کد خبر: ۶۴۸۷۲

آیین گرامیداشت تقدیر از روابط عمومی‌های پیشگام و برتر در ادارات کل دامپزشکی استانها با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، معاون مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی و مدیران ارشد ستادی و استانی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، پس از اظهارات «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس این سازمان در تاکید بر اهمیت تحلیل محتوای دستاوردهای دامپزشکی توسط روابط عمومی‌های ادارات کل دامپزشکی کشور، «دکتر سید شهاب‌ سیدمحسنی» معاون مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی و «رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی‌های کشور» به عنوان میهمان ویژه شورای اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی کشور، اظهاراتی را در زمینه اطلاع‌رسانی توسط ادارات کل روابط عمومی‌های دامپزشکی در استانها ایراد کرد.

وی با تشکر از سنّت حسنه روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در ارزیابی و گردهمایی روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها به عنوان اقدامی ارزنده جهت دلگرمی همکاران؛ با استناد به روابط عمومی خوب رئیس کنونی سازمان دامپزشکی کشور به ذکر خاطره‌ای از دکتر ماکنعلی در دهه 70 خورشیدی پرداخت و افزود: هنگامی که دکتر ماکنعلی مسئولیت اداره کل قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور را برعهده داشتند، تور رسانه‌ای با حضور خبرنگاران اعزامی به استان خراسان جنوبی برگزار شد که نوع نگاه و تعامل وی با اصحاب رسانه موجب ارتباط بسیار خوبی میان ایشان و رسانه‌ها شد.

سیدمحسنی اظهار کرد: در بین مجموعه روابط عمومی دامپزشکی استان‌ها نیز همکاران پرتلاش و موفقی حضور دارند که پیشنهاد می‌شود در زمینه شوراهای روابط عمومی استانی و تشکل‌های علمی روابط عمومی حضور فعال داشته باشند.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخشی گسترده است که چند وزارتخانه و سازمان در حیطه مسائل آن دست اندرکار هستند، افزود: از آنجا که اخیرا هفته جهادکشاورزی برگزار شد و شعار امسال جهادکشاورزی پشتیبانی از تولید و امنیت غذایی بود، باید توجه داشت که در واقع امنیت غذایی حاصل نمی‌شود، مگر آنکه در ابتدا سلامت مواد غذایی حاصل شده باشد؛ چرا که تنها انسان سالم می‌تواند باعث توسعه کشور و منابع انسانی شود.

وی با تاکید بر ثبات مدیران حرفه‌ای و متخصص روابط عمومی در ادارات کل دامپزشکی استانها با اشاره به اظهارات و تاکید دکتر ماکنعلی مبنی بر اهمیت «پژوهش و تولید محتوا» گفت: در دنیای امروز روابط عمومی باید به تولید محتوای اثربخش و و علمی توجه داشته باشیم، محتوای ارائه شده باید روی گفتار و رفتار مخاطبان اثرگذار باشد.

سیدمحسنی با اشاره به اهمیت استفاده از سبک‌های خبری جدید برای جذابیت محتوا گفت: نکته مهم و قابل تامل بعد که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به تامین و ارائه محتوای متناسب برای «شبکه‌های اجتماعی» است.

وی با بیان اینکه امروزه در حوزه شبکه اجتماعی با جریان شبانه‌روزی مواجه هستیم و برای همین می‌گویند روابط عمومی در عصر حاضر 24 ساعته شده است تصریح کرد: به همین دلیل باید رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پایش شوند،چون رسانه‌ها تعطیلی ندارند، لذا روابط عمومی‌ها هم تعطیلی ندارند.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل جهادکشاورزی از همکاران روابط عمومی دامپزشکی در ادارات کل استان ‌ ها خواست تا از طریق نرم‌افزارهای روز با کمک «کلید واژ‌هها» هر خبر را رصد و پایش کنند و به صورت لحظه‌ای در جریان مسائل مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور قرار بگیرند و اهم آنها را به مدیران بالادستی اطلاع دهند.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی کشور با بیان اینکه روابط عمومی امروز باید روابط عمومی هوشمند و آنلاین و همیشه حاضرباشد افزود: در واقع امروز باید روی تولیدات اینفوگرافی‌ها و بازنشر آنها بیشتر کار شود و در شبکه‌های تلویزیونی استان‌ها بازنشر شود.

وی از سازمان دامپزشکی کشور خواست تا روی فرهنگ‌سازی برخی مقولات مهم مانند ترویج مصرفمرغ سایز که سیاست وزارتخانهاست کار کند؛ چرا که هنوز مردم ما علاقه‌مند به مرغ‌های با وزن بالا هستند و از آنجا که درصد چربی و دورریز و همچنین استفاده دارو و خوراک دام بیشتر آن را از صرفه اقتصادی نیز خارج می کند این ظرفیت اطلاع‌رسانی برای تغییر این باور اشتباه وجود دارد.

