کد خبر: ۶۴۷۴۳

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به مردم توصیه کرد که یا شیرپاستوریزه مصرف کنند یا اگر تمایل به مصرف شیرخام دارند حتما آن را بجوشانند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش خبری مبنی بر وجود یک انگل در شیر خام چهار استان کشور منتشر شد. در این خبر ذکر شده بود که پژوهشگران دانشگاهی در کشور با انجام یک مطالعه وجود انگل «توکسوپلاسما گوندی» را در شیر خام چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که شیر خام به خصوص شیر گوسفند و بز از عوامل مهم انتقال توکسوپلاسما گوندی به انسان است.

در این خبر همچنین ذکر شده بود که این انگل می تواند حیوانات خون‌گرم مثل انسان را به دنبال تماس با گربه‌سانان (به خصوص گربه) آلوده کند و همچنین می‌تواند در داخل مدفوع گربه‌سانان به مدت طولانی تحت شرایط مناسب محیطی، زنده بماند. همچنین علاوه بر گربه، انسان ممکن است توسط سگ‌های خانگی که با مدفوع گربه در تماس هستند نیز آلوده شود.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا شیرخام این چهار استان آلوده به انگل توکسوپلاسما گوندی است یا خیر، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به ایسنا گفت: فرآورده های خام دامی در هریک از مراحل تولید، فرآوری و انتقال می توانند به اجرام و انگل ها آلوده شوند ولی می توان با رعایت اصول بهداشتی آنها را کنترل و از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: منشا اصلی انگل توکسوپلاسما گوندی گربه است. بنابراین اگر گربه ای به این انگل آلوده باشد مدفوع آن می تواند بیماری انگلی را انتقال دهد. البته این اتفاق و بیماری عجیب، جدید  و تازه کشف شده نیست. این انگل در سراسر دنیا پراکنده بوده و بومی تمام دنیا است.

نقیبی اضافه کرد: اخیرا تحقیقاتی در یک دانشگاه در این خصوص انجام شده است و به نتایجی رسیده‌اند که از آنها درخواست کردیم نتایج کامل و روش‌ها آزمایشگاهی و ... را در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهند. البته همواره از مراکز تحقیقاتی درخواست داریم که در انتشار اینگونه خبرها که حالت عادی دارد دقت لازم را داشته باشند تا باعث ایجاد نگرانی در جامعه نشود.

وی با بیان اینکه ممکن است انگل‌ها و اجرام دیگری هم در شیرخام باشد و این موضوع جدیدی نیست، گفت: سازمان دامپزشکی از مردم درخواست می‌کند که یا شیر پاستوریزه مصرف کنند یا اگر می‌خواهند شیر خام بخورند قبل از مصرف حتما آن را بجوشانند، زیرا دمای بالا باعث از بین رفتن اجرام  و انگل‌ها می‌شود.

نقیبی اضافه کرد: این بیماری مختص گربه است و مختص دام نیست. ممکن است این بیماری انگلی به نوعی وارد بدن دام شده باشد یا در حین دوشیدن شیر دست فرد یا تجهیزات آلوده به آن باشد و این آلودگی منتقل شود. ولی می توان با رعایت نکات بهداشتی از انتقال آن جلوگیری کرد.

 

نظر شما
ادامه