کد خبر: ۶۴۲۲۱
 

متخصص بیماری‌های طیور گفت: بیشترین واردات ارزی کشور مربوط به خوراک دام است، ارز زیاد در این حوزه باعث شکل‌گیری فساد و مافیا می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)،‌ دومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز هماهنگی های بسیج دانشگاه آزاد کل کشور با عنوان «درد دل» درباره مشکلات صنعت طیور با حضور محمد جواد عسکری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، مهدی فریدونیان کارشناس طیور و کاوه پروندار اسداللهی متخصص بیماری‌های طیور برگزار شد.

مهدی فریدونیان کارشناس طیور در این نشست در پاسخ به سوال مجری مبنی بر علت معدوم سازی جوجه‌های یک روزه کشور و مشکلات مربوط به آن اقدام، بیان کرد: برخی از افراد معتقد هستند، می‌توانستند جوجه‌ها را به روستاها منتقل کنند. این اقدام عملی نیست چراکه دست‌هایی در کار است که نمی‌گذارند ما با برنامه تولید جوجه را انجام دهیم. این موضوع موجب شد که کشور یک روز مازاد تولید و روز دیگر کمبود تولید داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال انجمن جوجه یک روزه کشور در نامه‌ای به واحدهای زیر مجموعه خود به صورت تهدید آمیزی ابلاغ کرد که واحدهایی که در روزهای 30 و 31  فروردین تولید جوجه داشتند، جریمه خواهند شد.

این کارشناس طیور درباره زمان نامه ابلاغی از سوی انجمن جوجه یک روزه مطرح کرد: این نامه زمانی ابلاغ شد که برخی از واحدهای تولیدی در روز شانزدهم از دوره بیست و یک روزه خود بودند. حتی تخم مرغ‌های برخی از واحدهای تولیدی در آن زمان حتی به جوجه تبدیل شده بود.

وی گفت: واحد تولیدی به علت سوء مدیریت مقامات مسئول، بر سر دوراهی قرار گرفته بودند که از یک سو بازار فروشی نداشتند. از سوی دیگر متحمل ضرر در به عمل آوری جوجه‌ها شده‌اند و طبق این نامه مشمول پرداخت جریمه می‌شدند. در نتیجه تنها راه حل برای واحد تولیدی معدوم سازی جوجه‌ها بود.

فریدونیان با اشاره به اینکه برخی افراد ادعا دارند که ایران جزء 10 کشور برتر در زمینه مرغ است، گفت: ما خیلی ادعاها داریم و دچار توهمات هستیم. ایران تولید کننده واقعی مرغ نیست بلکه مونتاژ کننده مرغ است.

این کارشناس طیور عنوان کرد: فسادها و رانت‌ها همیشه وجود داشته است ولی در دوران کرونا نمود بیشتری پیدا کرد.

وی با اشاره به منافع شخصی مدیران حوزه جوجه و مرغ داری کشور یادآور شد: درست شدن اوضاع این حوزه شاید با منافع برخی مدیران در تناقض باشد.

فریدونیان اضافه کرد: پیشبینی بنده این است در خرداد مجددا وارد بحران می‌شویم چراکه قیمت جوجه به 8 هزار تومان رسیده است.

این کارنشاس طیور با بیان اینکه در گمرک ترخیص بار با کد واحدهای تولیدی انجام گرفته بود؛ اما حمل باری انجام نشده بود، گفت: بنده در برنامه تلویزیونی با سند و مدارک در این خصوص صحبت کردم که گمرک، وزارت صمت، وزارت جهاد به هم پاسکاری می‌کنند و پیگیر ماجرا نیستند. در حال حاضر حجم وسیعی از فساد اتفاق افتاد؛ اما هیچ کس از آقایان پاسخگو نبود.

وی مطرح کرد: دبیر انجمن یک روزه کشور دارای گله‌ای در قم است که در آبان سال 98 جوجه ریزی کرده است. در تاریخ 9 دی ماه که گله وی به سن 58 هفتگی می‌رسد، نامه ای ارسال می شود مبنی بر اینکه اگر گله های زیر 64 هفته حذف نشوند مشمول جریمه خواهند شد. اگر تصمیم گیری بر اساس منافع شخصی نباشد این نامه ارسال نمی‌شد و گله‌های زیر 64 هفته به طور کامل به کشتارگاه منتقل می‌شدند.