سیدمحسنی با تاکید بر اهمیت ورود به موضوع تحلیلی و تولید مقالات ژورنالیستی ، تولید فیلم‌های کوتاه جذاب و بازنشر آنها در رسانه‌ها و فضای مجازی تاکید کرد: به طور نمونه سازمان دامپزشکی کشور در یکی - دو سال اخیر تولیدات واکسن خوبی داشت و ابتکارات خوبی شده که می‌تواند سرفصل تولید محتوا قرار گیرد.

وی با استناد به تامید دکتر ماکنعلیبر توسعه ارتباطات بین‌الملل این مساله را نیز به عنوان یک نقیصه در ایران گوشزد کرد و گفت: وقتی چنین اقدامات قابل دفاعی صورت گرفته طبیعی است که باید در بعد بین‌المللی هم خبرهای دامپزشکی ایران منتشر شود و در این رابطه می‌توان از طریق اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این رسانه‌ها دسترسی یافت.

سیدمحسنی با پیشنهاد ایجاد روابط عمومی بین‌الملل به دلیل عضویت سازمان دامپزشکی کشور در سازمان‌های بین‌الملل تصریح کرد: «وقتی دکتر ماکنعلی به 190 کار شاخص در حوزه دامپزشکی اشاره کرد همکاران روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی در تمام استانها باید برای هرکدام برنامه‌ریزی جهت تولید محتوا و اطلاع رسانی داشته باشند

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی در ادامه گریزی هم به همکاران تازه به جمع روابط عمومی دامپزشکی پیوسته زد و گفت: « اطلاع رسانی » و « اطلاع‌یابی » 2 کار محوری روابط عمومی است که اولی از طریق ابزارهای مختلف اطلاع ‌‌رسانی و تبلیغاتی مانند برپایی نمایشگاه قابل طرح است و اطلاع ‌ یابی از طریق پژوهش و تحلیل که متاسفانه  در سطح کشور ضعیف هستیم .

وی با بیان اینکه بیشتر روابط عمومی ها در ایران نقش بوق را دارند و یکسویه اطلاع ‌ رسانی می‌کنند تصریح کرد: با اندکی توجه آشکار است که کار پژوهشی در شناخت مخاطبان و انتظارات آنها و انعکاس درد و دلها و خواسته‌ها ی آنها بسیار جزیی و سطحی انجام شده است.

سیدمحسنی در این رابطه به گلایه دامداران از کمبود شدید داروهای موثر یا گرانی آنها اشاره کرد و گفت:« روابط عمومی باید شنونده خوبی باشد و نسبت به کوچکترین گلایه مخاطبان بی ‌ توجه نباشد . »

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی نمونه است حداکثر رضایت واقعیمخاطبان از سازمانش را فراهم می‌کند به اظهارنظری از مرحوم استاد عباس ‌‌زاده از اساتید قدیمی روابط عمومی ایران اشاره کرد که گفته است: «روابط عمومی چیزی نیست جز گزارش خوب از یک عملکرد خوب . »

این پیشکسوت مسئول در حوزه روابط عمومی بخش کشاورزی کشور با بیان اینکه روابط عمومی در دنیای امروز به عنوان عامل تغییر درون سازمانی هم محسوب می‌شود تصریح کرد: روابط عمومی هوشمند منتظر انجام کار خوب در سازمان برای معرفی آن نمی‌ماند و باید در راستای شناسایی ضعفهای سازمان و انتقال آن به مدیریت فعال باشد. کما اینکه باید بدون تعارف در قالب گزارش بحران انتظارت افکار عمومی را دریافت و بدون پرده‌پوشی به مدیریت منتقل کند. اگر سازمان در حال اتخاذ تصمیم اشتباه است، آن را برگردانده تا اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی امروز مراسم‌گرا و تدارکاتچی نیست، بلکه روابط عمومی تحلیل‌گر است و به «مدیریت تغییر» باور دارد گفت: از آنجا که در ارزیابی جهادکشاورزی در بخش پژوهش و افکارسنجی اغلب روابط‌عمومی‌های ما برخلاف وضع مطلوب در حوزه خبری و تبلیغاتی، در کار تحلیلی و میدانی و پیگیری مشکلات جامعه دامپزشکی و کشاورزی بسیار ضعیف هستند در این رابطه تجدیدنظر جدی به عمل آید.

سیدمحسنی خواستار آشنایی کامل همکاران روابط عمومی با مقوله مدیریت بحران شد و گفت: وقتی به ناگهان بیماری می‌آید و شما را غافلگیر می‌کند، تکنیکهای مدیریت بحران می‌تواند در شرایط بحرانی شایعات را مدیریت ‌کند تا سازمان با کمترین خسارت از بحران خارج شود.

در پایان این وبینار که با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور و اعضای شورای اطلاع ‌ رسانی این سازمان برگزار شد؛ به دنبال ارزیابی یکساله روابط عمومی‌های ادارات کل استان‌ها، از روابط ‌ عمومی‌های پیشگام و برتر تجلیل و تقدیر شد که گزارش خبری آن در خبری دیگر به صورت جداگانه در همین پرتال اطلاع ‌ رسانی سازمان دامپزشکی کشور منتشر می‌شود .

 

نظر شما
ادامه