کد خبر: ۶۴۷۳۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اعلام جرم علیه پتروشیمی مسجدسلیمان در مراجع قضایی، خواستار توقف فعالیت این واحد صنعتی آلاینده تا تکمیل احداث تصفیه خانه صنعتی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، «محمد جواد اشرفی» افزود: به دنبال تخلیه پساب آلوده توسط پتروشیمی مسجدسلیمان به محیط اطراف، از این واحد صنعتی به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی شکایت و  پرونده تشکیل شد.

وی اضافه کرد: این واحد صنعتی فاقد پروانه بهره برداری محیط زیستی است و تصفیه خانه این شرکت گنجایش حجمی پساب خروجی ندارد، علاوه بر آن راه اندازی واحد RO (بازچرخانی آب ) برای واحد کولینگ با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و حوضچه تبخیر در حال احداث الزامی است.



اشرفی ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار این حوادث مشابه، تکمیل و در مدار قرار دادن سیستم‌های کنترل آلودگی فاضلاب صنعتی اقدامی ضروریست، بنابراین برای  تسریع در انجام این موارد از مراجع قضایی خواستار توقف فعالیت این واحد صنعتی تا تکمیل احداث تصفیه خانه صنعتی شده‌ایم.

وی با تاکید بر احداث حوضچه تبخیر برای دفع اصولی پساب در این پتروشیمی، گفت: متاسفانه این پروژه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل و راه اندازی این واحد برای جلوگیری از انتشار آلودگی شرکت بسیار ضروری است.

اشرفی افزود: حوادث مشابهی  در یک ماه گذشته رخ داده و تعدادی از دام‌های اهالی منطقه تلف شدند که علت مرگ این دام‌ها توسط دامپزشکی شهرستان مسجدسلیمان در حال بررسی است.

 وی اضافه کرد: از پساب‌های تخلیه شده در محیط نمونه برداری و در آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان آنالیز شده است و آلودگی پساب محرز شده است.

 بر اساس این گزارش،  مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان در شمال خوزستان با وسعت ۴۰۰ هکتار در جنوب سد گتوند و شمال غربی مسجد سلیمان در منطقه زیلایی قرار دارد و فاز اول این مجموعه با تولیدات ،اوره و  آمونیاک  در اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسیده است.

بر اساس این گزارش، مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان با وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، در جنوب سد گتوند و شمال غربی مسجدسلیمان در منطقه زیلایی قرار دارد. فاز یک اوره و آمونیاک این مجتمع، ۳۰ اردیبهشت ماه امسال به بهره‌برداری رسید.

تلف شدن دام‌های روستاهای اطراف پتروشیمی مسجدسلیمان در ماه‌های اخیر با اعتراض دامداران مواجه شده است. به گفته اهالی، دهم خرداد ماه ۵۴ راس دام در روستای سرتنگ مسجدسلیمان و بیش از یکصد دام در ۲۱ خرداد در روستای تلخاب به دلیل آلودگی ناشی از پساب این پتروشیمی تلف شده‌اند.

۲۴ اسفند ماه ۹۹ نیز برخی فعالان محیط زیست از رهاسازی فاضلاب آلوده به رودخانه‌های فصلی در زمان بهره‌برداری آزمایشی این پتروشیمی خبر داده و گفته بودند: این پساب آلوده روستای تلخاب کلات تا کوشک خلف در مسجدسلیمان و مراتع بخش عقیلی گتوند، را آلوده کرده و باعث اتلاف احشام شده است.

 

نظر شما
ادامه