کد خبر: ۶۴۴۷۲
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
واکسن کرونا و دامپزشکان:
این سه کس که مرحوم حسن فتحی گلریزون‌کنان برای سلامتی‌شون از داخل زندان دعا می‌کرد، الان زودتر از دامپزشک‌ها سهمیه واکسن خواهند داشت!
 
 

سلامتی سه کس: زندونی، سرباز و بیکس

دکتر رضا ایجاب

متخصص دامپزشکی

این سه کس که مرحوم حسن فتحی گلریزونکنان برای سلامتیشون از داخل زندان دعا میکرد، الان زودتر از دامپزشکها سهمیه واکسن خواهند داشت. مرحوم اگه زنده بود، اینبار بجای «باغبون» میگفت: «سلامتی دامپزشکی که زمستونش رو بیشتر از بهار دوست داشت...» چون زمستون ما دوشادوش مراکز درمانی جزو زیرگروه یک در لیگ برتر سلامت جامعه میجنگیدیم، ولی بهار که شد رفتیم لیگ چهار با شموشک نوشهر برای دو دز واکسن، رفت و برگشت را باختیم.

جناب دکتر رئیسی عزیز، معاونت وزارت بهداشت خیلی موجز و مفید نوشتند: «مورد موافقت قرار نگرفت». دیگر مثل سایر نامههای معمول ایشان نه از «ضمن تشکر از حسن توجه جامعه...» خبری بود، نه «لازم به ذکری» بود و نه حتی «با عنایت» را روا دانستن! ولی ایکاش یک خطی توضیحی میدادند.

اونجوری در مقابل خیل دلواپسانی که از ما میپرسند «دکتر، مگه شما واکسن ندادن بهتون؟»، «دوست من کتابخونه علوم پزشکی کار میکنه، واکسن زد دکتر!»، (با نیشخند) «مگه شما رو دکتر حساب نکردند؟!»، لااقل یک خط جواب معاون وزیر را عیناً خدمتشون عرض میکردیم. البته من که خودم را راحت میکنم سریع میگم: «چرا بابا، گفتن بیایید بزنید، من خودم ترسیدم استرازنکا عوارض بده، نزدم». اینجوری خیلی راحتتر هست تا بخواهیم توضیح بدهیم که ما درسته که دکتر هستیم ولی زیر نظر وزارت کشاورزی هستیم، که ایشان هم بلافاصله احتمالاً لگوی «نصف داس، نصف برگ» جهاد کشاورزی را متصور شده و رگباری از سؤالات را خواهند پرسید.

بیایید فارغ از جملات پرطمطراقی که اطراف 14 مهر نقل هر محفلی میشود: «نقش بیبدیل دامپزشکی در حوزه سلامت»، «از مزرعه تا سفره»، «از سفره تا...» و قص علی هذا... یکبار صادق باشیم. جناب دکتر ظریف در آن فایل صوتی پرحاشیه گفته قابل تاملی داشتند؛ گفتند: «زمانیکه قرار شد نفت ایران 20 درصد 20 درصد کاهش یابد، اگر من جای تیم مذاکره قبلی بودم، خودم صادرات نفت را متوقف میکردم تا نبودمان به چشم بیاید». گاهی خلاف میل باطنی باید رفت، ولی نه 20 درصد بلکه 100درصد! حتی اگه تکتک آن درصدها از نون شب برایمان واجبتر باشد. ما هیچگاه رسالت خود را کنار نمیگذاریم اما فرض کنید، فقط فرض که همه ما چند مدتی نباشیم تا نبودمان به چشم بیاید! فقط یک فرض برای درک غم نبودن هایمان و ارزش بودن ها. آیا صدای جامعه بخاطر نبود محصولات پروتئینی سالم قبلی در خواهد آمد؟ بابت شیوع مجدد بیماریهایی که ریشهکن یا کنترل کردهایم، آشوبی برپا میشود؟ مرغداران، اسبداران، گاوداران... هر روز برای نبودمان وامصیبتا سر میدهند؟ اصلاً به چند ده یا صد تا از ما لازم بود تا کار ادامه یابد؟ جواب منصفانه این سوالات بله و خیر نیست، درصد هست، درصدی به رنگ و نقشمان! و جواب این سؤال را نه در خطابه مدیری کهنهکار که در زمزمه تکتک دامپزشکانی که دستی بر آتش دارند میتوان شنید.

