کد خبر: ۶۴۳۸۹
 
 

حکیم مهر دفتر سازمان‌های تخصصی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور با صدور بیانیه‌ای روز جهانی زنبور را گرامی داشت و از آن به عنوان فرصتی برای یادآوری «خطر نابودی نسل زنبور‌ها» بر روی کره زمین یاد کرد.

به گزارش حکیم مهر روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دفتر سازمان‌های تخصصی و امور بینالملل این سازمان در اقدامی بیسابقه نسبت به ادوار گذشته، روز گذشته 20 می 2021 به مناسبت روز جهانی زنبور با صدور بیانیهای چهارمین سالروز این روز ارزشمند را گرامی داشت.

دفتر سازمان‌های تخصصی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور در این بیانیه نگاشته است: «20 ماه مه (۳۰ اردیبهشت) از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی زنبور اعلام شده است. این روز متاسفانه برای جشن گرفتن نیست، بلکه برای یادآوری "خطر نابودی نسل زنبور‌ها" بر روی کره زمین است. انسان با کاربرد سموم شیمیایی و آلودگی محیط زیست حیات زنبورها را به‌خطر انداخته است.

روز ۲۰ مه، روز تولد آنتون یانشا  (Anton Janša) پدر زنبورداری مدرن از اسلوونی نیز هست. او که تنها ۳۹ سال عمر کرد، استاد و رئیس مدرسه زنبورداری بود. کتاب‌ها و تالیفات ‌او راه‌گشای زنبورداری مدرن شد و سیستم ابداعی او باعث شد تا برداشت عسل بدون صدمه به کندو میسر شود. «روز جهانی زنبور» ایده زنبورداران اسلوونی بود و با کوشش آنان این روز در سال 2017 در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب و پذیرفته شد.

زنبور عسل تنها بخشی از خانواده ‌زنبورها را تشکیل می‌دهد. در طبیعت ۲۰ هزار نوع زنبور وحشی زندگی می‌کنند که بخاطر گسترش شهرسازی، استفاده از سموم شیمیایی و کاهش مواد غذایی مورد نیاز آنها، نسل‌شان در معرض انقراض قرار گرفته است. این زنبورها برخلاف زنبورهای عسل زندگی اجتماعی ندارند و تنها زندگی می‌کنند.

با زنبورها مهربان باشیم. در صورت ورود به اتاق و ساختمان با بازگذاشتن در و پنجره به خروجشان کمک کنیم. گل‌کاری بالکن‌ها و فضاهای شهری و ساختن لانه می‌تواند کمک بزرگی به ادامه حیات نسل زنبورهای وحشی بکند.»

 

نظر شما
ادامه