: اما دسته دوم با علم به دستورالعمل‌های موجود برای جلوگیری از آزار حیوانات حین آموزش، در برابر نحوه نادرست استفاده از حیوانات توسط استاد، سکوت نمی‌کنند و در صدد اصلاح شرایط موجود برمی‌آیند که ماجرای سگ دانشگاه شوشتر، مصداق بارزی از این موضوع است.

این دامپزشک با تاکید بر اینکه، مراکز آموزش دامپزشکی باید از چنین دانشجویانی تشکر و حتی تقدیر کنند گفت: امیدوارم دانشگاه شوشتر، با حمایت از دانشجویانی که پرده از اتانازی ناشیانه سگ برداشته‌اند راه را برای انتقادات به‌حق دانشجویان باز کرده و ضمن جلوگیری از تکرار موارد مشابه و با استفاده از روش‌های جایگزین تشریح لاشه این بحران را به فرصت تبدیل کنند؛ جایگزین‌هایی مقرون به مصرفه و بهداشتی مانند فیلم‌های سه‌بعدی، نرم‌افزارهای تشریح و میزهای تشریح مجازی که این روزها رفته‌رفته در مراکز آموزش دامپزشکی جایگزین لاشه‌های حیوانات می‌شوند.

 
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دکتر پورمخبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
4
15
حساسیت نشان دادن به این اتفاق توسط همکاران دامپزشک، شایسته تقدیر است. سالهای سال اینگونه اتفاقات به طور عادی در دانشکده ها رخ میداد و آب هم از اب تکان نمی خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
13
14
پروپاگاندا و نمایش های بیمارستان دامپزشکی تموم شدنی نیست. اینکه شخص شما و مجموعتون هم برای جلب توجه پست گذاشتین در فضای مجازی و باعث شدین به همه دامپزشکان توهین و بی احترامی از طرف حامیانی بشه که هیچ درکی از رشته دامپزشکی ندارند هم مشکل بزرگی است که پذیرفتنی نیست و بیشتر ریشه در جهان سومی بودن ما دارد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
4
12
ستمکاری به حیوانات اگر بزرگترین ظلم بشر نباشد، قطعا بزرگترین ظلمی است که بشر نسبت به آن سکوت می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
2
12
متاسفانه نه تنها حمایت نمیکنن بلکه اشد مجازات رو هم برای این دانشجویان در نظر میگیرن ...و الانم به شدت در تلاش برای پیدا کردن شخص مورد نظرن .
دامپزشک از ایلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
3
11
همیشه صحنه های زجرکش شدن یک گربه در کلاس درس اناتومی دانشگاه اهواز را در دوران دانشجویی ام‌بخاطر می اورم و از خودم که در این اقدام مشارکت داشتم شرم دارم و واقعا بارها کابوس آن روز را دیده ام. امیدوارم این شیوه علم آموزی منقرض بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
3
12
سلام متاسفانه همه بر عليه كساني كه فيلم رامنتشر كردند صحبت ميكنند و اصلاً اصل موضوع كه به فكر رعايت اخلاق و حقوق حيوانات در دامپزشكي باشيم فراموش شده، اين گونه برخورد با حيوانات در دانشكده هاي ديگر هم انجام ميشود و من از پخش اين خبر خوشحال شدم شايد كه باعث شود مسئولين دانشگاهها به فكر راههاي جايگزين براي تدريس دروس عملي دامپزشكي باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
7
حمایت کنن دانشجو رو جالب بود اینجاست که باید بگیم مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان ..............................
دكتر سلام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
12
7
چقدر دلسوز داشتيم تو اين مملكت و اين صنف كه خودمونم خبر نداشتيم اصلا هم مديونين فكر كنين واسه جلب توجهه ؛)
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
1
11
نیت همچنین رفتار سنگ دلانه رو من نمیدونم . چطورممکنه لاشه حیوان تازه تلف شده رو بشه برای آناتومی استفاده کرد اون هم حیوان مبتلا به دیستمپر . زمان دانشجویی برای دروس آناتومی از سگ هایی که به روش اصولی و علمی بعداز بیهوشی توسط انفوزیون فرمالین به درون سیاهرگ ها فیکس و مدتی هم در فرمالین نگه داری شده بودند استفاده میشد که هم لاشه سترون وهم تمام بافت ها و عروق و اعصاب براحتی دایسکت و اکسپوز میشد . فعالیتهای حمایتی هم تقریبا نبود ولی همه دانشجوها با رقت قلب به این موجودات نگاه میکردن .
این همه قصاوت واقعا نوبره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
3
7
سلام اگر استادي كه اين عمل را انجام داده اشتباه خود را قبول ميكرد و عذرخواهي ميكرد اين همه جنجال در فضاي مجازي به پا نميشد، بيانيه دانشگاه اصلاً قانع كننده نبود حتي براي دامپزشكان بايد جوري بيانيه ميداد كه حاميان حيوانات را آرام ميكرد
پاسخ ها
بینوا
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
حرف من کلی هست دکتر، شما خاطرتون هست نماینده یه شهر به جای آروم کردن سرباز و از در محبت وارد شدن و بگه برای اینکه سریعتر کار مردم رو راه بندازه اومده از خط ویژه استفاده کرده میاد ابرو کشور رو میبره میزنه تو خادم این کشور و جنجال اونجوری پیش می اومد؟
موضوع اینه که توی این کشور وقتی به کسی اندازه یه بند انگشت قدرت میدی پشت سرش مردم رو منگنه میکنه

اینجا فرق بین کسی که مدیریت بحران بلده رو میتونی تشخیص بدی
پوسته روانی خیلی از افراد نازک شده تقصیری متوجه مجموعه اون دانشگاه نیست
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
7
9
آیا در بیمارستان های آقایان همه استاندارد های دوستدار حیوانات اجرا می شود؟ آیا هیچ جراحی بی مورد برای کسب درآمد انجام نمی شود؟ هیچ رنجی به حیوانات و هزینه ای به صاحبان آنها تحمیل نمی شود؟ در اتاق آناتومی اگر یکی دوبار در طول ترم اتفاق ناگواری بیفتد در بیمارستان های برخی همکاران احتمال وقوع روزانه چندین مورد این چنینی وجود دارد. پس شعار و تبلیغات را بگذارید کسانی که منافع مادی ندارند انجام دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
گل گفتی
همه برای جلب توجه و مطرح کردن نام خود هستند
دکتر
|
United States of America
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
14
8
متاسفم برای همکاران خودم که از همکارشون دفاع نمی کنند و یکسری حامی نما که فقط بلدن شعاد بدن و نه از جیب خودسون برای محیط زیست و حیوانات خرج کن ، تو پزشکی کسی مگه همکار خودش رو تخریب میکنه ، کلی ادم تو این بیمارستان های اموزشی موش آزمایشگاهی شده ولی اینجا همکار ما برای چند تا کیس داره شعار میده
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
کار اشتباه، اشتباه است. چه از جانب یک حامی انجام شده باشد، چه از جانب یک همکار. اگر اینجوری بود که هر کسی به واسطه شغلش در اون زمینه اشتباهی انجام نمی داد، دیگر لزوم تشکیل نهادهای نظارتی چی هست.
شما هم بهتره به جای تعصب روی همکار، روی کار درست تمرکز یا تعصب داشته باشی.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
چون همکار ماست از جنایاتی که بر علیه حیوانات انجام میدهند دفاع کنیم؟؟؟؟ نه عزیزم این افراد معدود که شغلشان نجات جان حیوان است و میایند سلاخی میکنند، دامپزشکی را بدنام میکنند. وظیفه ی همه ی همکاران هست که این اعمال و این افراد را محکوم کنن، حتی اگر برادر خونی من هم بود باز هم محکوم میکردم چه رسد به همکار!
(دامپزشکان واقعی یک عمر زحمت میکشند که روزی حیوانات را نجات دهند نه این که زجر دهند)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
انسان باید آزاده و طرف حق باشد نه طرف همکار خطاکار، با این رویه هم خود و هم صنف را به قهقرا میبرید. اندکی تامل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
اين همكار ما باعث بي اعتمادي جامعه به تمام دامپزشكان شده و اين اعتماد از دست رفته به راحتي جبران نميشود، در شرايطي كه اكثر دامپزشكان نهايت تلاش خود را براي رفاه بيشتر حيوانات ميكنند يك نفر با بي تدبيري همه زحمات انان را بي اعتبار مي كند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
11
من هم هر وقت چند خاطره از دوران دانشجویی دکترای عمومی دامپزشکی ام را یادم می آید بسیار متاثر می شوم. به نظرم باید ضوابطی برای حفظ حقوق حیوانات و جایگاه انسان در قبال سایر مخلوقات وضع و دانشکده های دامپزشکی از رخداد هرگونه خطای نابخشودنی حیوان آزاری مبری گردند.
خودمان دامپزشکیم و تعارف با خودمان دیگر نداشته باشیم.
من هم شاهد صحنه جان دادن سگی بودم که استاد جراحی ام با پاره کردن دیافراگم، ظرف مدت 5 دقیقه سگ مبتلا به Testicular cancer یبا متستاز به بافت استخوان را دچار خفگی حین بیهوشی کرد ولی حیوان تقلای بسیار ولی بهوده برای تنفس جبرانی (عمیق تر و سریعتر) می کرد در حالیکه استاد مشغول ارائه توضیح بود.
یا صحنه ای که حاضر به دیدنش نشدم ولی شنیدم بارها در کلاس کالبدگشایی اتفاق می افتاده و آن هم تزریق کلرآلهیدرات به داخل ورید وداجی خر یا وروید سفالیک سگ سالم برای انجام عملیات کالبدگشایی بود.
یا جراحی پارشیال لیور لوبکتومی و بعد از دوهفته پارشیال اسپلنکتومی بر روی سگی بود که استاد گفته بود بعد از 6 جراحی در پایان ترم باید زنده تحویل بدهید اما بعد از عمل دوم یک روز خبر دار شدم حیوان بخیه ها را پاره کرده و قطعات روده اش را از بدن جدا کرده.
یا جراحی خروج دندان پره مولار سه ریشه ای که با قلم به جان دندان سالم سگ افتاده بودیم و من هم کمک کردم که فراموشم نمی شود.
و همکارانی را یادم می آید که حین کلاسهای جراحی کارهای اعجاب انگیزی می کردند مثلا عمدا مایع زلالیه چشم الاغی را تخلیه کردند تا هفته بعد بتوانند ببینند آخرش چه می شود و البته هفته بعدش جراحی تخلیه چشم را دیدند.
یا همکاری که عمدا حین جراحی گوش سرخرگ اکترنال کاروتید را پاره کرد تا ببیند چه می شود!!!
اینها را برای آزار شما نگفتم. بلکه گفتم تا دیگر کسی موضوع را با خنده و تمسخر به پروپاگاندا یا مثلا رفتارهای ناشی از نوعی افکار مرتبط با غربزدگی نسبت ندهیم.
ما در اسلام و نیز حتی سایر ادیان روایات و مکتوبات بسیار بسیار تکان دهنده ای در رابطه با عدم رعایت حقوق حیوانات داریم. بخوانید دوستان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
7
9
حالا يه دانشكده ي بي امكانات كه تا حالا هيچ اسمي هم ازش نشنيده بوديم يه اشتباهي كرده، قطعاً اونجا نه امكانات داشته نه اساتيد خيلي با تجربه كه حالا نتونستند كيس رو يوتانايز كنند، تو اين كشور زياد از اين اتفاق ها مي افته ديگه نبايد زياد در موردش حساسيت به خرج داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
2
مهاتما گاندی می‌گوید: نگاه انسان‌ها به حیوانات و چگونگی برخورد با آنها، یک راه سنجش تعالی و پیشرفت یک ملت است.
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
9
1
من به عنوان دامپزشک بیش از سی تا حیوان کشتم تا یاد گرفتم که جان هزاران حیوان نجات بدم این چیز طبیعی هست حساس نشید ، این همه موش آزمایشگاهی کشتیم چی شده کمک به علم هست
پاسخ ها
دامپزشک دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
اگر مثل سیستم پزشکی، در بیمارستان های اموزشی، سلسله مراتب بود و یک دانشجو زیر نظر اینترن و اینترن زیر نظر رزیدنت و رزیدنت زیر نظر اتند بود، شما هیچ حیوانی را برای یادگیری نکشته بودی. این مشکل نظام آموزشی دامپزشکی در وزارت علوم است که آن را شبیه رشته ی ادبیات و تاریخ فرض کرده.
البته بحث خطای پزشکی همیشه ممکن است رخ دهد و مساله ی دیگری است و ربطی به سیستم سلاخ گونه ی دانشکده های دامپزشکی ندارد
کارمند دامپزشکی
| Viet Nam |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
چه ربطی داره دتمپزشک دولتی ؟ تا کار نکنی یاد نمی گیری ، اون لاشه های انسان که تو اناتومی باز می کنند پس چی هست ، تکرار جراحی و کالبد گشایی و نمونه برداری چه ربطی به انترن داره
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
دکتر
اخلاق پزشکی رو نه با نمره بلکه با تجربه به دانشجو منتقل کنید، خودتون رو ثابت کنید اون دانشجو هم میتونه یاد بگیره
تنها در این موضوع ما مشکل نداریم، یه رزیدنت هم هنوز نمیتونه نسخه بنویسه و دستور رو درست بنویسه
اینجا چندین مشکل داریم که همون با هم. نمیشه حل کرد
نجمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
5
عذاب قیامت به خاطر آزار دادن حیوان
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ما مِنْ دابَّةٍ وَ لا غَیرِهِ یقْتَلُ بِغَیرِ الحَقِّ الّا اسْتَخاصَمَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ.

[حیوان و هیچ جنبنده ای نیست که بدون علت کشته شود، مگر اینکه به مخاصمه با قاتل خود در قیامت بر می خیزد.]
منبع : کنز العمال
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
4
وضعیت فرهنگی کشور در مقایسه با سالهای دور بسیار تفاوت کرده است. یکی از جلوه های این تغییر فرهنگی در نحوه نگرش مردم کشور نسبت به محیط زیست و حیات وحش کشور قابل مشاهده است. بنابراین طبیعی است اعمالی که در سالهای قبل، عادی تلقی می شده، هم اکنون نکوهیده باشند. پس ضروری است دامپزشکی کشور علی الخصوص مراکز دانشگاهی نیز خود را با تغییران جامعه وفق داده و اقداماتی عملی در جهت حفظ حقوق حیوانات انجام دهند نه اینکه مانند دوران قرون وسطی عمل نموده و منتقدان خود را مورد اذیت قرار دهند
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
7
من در دانشگاه تهران درس خوندم با اساتيد با تجربه و امكانات خوب اما در انجا هم خيلي از مواقع حقوق حيوانات رعايت نميشد، شايد اين ماجرا شروع اعتراضي باشد تا در تمام مراكز علمي اول اخلاق مداري و رعايت حقوق حيوانات را در نظر بگيرند و بعد علم اموزي
ناشناس
|
Czechia
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
4
همین که این همکار متعهد ما در مورد این مساله جهت گیری اصولی کردند جای بسی تقدیر و تشکر دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
9