فریدونیان گفت: در حالیکه گله دبیر انجمن که به سن 63 هفتگی می‌رسد، در 8 بهمن 99 نامه‌ای از سوی دفتر طیور ارسال می شود مبنی بر اینکه بر اساس تشخیص کارگروه سن گله به 70 هفته می‌رسد یعنی یک هفته تا رسیدن سن گله وی به بخشنامه قبلی است.

این کارشناس طیور اضافه کرد: 13بهمن 99 سن گله وی به 68 هفته می‌رسد و دوباره نامه‌ای ابلاغ می شود که افزایش سن کشتار به 76 هفتگی است.

وی گفت: در تاریخ 2 اردیبهشت  سن گله وی به 75 هفتگی می رسد که طبق بخشنامه قبلی باید این گله حذف می‌شد. مجددا بخشنامه‌ای ارسال می‌شود که به گله ها مجوز تو لک بری داده می‌شود.

فریدونیان افزود: کاری که در آذرماه سال 99 باید انجام می شد؛ اما به علت تضاد منافع اجرایی نمی‌شود. در نتیجه کشور دچار بحران شده و الآن دیگر جوجه 8 هزار تومانی پیدا نمی شود.

این کارشناس طیور خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های سفارشی آقایون نتیجه‌اش بحران در کشور می‌شود. دبیر انجمن یک روزه اعلام می‌کند که با معاون وزیر جهاد کشاورزی همکلاسی بوده که نتیجه این رفاقت، بحران فعلی می‌شود.

وجود مافیا در صنعت طیور

در ادامه «دکتر کاوه پروندار اسداللهی» متخصص بیماری‌های طیور بیان کرد: مفهوم امنیت غذایی یعنی تولید غذای مناسب و با کیفیت و در دسترس با قیمت مناسب است.

وی با تاکید بر اهمیت غذایی بیان کرد: تمدن‌هایی بوده‌اند که با صنعت غذایی پیشرفت یا زوال پیدا کرده اند. در  دوران کرونا به اهمیت این موضوع بیشتر توجه شد. به طور مثال اگر راه‌های حمل و نقل دریایی بسته شود وارد یه قحطی بزرگ خواهیم شد.

این متخصص بیماری های طیور اظهار کرد: طبق آمار 41% پروتئین گوشتی مصرفی مردم جهان از گوشت مرغ است که این درصد در کشورهای مسلمان به 65% می‌رسد.

وی درباره مشکلات عمده این صنعت بیان کرد: 2 دیدگاه در موضوع وادرات خوراک دام وجود دارد. دیدگاه اول این است که ما در سایر صنعت‌های کشور سرمایه گذاری کنیم و توجهی به این صنعت نداشته باشیم و تنها به نهاده‌های دامی متکی باشیم.

اسداللهی ادامه داد: دیدگاه دیگر این است که ما باید حداقل نیاز خوراک دام را در داخل کشور تولید کنیم. نظر بنده به دیدگاه دوم نزدیک تر است چراکه خاک ایران مشکلی در تولید سویا ندارد و باید با کارهای علمی راندمان تولید آن را در کشور افزایش داد. تولید عمده کشور گندم است ولی باید به تولید سویا هم توجه داشته باشیم که با راهکارهای علمی می‌توان به این هدف دست یافت.

این متخصص بیماری‌های طیور به وجود مافیا در کشور اشاره کرد، گفت: بیشترین واردات ارزی کشور مربوط به خوراک دام است و صنعت طیور به عنوان دومین صنعت کشور محسوب می‌شود. در نتیجه جریان اقتصادی بزرگی را تشکیل شده و ارز زیادی وارد این پرسه خواهد شد که باعث فساد گسترده در این صنعت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نداشتن ضریب تبدیل مناسب در طیور، تلفات در مرغداری‌ها به علت سوء مدیریت و نداشتن انسجام زنجیره مرغ در کشور را از مشکلات دیگر حوزه طیور دانست.

 

نظر شما
ادامه