یادم هست خیلی که جوانتر بودم، با استادی راهی گاوداری شدیم تا اصول اولیه کار را یاد بگیریم. صاحب اونجا هراسون داشت میرفت جایی. اون دوست عزیزمان پرسید: «کجا مشهدی؟». جناب مشهدیه شان در جواب گفتند: «بدبخت شدم، کارگر افغانیمان را گرفتند، میروم که آزادش کنم...». رفتند و استاد مکثی کردند، «فکر میکنی اگه ما رو هم بگیرند، زنگ بزنیم پول خودمان را بده، میدهد؟». خودش دندهای عوض کرد و گفت: «چیزی که زیاده دامپزشک!» (میدونم، میدونم شما دامپزشک حاذق و موفقی هستید که دامدار و صاحب حیوان به دلیل کار خوبتان حلوا حلوایتان میکند ولی خب این قصهها هم هست، با شما نبودم).

کلام آخر، اینبار ما به فایزر، استرازنکا و کوبرکت نرسیدیم، ولی اگر کاری از دست شما بر میآید، به جای تمام گزارش و ثبت انواع و اقسام آمارها، یکبار پای صحبت مرحوم دکتر باسامی مینشستید شاید تکانی میخورد صنعت مرغداریمان، پای صحبت دکتر بهارلو برای اسبداریمان، دکتر آل داوود، فاضلی، نوری، صدرخانلو، نوروزیان... همه اونهایی که بیتعارف و بیحاشیه برایتان و مان ترسیم میکنند راه درست از نادرست را. شاید دفعه بعد بود و نبودمان بیش از پیش به چشم آید.

