کد خبر: ۶۴۱۰۹
 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: هفت پناهگاه سگ در استان اصفهان وجود دارد که هیچ از این مراکز مجوز فعالیت از دامپزشکی استان اصفهان دریافت نکرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر شهرام موحدی» با اشاره به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان اظهار داشت: باید توجه داشت که ۵۰ درصد از یک هزار و ۸۰۰ عوامل عفونی که در بدن انسان بیماری ایجاد می‌کند، منجر به بیماری مشترک بین انسان و حیوان می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام معمولاً کشنده و صعب العلاج هستند، افزود: بیماری‌هایی مانند هاری، سیاه زخم، تب مالت، تب کریمه کنگو، سارس، مرس، شیگلا، آنفولانزای فوق جاد پرندگان، جنون گاوی و … و جدیدترین آنکه کرونا نام دارد از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند.

دامپزشکی وظیفه کنترل هاری در سگ‌های صاحب دار را بر عهده دارد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه شرایط بیانگر این است که انسان در برابر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تسلیم است، تصریح کرد: حوزه بهداشتی ما بسیار شکننده است و از این رو دامپزشکی در زمینه کنترل بیماری‌ها نقش بسیار تأثیرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یکی از بیماری‌های ویروسی است که می‌تواند از شغال، سگ، روباه و دیگر حیوانات گزنده مانند موش به انسان منتقل شود، اضافه کرد: در این زمینه دامپزشکی وظیفه کنترل هاری در سگ‌های صاحب دار را بر عهده دارد و بخش سگ‌های بلاصاحب بر اساس دستورالعمل وزارت کشور به شهرداری‌ها واگذار شده است ضمن اینکه کنترل این بیماری در بخش حیات وحش نیز بر عهده محیط زیست است.

واکسیناسیون هاری ۱۸ هزار سگ در اصفهان

موحدی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ صاحب دار را در قالب پیشگیری از شیوع هاری واکسینه کرده است، ابراز داشت: هزینه اجرای این طرح دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

وی افزود: همچنین موازی با دامپزشکی استان اصفهان بخش خصوصی نیز امر واکسینه را انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره به وجود هفت پناهگاه سگ در استان اصفهان ابراز داشت: این پناهگاه‌ها در شهرستان‌های اصفهان، تیران و کرون، خوانسار، شاهین شهر، نجف آباد، گلپایگان و لنجان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه اینکه هیچیک از پناهگاه‌های سگ در استان اصفهان به جز پناهگاه نجف‌آباد که مجوز موقت دریافت کرده، مجوز فعالیت از دامپزشکی دریافت نکرده‌اند، اضافه کرد: این در حالی است که همه این مراکز باید به تیم دامپزشکی مجهز باشند تا مسائل بهداشتی و درمانی و جراحی دام‌ها را دنبال کنند.

عقیمسازی سگ‌ها ضروری است

موحدی با بیان اینکه سگ‌ها باید پس از زنده‌گیری تحت عمل جراحی خارج کردن رحم و تخمدان قرار گیرند، اضافه کرد: باید توجه داشت که سگ در هر زایمان تعداد زیادی توله به دنیا می‌آورد که پس از عمل جراحی و عقیم سازی دیگر امکان چنین اقدامی را نخواهد داشت و این امر منجر به کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از رفتار برخی از دوستداران طبیعت در زمینه توزیع تغذیه بین سگ‌های ولگرد ادامه داد: این اقدام در واقع ظلمی در حق این حیوانات است چرا که این امر منجر به افزایش جمعیت سگ‌ها می‌شود و این افراد می‌توانند با کمک به توسعه پناهگاه‌های سگ خدمت بهتری را به این حیوانات ارائه دهند.

واگذاری ۱۱۰۰ دُز واکسن هاری به پناهگاه‌های سگ استان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ دُز واکسن ضد هاری به پناهگاه‌های سگ استان اصفهان اهدا شده است، اضافه کرد: هزینه این واکسن‌ها بیش از ۱۶۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه شخیص بیماری هاری صرفاً با نمونه‌گیری از مکان بسیار خاصی در مغز است، ابراز داشت: روش دیگری برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و از این رو در خصوص اتفاقاتی که در شاهین‌شهر رخ داده است دامپزشکی اصفهان ورود نکرده است چرا که این سگ‌ها بلاصاحب بوده‌اند.

 

نظر شما
ادامه