کد خبر: ۶۴۶۳۸
 
 

حکیم مهر: محققان در بیمارستانی در مالزی به طور تصادفی مواردی از ابتلای ۹ نفر به ویروس کرونای مربوط به سگ‌ها پیدا کرده‌اند. تحقیقات راجع به اینکه آیا این ویروس به انسان و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد هنوز ادامه دارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از اعتمادآنلاین، دانشمندان نوع جدیدی از ویروس کرونا را در تعدادی از افرادی که بر اثر بیماری پنومونی (ذات‌الریه) در بیمارستان بستری شده‌ بودند یافتند. شاید کمی نگران‌کننده باشد، اما وقتی مساله را باز می‌کنیم می‌بینیم که هیچ دلیلی برای اضطراب مضاعف ما وجود ندارد .

کشف ویروس کرونای مربوط به سگ  (the canine coronavirus) در هشت نفر در بیمارستان ساراواک مالزی گزارش شده است. حال سوال اینجاست که آیا این امر بدین معناست که سگ‌ها می‌توانند ویروس کرونا را به انسان‌ها انتقال دهند؟

نخستین نکته‌ای که باید در این باره گفت چیستی ویروس کرونای سگی است. نکته مهم این است که این نوع ویروس با  SARS-CoV- ۲  کاملاً متفاوت است. خانواده ویروس کرونا را می‌توان به چهار نوع آلفا، بتا، گاما و دلتا تقسیم کرد . SARS-CoV- ۲  در دسته ویروس‌های نوع بتا قرار می‌گیرد. این در حالی است که کرونای سگی در گروه آلفاست.

 دانشمندان تقریباً ۵۰ سال است که از وجود ویروس کرونای سگی آگاه‌اند. این ویروس‌ها طی سال‌ها وجود داشته‌اند و تنها موضوع مورد علاقه دامپزشک‌ها و صاحبان سگ‌ها بوده‌اند. قبلاً هیچ گزارشی درباره انتقال این ویروس به انسان تهیه نشده بود، اما با شیوع کرونا توجه بین‌المللی به این موضوع جلب شد و باعث شد در مکان‌هایی که قبلاً به آنها فکر نمی‌کردیم به دنبال ویروس کرونا بگردیم.

ویروس کرونای مربوط به سگ اخیراً به طور اتفاقی در چند فرد شناسایی شد. دانشمندان به طور خاص به دنبال ویروس کرونا در این افراد نبودند و این بیماران مدت‌ها بود که از این ویروس رهایی یافته بودند. محققان در تلاش بودند آزمایش جدیدی انجام دهند تا بتوانند تمام انواع ویروس کرونا را همزمان شناسایی کنند (pan-CoV test).

 پژوهشگران پس از کار روی نمونه‌هایی از ویروس که در محیط آزمایشگاه رشد کرده بود، آن را روی ۱۹۲ نفر که بیماری ذات‌الریه داشتند آزمایش کردند. ۹ نمونه از آنها جواب آزمایش مثبت کرونا داشتند. بررسی‌های بیشتر محققان نشان داد از ۹ نمونه پنج تای آن ویروس کرونای انسانی و چهار نمونه ویروس کرونای سگی است. طی تحقیقات بیشتری که در همان بیمارستان در مالزی انجام شد چهار مورد دیگر با همین مشخصات نیز یافت شد.

 نمونه‌ها را در آزمایشگاه روی سلول‌های سگ قرار دادند تا ببینند آیا ویروس زنده‌ای وجود دارد یا خیر. ویروس از یک نمونه توانست به خوبی تکثیر شود و ذره‌های ویروس با میکروسکوپ الکترونی رؤیت شد. همچنین دانشمندان توانستند توالی ژنوم ویروس را تعیین کنند.

شواهدی مبنی بر گسترش این ویروس در دست نیست

با وجود این تحقیقات ما هنوز نمی‌دانیم که آیا ویروس کرونای سگی باعث بروز ذات‌الریه در این بیماران شده بود یا خیر. هفت نفر از این هشت بیمار به طور همزمان به ویروس دیگری مبتلا شدند که شاید آدنوویروس، آنفلوانزا یا پاراآنفلوانزا بوده باشد. همه این ویروس‌ها می‌توانند عامل بیماری شوند. می‌توان ادعا کرد که ارتباطی بین ذات‌الریه و ویروس کرونای سگی وجود دارد، اما نمی‌توان گفت که این ویروس علت بروز بیماری ذات‌الریه است.

 این نگرانی وجود دارد که ویروس کرونای سگی در بیماران مالزیایی قابلیت انتقال فرد به فرد داشته باشد، اما این ویروس در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پدید آمد که همین موضوع امکان قابلیت انتقال ویروس را کم می‌کند زیرا در این چهار سال هیچ شاهدی مبنی بر گسترش این ویروس وجود نداشته است. دانشمندان در تلاش‌اند تا انواع مختلف ویروس کرونا را در مکان‌های اتفاقی بیابند. این تحقیقات بیشتر در محیط‌های دانشگاهی استفاده ‌می‌شود. با وجود این بررسی‌های مفصلی در حال انجام است تا جهش‌های ویروس کرونا به خوبی شناسایی شود.

 

نظر شما
ادامه