ایام به کام
 
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
واکسن سازان بی واکسن!
|
United States of America
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
3
19
به همه ی دامپزشکان عزیز و باسواد کشورم توصیه میکنم نسبت به یادگیری زبان انگلیسی اقدام کنند. بسیاری از کشورهای جهان نیاز شدید به دکتر دامپزشک دارند و حتی لازم نیست نگران ازمون های تطبیق مدرک هم باشید. شغل های کنترلی، مدیریت بهداشتی، دارویی و واکسن سازی، ازمایشگاهی و.. در هیچ جای جهان از شما ازمون تطبیق مدرک نمیخواهند. فقط تسلط به زبان انگلیسی!
خودتان را اسیر رانت بازی های وزارت بهداشت و ظلم به دامپزشکان (که بلحق ولانصاف اگر از آن ها کادر بهداشت تر نباشند، کمتر هم نیستند) نکنید، وزارت بهداشتی که دامپزشکان موسسه رازی یا بنیاد برکت برایشان واکسن میسازند ولی از واکسن محرومند!
یا اسیر بی مهری های وزارت جهاد که اصلا اگر میتوانست کل دامپزشکی را هم منحل میکرد تا گیر دادن های گاه و بی گاه بهداشتی و امنیت زیستی ما را تحمل نکند!
اینجا منافع ملی هیچ ارزشی ندارد و فقط منافع باندی و گروهی مطرح است. هیچ نگاه جامعی از بالا روابط و جایگاه ها را متناسب با یکدیگر تنظیم نمیکند. در این کشور یک کارگر ساده ی بی هنر ، و مهاجر فاقد شناسنامه از مدیر کل دامپزشکی استان حقوق بالاتری دارد!!!
در هر سنی هستید بدانید خواستن توانستن است، بروید تا شاید یک روز در این کشور مردانی بر سر کار امدند که برازنده ی لقب مرد بودند. آن روز برگردید و کشور خود را چند ده سال به جلو پرتاب کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
اسمت رو نمی‌دونم ولی یه حدس‌هایی میزنم هر جا هستی و هر کسی هستی درود به شرف و آزادگیت همدردیم و همفکر
بماند تا به موقعش
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
۲۶ سال پیش که فارغ التحصیل شدیم. به‌علت نیاز شدید کشور به دامپزشک ممنون الخروج شدیم. آنوقت نگذاشتند بریم. امروز اضافه هستیم. سالهاست واکسن میسازیم. آیا اجازه نخواهند داد واکسن ساخته دست خودم را هم تزریق کنم. وای از دست نامردمان ، خاصه که به هر دلیل بالای سرمون سایه بی مصرف و مزاحمی هم دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
درودبرشما
ناشناس
| Canada |
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
عزیز بی اطلاع همه جا آزمون داره و هیچ کجا هم مارو دامپزشک حساب نمیکنن بشین سر جات و شایعه درست نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
دوست عزیز دامپزشک ، خدمت عرض کنم تویه تهران راننده تاکسی400 نفر براثر کرونا فوت کرده، تومترو وجاهای شلوغ دیگه ایا انصاف اولویت با دامپزشکها باشه ، دوما حقوق کارگر ربطی به حقوق دامپزشک نداره، کسی که بلد باشه کارکنه که من زیاد می شناسم بالای 30تا 40 میلیون درامد دارند فقط از راه درمان و ویزیت در می اورند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
اگر ۴۰۰ تا راننده تاکسی مردن بخاطر جمعیت بالای راننده تاکسی هاست. به نسبت جمعیت دامپزشک ها کمتره، پس تعداد مرگ هم کمتره. نسبی هست قضیه.
دوما حرف از انصاف اصلا نیست، وگرنه آبدارچی های وزارت بهداشت هم واکسن زدن ولی دامپزشک مسئول مبارزه با بیماری های انسانی نه! پس حرف از قدرت و لابیه نه انصاف!
سوما پس بیایم به مدیرکل های دامپزشکی بگیم شما کار بلد نیستید، افغانی ها بلدن چون حقوقشون بیشتره!!!
m
|
United States of America
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
2
1
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
10
3
این خاطرات چیه میشه تیتر خبر مگه مقاله تحلیلیه
پاسخ ها
ایرج گرامی نیا - بوشهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
سلام
خاطرات چیه برادر من؟!!
این حرفها یکی از هزاران درد نهفته گفته نشده دامپزشکان سراسر کشور است.
من نمی دانم شما در کدامین بخش دامپزشکی از کدامین استان به کدامین کار مشغولید که در مقابل کرونا ایمنی وراثتی یافته اید!! اخه برادر من، وقتی ما هر روزه مامور به بازدید از مرعداری و گاوداری و کشتارگاه و سرکله زدن با قصاب و مرغ فروش و ماهی فروش و ... هستیم که معلوم نیست کدام یک از این بزرگواران کرونا دارند و ما نمی دانیم ایا انصاف نبود که واکسینه شویم؟!! اخه برادر من ؛ مگر کل دامپزشکان کشور اهم از دکتر و کارشناس و فوق دیپلم تا راننده و انبار دار و ... چند نفر می شویم که ستاد ملی کرونا خساست و بسیار بیشتر از ان در فضای عدم حمایت دوستان و سکوت همیشگی متولیان جهادی مان ما را نادیده می گیرند؟ ما که در جبههه نخست مواجه روزانه با انواع اشخاص و مشاغل هستیم.
