کد خبر: ۶۴۱۴۰

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید کیوسک هوشمند سنجش گازهای بازدم دام با استفاده از اینترنت اشیا، بیماری کتوز دام را به موقع تشخیص داده و در اختیار مدیران دامپروری قرار ‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی فرضیان» مدیر اجرایی یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران گفت:  کیوسک سنجش گازهای بازدم دام  با ارائه مقداری جیره مطلوب دام در زمان صرف این جیره، گازهای بازدم دام که در این کیوسک وجود دارد را جمع آوری و ارزیابی می کند.

 وی روز شنبه بیان کرد: سنسورهای الکترونیکی این دستگاه مقدار دی اکسید کربن متان، استون و آمونیاک موجود در بازدم را می سنجد و مقدار آن را به طور لحظه ای ثبت و به همراه اطلاعات شناسه دام به صورت بی سیم به سرور مرکزی ارسال می کند.

فرضیان ادامه داد: اطلاعات از طریق سامانه نرم افزار هوشمند در اختیار مدیران، دام پزشکان ومتخصصان جیره مزرعه قرار می گیرد.

این کارشناس گفت: نرم‌افزار هوشمند همچنین علائم اولیه بیماری های کتوز و اسیدوز را از سنجش گازهای بازدم دام شناسایی و در صورت وقوع، هشدارهای لازم را صادر می کند تا درمان لازم برای دام در اولین فرصت صورت گیرد، این دستگاه به صورت انفرادی برای دام ها یا در کنار آخور بهاربند برای یک گروه دام در مزرعه قابل استفاده است.

وی یادآور شد: تشخیص زودهنگام بیماری کتوز، تشخیص زودهنگام بیماری اسیدوز، طراحی و ارزیابی جیره دام،  ارزیابی و مدیریت متان بازدم، انتقال بی سیم اطلاعات دام و ارزیابی ها، سامانه نرم‌افزاری فارسی و انگلیسی با امکان دسترسی از موبایل و کامپیوتر از ویژگی های این سامانه هوشمند است.

فرضیان گفت: شرکت ما فعالیت خود را در زمینه اینترنت اشیا شروع کرد. تجهیزاتی که در حال حاضر شرکت روی آن کار می کند، برای هوشمندسازی دامداری های دام شیری صنعتی است.

وی افزود: در حال حاضر هفت محصول مورد نیاز صنعت دامداری بر پایه اینترنت اشیا در این شرکت تولید شده است.  با تولید این محصولات وابستگی مدیریت دام به انسان کم شده و همه محصولات تولید شده بر روی پلت فرم اینترنت اشیا طراحی شده شرکت، قابل نصب هستند.

 
نظر شما
ادامه