کد خبر: ۶۴۵۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تب مالت، تب کریمه کنگو و سالک از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند که معمولا در فصل بهار و تابستان به دلیل ارتباط بیشتر بین انسان و حیوانات در محیط و طبیعت افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین بیگلری» روز شنبه اظهار داشت: رعایت اصول پیشگیری و نکات بهداشتی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی افزود: معمولا افرادی که که به دامپروری، چوپانی، کشاورزی و سلاخی اشتغال دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند؛ همچنین روستاییان، عشایر و اشخاصی که از لبنیات سنتی غیر پاستوریزه استفاده می‌کنند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های تب مالت و تب کریمه کنگو (CCHF)‌ قرار دارند.

بیگلری مهمترین دلایل بروز بیماری تب مالت و کریمه کنگو را تماس محافظت نشده بین انسان و حیوان و یا له کردن کنه روی بدن دام اعلام کرد و گفت: سرایت این بیماری ارتباط مستقیمی با میزان واکسیناسیون دام‌ها دارد بنابراین نقش سازمان دامپزشکی در کنترل این بیماری ها بسیار حایز اهمیت است.

وی اضافه کرد: برای هرگونه تماسی که ممکن است با دام داشته باشیم باید از وسایل حفاظت فردی مثل دستکش، عینک و روپوش استفاده کنیم.
 
بیگلری یادآور شد: مصرف فراورده‌های دامی باید به روش بهداشتی صورت گیرد و اگر از شیر استفاده می‌کنیم باید حتما ۵ دقیقه در دمای جوش قرار داده شود.  

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره مصرف فراورده های گوشتی افزود: باید گوشت مصرفی را از مراکز مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی تهیه گردد و حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال بعنوان مرحله پیش سرد قرار داد سپس مصرف کرد و از خرید و مصرف گوشت ذبح شده در خارج از کشتارگاه که نظارتی بر سلامتی آنان وجود ندارد، خودداری شود.

وی در رابطه با علایم بیماری تب مالت و کریمه کنگو گفت: علایم بالینی در بیماری تب مالت (بروسلوز) متعدد و شامل درد مفاصل، بدن درد، بی اشتهایی، لرز و تعریق شبانه و در بیماری تب کریمه کنگو علایم بسیار سریع تری از خود نشان می‌دهد و فرد ممکن است علاوه بر موارد فوق دچار علایمی شبه آنفلوانزای غیر عادی در فصل گرما، خونریزی از مخاطات بدن و حتی در معرض خطر مرگ بودن نیز قرار گیرد.

بیگلری اضافه کرد: شروع علایم بالینی در تب کریمه کنگو بصورت ناگهانی و بسیار پر سر و صدا در طی چند روز است؛  اما در تب مالت دوره نهفتگی بیماری ممکن است بین چند هفته تا سه ماه متغیر باشد. تب مالت بیماری هزار چهره ای است که بدلیل از کار افتادگی فرد مبتلا،  می‌تواند باعث افسردگی و نازایی شود.

وی یادآور شد: اگر افراد با علایم بیماری مواجه شدند در هنگام مراجعه به پزشک حتما سابقه احتمالی رفتار غیر بهداشتی،  له کردن کنه روی بدن دام، شغل بیمار،  سابقه استفاده گوشت های بین جاده‌ای و کشتار غیر مجاز را به پزشک معالج اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
1
پس چرا هیچکس به فکر واکسیناتورهای بیچاره که با واکسن تب مالت
سر و کار دارن نیست؟؟؟؟واقعا متاسفم
نظر شما
ادامه