واقعا عجیب و باعث تاسفه ، یکی در یک دانشکده رفتار زننده ای انجام میده که همه ما به نوعی در بیشتر دانشکده ها در حین تحصیل شاهد بودیم ، گزارش میشه و افرادی اعتراض خودشون رو ابراز میکنن ، تعجب میکنم اینقدر قواعد فکری باید کوته بین باشه که بگن عیب نداره چرا اینقدر بزرگش میکنید ، بلا نسبت شما دامپزشکی اگر رگ گردن شما برای زجر یک حیوان ورم نکرد و این فرصت اصلاح رو در خودتون و رفتارتون نمی‌بینید ، باعث خجالته ، یعنی چی این اتفاق طبیعیه ، یک استاد با این رفتار زننده چطور در اون دانشکده تدریس می‌کنه ، آناتومی رو برای احیای و زنده نگهداشتن جون حیوونات داره آموزش میده یا کار تفریحیه براش ، دانشکده بدون امکانات و خسیس و ضعیف تکلیف کرده ،! همکاری محترم ماله کشی روی کاری به این زشتی که همه ما تا الان شاهدش بودیم خیلی عجیبه ، تعصب شغلی با این معنای زشت ؟ یکی میگه من کلی تا الان حیوون کشتم ، اگر بدون خجالت و پیشرفت سعی نکردی که جبران کنی و حق خودت دونستی باعث شرمه که همکاری ؟ آدم حسابی من بعد از بیست سال از روز اول تا الان اگر حیوونی رو نتونم درمان کنم به هزار جا میزنم ، از مشورت و مطالعه و ارجاع تا درد حیوون و صاحبش رو تسکین و درمان کنم ، حالا خوندن این پیامها واقعا درد داره ، آقا مجبور نیستید وقتی یک موضوع رو درک نکردید اظهار فضل بفرمایید . باید این روشهای اشتباه که حاکی از جو دانشکده های دامپزشکی ، کمبود امکانات و بی‌توجهی اساتید هست اصلاح بشه ، فکر کنم نصفی از کسانی که بیمورد از این اشتباه دفاع میکنم از همون دانشکده و ماله کشان روی اشتباه هستند ، امیدوارم این مسله ریشه کن سه و اگر مسوولین دانشکده دنبال این باشند که دانشجویی رو توبیخ کنند ، من هم تلاش میکنم جزو جرایم ناشی از تخلفات اجتماعی پیگیری و به دادستان شهرستان و استان ارجاع بشه ، اون دانشجو باید بدونه که در شهامت و شجاعتش تنها نیست ، بچرخ تا بچرخیم ،
پاسخ ها
دکتر
| Viet Nam |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
شما کجا زندگی میکنید ، اینجا ایرانه ، هزاران انسان‌هنوز واکسن کرونا نگرفتن و روزانه صدها نفر از داخل اشغال ها دارن امرار معاش میکنن ، شما رگ گردنت رو برای هم نوعت ورم بده که سالانه از دست این سگ های ولگرد هزلران نفر مورد گزش قرار گرفته و واکسن هاری وارداتی که هر کدوم دو میلبون برا دولت آب می خوره مجبور میشن تزریق کنک
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
مشکل اعتبارات اون دانشکده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
1
1
عجب ماجرایی شده این سگ!!
بابا یک روز خبرش را زدید، ما هم نظر دادیم و نقد کردیم. انشااله هم تکرار نخواهد شد در هیچ جایی.
دیگه حکیم مهر ول کن ماجرا نیست. این خبر شده دستاویز هر کس که میخواد نامی ازش برده بشه و دیگه اعصاب خرد کن شده.
کانال تلگرامی ما حیوانات t.me/weanimals
|
Switzerland
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
1
چه وحشتناک! سگی را در شوشتر کشتند.
دوستان، موضوع تشریح سگی در دانشگاه دامپزشکی شوشتر، در بسیاری صفحات اجتماعی مربوط به حقوق حیوانات منعکس شده است. اینکه آیا سگ مزبور قبل از تشریح به روشی«شفقت‌آمیز» کشته شده بود، آیا سگی سالم بوده یا براساس ادعای مسئولان مبتلا به دیستمپر، مورد اختلاف است. به هر حال، مجموعه‌ی اتفاقات، موجی از احساسات کسانی را که توجهی به حقوق آن سگ دارند برانگیخته است. برخی حتی استاد تشریح را با داعشیان جنایتکار مقایسه کردند.
