کد خبر: ۶۴۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که گمانه‌زنی‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال متعلق بودن اسکلت یافته شده در منطقه جنگلی «چورِت» ساری به موجودی ناشناس درست نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، طی روزهای اخیر تصویری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ساری از یک اسکلت منتشر شده که به اعتقاد برخی افراد و بومیان متعلق به موجودی ناشناخته است و احتمال وجود حیوانی درنده را که در گذشته مردم منطقه از آن با عنوان اژدها یاد می‌کردند ، در جنگل‌های ساری طی سده‌های گذشته تقویت می‌کند ، اما مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران این ادعا را به استناد بررسی‌های انجام شده روی اسکلت رد کرد.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اسکلت متعلق به جانوری از خانواده سگ‌سانان است و اظهارنظرهایی را مبنی بر این که بقایایی از جانوری ناشناخته یا به گفته بومیان اژدها است، تایید نمی‌کنیم.

وی افزود: پس از این که اهالی منطقه این موضوع را به همکاران محیطبان ما در منطقه چورِت ساری اطلاع دادند، همکاران بلافاصله به منطقه رفتند و اسکلت را تحویل گرفتند. همان زمان نیز با توجه به ترکیب دندان و اسکلت حدس زده شد که این اسکلت متعلق به سگ‌سانان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: پس از انتقال اسکلت به اداره حیات وحش برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان نیز حدس اولیه مبنی بر تعلق داشتن اسکلت به سگ‌سانان تایید شد. ساختار اسکلت و بقایای دنده‌ها نشان می‌دهد متعلق به جانوری مانند سگ یا شغال است که تلف شده و مهره‌ها و اسکلت آن به این شکل باقی مانده است.

پس از انتشار تصاویر مربوط به این اسکلت برخی کارشناسان حوزه تاریخ از جمله «دکتر حسین اسلامی» نیز با انتشار ویدئویی در فضای مجازی اظهارنظرهایی درباره احتمال تعلق این اسکلت به جانوری ناشناخته که بومیان در گذشته آن را اژدها می‌نامیدند مطرح کرد.

او در ویدئویی که همراه با سه کارشناس تاریخ منتشر کرد این اسکلت را منحصربه‌فرد دانست و با استناد به برخی مطالب کتاب تاریخ تبرستان اثر ابن اسفندیار عنوان کرد که این اسکلت با آن چه که در تاریخ تبرستان ثبت شده و همچنین با اظهارات سالمندان منبی بر وجود اژدها در جنگل‌های مازندران مطابقت دارد.

اسلامی به این بخش از کتاب تاریخ تبرستان استناد کرد که نوشته است: «چندی بود که به شهریارکوه (نام قدیم منطقه چورِت) اژدهایی پدید آمد که ۵۰ گز بود و آن نواحی تا به دریا و صحرا و کوه وحوش از بیم او گذر نتوانستند کرد. مردم تبرستان پیش سام –حاکم- شدند و حال عرضه داشتند. سام بیامد اژدها را از دور بدید. گفت بدین سلاح با این هیچ به دست ندارم. سلاحی بساخت و اژدها رفت نزدیک دریا او را به جایگاهی که کاوه‌کلاته می‌گویند دریافت. اژدها سام را بدید حمله کرد. سام عمودی بر سر اژدها زد و اژدها بیفتاد.»


 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حرف دل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
التماس تفکر......اژدها؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه