کد خبر: ۶۴۶۴۸

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ماده‌ای، 5 ژوئن (15 خرداد) را روز جهانی محیط زیست اعلام نموده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: روز 5 ژوئن روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است که هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است.

وی با بیان اینکه دامپزشکان به‌ عنوان یکی از مدافعان نظام سلامت، نقش مؤثری در حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه و حفاظت از محیط زیست ایفا می‌نمایند، افزود: حفاظت از محیط زیست، عبارتست از تلاشی که به منظور حفظ سلامتی محیط و انسان‌ها، در سطوح شخصی، سازمانی و یا دولتی از محیط و منابع طبیعی صورت می گیرد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه دامپزشکان در حفظ محیط زیست نقش تاثیرگذاری دارند، گفت: محافظت از محیط زیست برای بهبود سلامت حیوانات و انسان، شعار روز جهانی دامپزشکی در سال پیش بود که نشان دهنده تمرکز اصلی سازمان بهداشت جهانی (OIE) و انجمن دامپزشکی جهانی  (WVA)بر نقش محیط زیست در سلامت حیوانات و انسان می باشد.

وی با بیان اینکه دامپزشکان در پیشگیری از وقوع بیماری‌ های حیات وحش نقش موثر دارند، گفت: برای محافظت از محیط زیست باید امر پرورش حیوانات و دامپروری بصورت اصولی و با رعایت اصول مدیریتی امنیت زیستی و بهداشتی انجام پذیرد.

دکتر کاظمی نیا با اشاره به ظرفیت و توانایی علمی بالای حرفه دامپزشکی، اعلام کرد: دامپزشکان با حضور در فعالیت‌های گسترده علمی، تحقیقاتی و اجرایی در بخش‌های مختلف دامپزشکی، پزشکی، صنایع غذایی و دارویی در راستای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست گام بر می دارند.

این مقام مسئول از همکاری های متعدد این اداره کل با  اداره  حفاظت محیط زیست استان خبر داد و بیان داشت: بمنظور حفاظت از تنوع زیستی حیات وحش استان، همکاری های متعدد با اداره  حفاظت محیط زیست صورت پذیرفته است.

دکتر کاظمی نیا افزود:  افزایش و گسترش ارتباطات بین بخشی دامپزشکی و حفاظت محیط زیست باعث می شود اکثر بیماری‌ها در حــوزه حیات وحش کنترل شده و از سرایت آن به جمعیت دام و طیور استان جلوگیری به‌عمل آید.

وی گفت: هر ساله با شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان ( به عنوان مخزن احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان) احتمال شیوع این بیماری بیشتر می‌شود لذا ما با آمادگی شبانه روزی و همکاری با اداره حفاظت محیط زیست، از انتقال احتمالی این بیماری به مراکز پرورش طیور استان جلوگیری نموده ایم و در حال حاضر چهار سال متوالی مانع از ورود این بیماری به استان شده ایم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان حفظ اکوسیستم محیط زیست و جلوگیری از تخریب زمین و طبیعت را وظیفه همگانی اعلام کرد که احتیاج به توجه ویژه به فعالیت‌های مختلف انسانی دارد.

 
نظر شما
ادامه