برادر من ؛ تمام پرسنل دامپزشکی کشور از بخش خصوصی و دولتی به زحمت از پانزده هزار نفر فراتر می رود یعنی عملا و حداکثر 30 دز واکسن کرونا. یعنی برای ستاد ملی کرونا مسجل نگشته که یک نفر از ما بیشتر تمام اعضا ستاد و ایل تبارشان در مواجه مستقیم با افراد هستیم؟!!
مشکل ما برادر جان تنها تفکراتی چون اندیشه های خود زنی شکل شما برادر ناشناس عزیزمان نیست، بیشتر کم کاری مسیولین ارشد سازمانی دولتی و نظام دامپزشکی کشور است که نمی توانند این مطالبات را طلب کنند . مسئولینی که با اشاره یک دربان وزارت جهاد کشاورزی جیک و پیک اداره و سازمان خود و حتی مسائل شخصی شان هم و مثلا فلان کار را کی انجام دادند بدون هیچ فوت وقتی در اختیارشان قرار می دهند.
برادر بزرگوارم به خدا حق ما اگر نگویم در اولویت یک واکسیناسیون بدون شک بودن جز افراد اولویت دو بود و هست.
انشالله همیشه سلامت باشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
جناب دکتر ایرج گرامی برادر ارجمند ؛از دلسوزان واقعی حوزه دام و دامپزشکی ،در پاسخ به رنج نامه شما در تیتر این خبر آمادگی داشته تا با شما یا به تفاهم و وحدت یا .... برسیم خوشحال میشم تماس بگیرت در واتس آپ به این شماره ۰۹۰۲۷۷۱۴۷۳۴ .منتظر تماس شما هستم اگر این پیام را مشاهده نمودید.
خود کرده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
1
0
به یکی گفتن اطراف روستا چقدر شغال زیاد شده جواب داد " از رندی سگ های گله ست" . گرفتی مطلب رو یا باز بگم: روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خواست .......‌‌ چون نیک نظر کرد پر خویش در آن یافت
یک دامپزشک
|
Australia
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
1
6
به نظر من نباید الویت بندی بر اساس مدرک تحصیلی باشد که دامپزشکان یا حتی بسیاری از پزشکان در الویت باشند بلکه الویت بر اساس شغل و محل کار باشد. چیزی که همه جای دنیا به آن عمل می شود. مثلا دامپزشکان که در کشتارگاه‌ها کار می کنند باید به همراه کلیه کارکنان کشتارگاه در الویت باشند. به نظر شما یک راننده تاکسی باید الویت داشته باشد یا یک پزشکی که در یک کار تحقیقاتی در دانشگاه کار می کند؟ کدام شخص قابلیت انتقال بیماری به جامعه را بیشتر دارد؟
پس نحوه الویت بندی اشتباه است و کاریش هم نمی شود کرد.
موضوع دیگر اینکه در ایران نظام پزشکی بسیار بسیار قدرتمند است و هر کاری دوست دارد می کند و عملا به هیچ کسی هم پاسخگو نیست و عملا کسی را به حساب نمی آورد. پس اصلا روی کمک آنها در هیچ مسئله ای حساب نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
احسن واکسن زدن براساس ریسک شغلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
0
3
البته این نقل قول از خدابیامرز مهدی فتحی بود نه حسن فتحی.
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
2
1
من بعنوان یک فارغ التحصیل خارج از کشور و بابیش از 40 سال تجربه دانشگاهی به تمام دانشجویان دامپزشکی توصیه میکنم به هیچ وجه بدنبال آینده خود در ایران نباشید. من بعداز 40 سال صادقانه میگویم اشتباه کردم. ما آدمهای بسیار وطن پرست واحساساتی بودیم که در بحبوحه انقلاب برگشتیم و به امید سازندگی آمدیم ولی بیشتر عمر خود را با مسئولینن بی دانش دانشگاه سپری کردیم. من به شما که دانشجو هستید و یا تازه فارغ التحصیل میباشید توصیه میکنم هرچه زودتر یک مدرک زبان جور کنید و برای یک دوره دیپلوما یا Msc بروید بعد از اخذ این مدارک وارد سیستم کاری آنجا شویدو خود و خانواده خود را نجات دهید. با راهنمایی های من اکنون تعداد زیادی از دانشجویانم وارد چرخه دامپزشکی کانادا آمریکا هلند و استرالیا شده اند. بنده اکنون به این نتیجه رسیده ام که بهترین راه رهایی مهاجرت میباشد چرا که برای این رشته با این دلالهای گردن کلفت هیچ جایی برای پیشرف وتوسعه وجود ندارد. بامید موفقیت
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
جناب استاد نصف این مشکلات از دانشجوهای قدیمی و جدید خودتونه برادر من ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
1
0
ادبیات زیبا با تمثیلهای عینی.. بسیار عالی
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
امروز راجب ماده ۱۹ اصفهان جلسه بود کاش بودی و میدیدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
کجا؟؟؟؟
داشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
اساتید خود اسیر سیستم معیوب آموزشی هستند.
آنها چکار میتوانند انجام دهند. یک عده که میتوانند میروند و آنهایی هم که مانده چشمشان به روز بازنشستگی دوحته شده
دامپزشک بیکار فارغ التحصیل دانشگاه تهران شاغل در اسنپ
|
United States of America
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
3
1
مرگ و خودکشی تنها راه نجات یک دامپزشک در ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
قبل از خودکشی گزینه ی مهاجرت امتحان کن
نظر شما
ادامه