اما بیائید کمی واقع‌بین باشیم. چه‌میزان از کسانی که این نگرانی را نسبت به سگ مزبور ابراز می‌کنند، استدلالشان را مبنی بر غلط‌بودن عملِ انجام‌شده در قبال او، به سایر حیواناتی که روزانه در ابعاد میلیونی شکنجه و کشتار می‌شوند گسترش می‌دهند؟ گوسفند و گاو و مرغ و ماهی و ... که در کشتارگاه‌ها برای غذای ما سلاخی می‌شوند «چیزهایی» متفاوت از آن سگ هستند؟
عکس‌های به‌یادگار گرفته‌شده در کنار میزهای نهار و شام را بازبینی کنید، در کنار جنازه‌های حیوانات شکنجه و کشته‌شده در بشقاب‌ها، چه تفاوتی میان آن عکس‌ها و عکس یادگاری دانشجویان و استاد «داعشی» در کنار جسد متلاشی سگ وجود دارد؟
سیستمی از مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مُهر کالایی بر این موجودات زده و با اتکا بر مجموعه‌ای از باورهای سنت‌شده، به ما قبولانده‌اند که آن‌ها «غذا» هستند نه موجوداتی همچون همان سگ نگون‌بخت شوشتر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
سطح هوش و شعور سگ بسیار بالا تر از مرغ و ماهی است.
سطح حیات موجودات یکسان نیست. درک یک سگ از مرغ خیلی بیشتر است و درک یک مرغ از گیاه خیلی بیشتر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
1
1
اگر معیار میزان هوش باشه اون وقت حاضری فرزند عقب مانده ذهنی خودت رو که احتمالاً هوش پایین تری از میمون داره بدی تا برای «پیشرفت» علم روش آزمایش کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
معیار سطح حیات است نه فقط هوش. ولی در رشته ای به اسم اخلاق پزشکی، سطح دقیق مورد قبول و میزان اگرسیو بودن کار را مشخص میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
سطح هوش را کنار گذاشتی رسیدی به سطح حیات!! اونوقت این یعنی چی؟ یعنی مرغ دستگاه عصبی نداره و درد رو نمی فهمه؟ گیرم که پیچیدگی عصبی پایین تری نسبت به یک گونه دیگه داشته باشه، این تو حسمندی نسبت به درد و رنج تأثیر قابل فهمی ایجاد نمیکنه. مجوز کشتار خوک و گاو و گوسفند و مرغ و ماهی و ...گونه پرستی نهادینه شده من و شماست که با این باورهای فسیل شده در ذهنمان اجازه کسب سودهای میلیاردی رو به صنایع کشتار این موجودات زنده میده. و البته یادت باشه همین سگی که فکر میکنی «مهم تر» از مرغ و ماهیه، تو فرهنگهای دیگه مثل گاو و گوسفند ما میمونه.
امیدوارم با آشنایی بیشتر با گفتمان جاری در موضوع حقوق حیوانات،آگاهی بیشنری پیدا کنی و بتونی تعصبات شکل گرفته طی قرون و اعصار رو با دید روشن تری ببینی.
کانال تلگرامی ما حیوانات t.me/weanimals
|
Switzerland
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
تست‌های هوش نشان می‌دهند خوک‌ها می‌توانند باهوش‌تر از سگ‌ها و حتی شامپانزه‌ها باشند. برخی از روانشناسان بر این باورند که قابلیت شناختی (cognitive ability) یک خوک در حد یک بچهٔ سه ساله است ولی به نظر نمی‌رسد داشتن ضریب هوشی و پتانسیل عاطفی و فکری بالا برای حیوانی که برای گوشتش پرورش داده می‌شود یک مزیت باشد![از سایت حقوق حیوانات]
آیا شما برای میلیون ها خوکی که ژامبون و کالباس می شوند نگران نیستید؟!!
نظر شما
ادامه