کد خبر: ۶۴۵۱۳

مخاطرات کشتار غیرمجاز دام و عدام توجه به نکات بهداشتی در کشتارهای غیرمجاز نیازمند تدبیر مسئولان برای سلامت مردم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، کشتار غیرمجاز دام امکان انتقال بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، سل، تب کریمه کنگو، سیاه‌ زخم و... را افزایش می‌دهد.

با توجه به آمار بالای مصرف گوشت و مرغ تازه، توسط مردم استان ایلام طی سال‌های گذشته شاهد افزایش روبه رشد کشتارهای غیرمجاز در سطح استان هستیم که متاسفانه رعایت نکات بهداشتی در عرضه مرغ زنده و گوشت دام‌هایی که به‌ صورت غیرمجاز کشتار می‌شوند،مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این امر می‌تواند سبب بروز بیماری‌های مشترک بین دام و انسان شود.

اثرات سوء کشتار غیرمجاز

به گفته‌ کارشناسان، کشتار غیرمجاز علاوه بر ایجاد آلودگی زیست محیطی، سبب تجمع حشرات موذی و گسترش آلودگی می‌شود و از سوی دیگر کشتار در انظار ناخوشایند است و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در بین مردم به ویژه کودکان می‌شود.

بر اساس گفته مسئولان مربوط اقداماتی جهت جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام و ممنوعیت عرضه مرغ زنده طی روزهای اخیر در استان ایلام انجام شده است.

ممنوعیت عرضه مرغ زنده

«جهانگیر رستم‌زاد» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: با توجه به خطراتی که کشتار غیرمجاز برای سلامت شهروندان به دنبال دارد، هرگونه عرضه مرغ زنده در  استان ایلام ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با بیان این‌که مرغ فروشی‌های زنده سطح استان می‌توانند با دریافت مجوز قانونی از سهمیه مرغ کشتار روز بهره‌مند شوند اضافه کرد: فروشندگان مرغ زنده در سطح استان شناسایی شده و با برخورداری از مجوز، سهمیه مرغ کشتار روز دریافت می‌کنند.

رستم زاد در ادامه اظهار داشت: از تمامی نهادهای ذی‌ربط از جمله شهرداری، سازمان صمت، دام‌پزشکی ، مراجع قضایی و... درخواست می‌شود جهت اجرای طرح ساماندهی مرغ زنده در سطح استان همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اضافه کرد از 10 خرداد ماه سال جاری عرضه هرگونه مرغ زنده در استان ایلام ممنوع و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

کشتار روزانه 400 دام در استان

«دکتر رامین پورنجف» گفت: باید فرهنگ مصرف مردم تغییر کند و با توجه به این‌که مصرف گوشت مراکز کشتار غیرمجاز دام می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند ضروری است مردم از خرید گوشت از این مراکز خودداری نمایند.

مدیرکل دام‌پزشکی استان ایلام با اشاره به ضرورت برخورد با مراکز کشتار غیرمجاز دام گفت: روزانه حدود 400 رأس دام سبک در مراکز غیرمجاز دام استان کشتار می‌شود.

لزوم خودداری مردم از خرید گوشت دستفروشان

این مسئول در پایان با بیان اینکه در سیستم کشتارگاهی، دام قبل و بعد از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی معاینه می‌شود اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک از دام به انسان مردم از کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و از مصرف و خرید گوشت از دست‌ فروشان بین جاده‌ای خودداری کنند.

به گزارش تسنیم، با توجه به این‌که با شروع فصل گرما احتمال افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان افزایش می‌یابد، ضروری‌ست مسئولان مربوط، اقدامات جهت جلوگیری از عرضه مرغ زنده و کشتار غیرمجاز دام را با جدیت بیشتری پیگیری کندتا شاهد به خطر افتادن سلامت مردم نباشیم.


نظر شما
ادامه