کد خبر: ۶۴۰۹۱

یک کارشناس حیات وحش تبادل حیوانات را یک تخصص و دارای شرایط خاص دانست و گفت: واردات بدون نظارت، قاچاق قانونی حیات وحش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، چهارم اردیبهشت پیش مسئولان باغ وحش صفادشت از خرید و ورود ۳ راس گورخر آفریقایی (دو ماده و یک نر) خبر دادند که از کشور بلغارستان به مقصد ایران حرکت کردند که پس از طی مسافتی دو روزه به گمرک کشور ترکیه رسیدند. گمرک کشور ترکیه بدون هیچ تاخیر و وقفه‌ای محموله مورد نظر را ترخیص کرد و این سه راس وارد کشور ایران و گمرک بازرگان شدند.

فیلم‌هایی از سوی دوستداران و فعالان محیط زیست از نحوه انتقال این ۳ حیوان منتشر شده است که نشان می‌داد نحوه انتقال با خشونت و بدون آگاهی از رفتار این گونه همراه است و به همین دلیل واکنش‌های بسیاری به باغ وحش داران و سازمان محیط زیست نسبت به این اتفاق صورت گرفت.

گمرگ گورخرها را ناشیانه از باکس انتقال خارج کرده است

مسئولان این باغ وحش اعلام کردند، متاسفانه در بدو ورود به گمرک بازرگان و با سوء مدیریت عوامل نگهبانی فیزیکی در داخل مجموعه گمرک افرادی برای گرفتن عکس از گورخرها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شد تا گورخرها رم کنند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج متاسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است. پس از استقرار گورخرها در گمرک متاسفانه مسئولان گمرک بازرگان گورخرها را ترخیص نکردند و علی‌رغم اینکه اعلام شد که این‌ها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه‌ای نیاز دارند اما ترتیب اثری داده نشد.

انتقال به تهران با ۲ روز تاخیر

نهایتاً در تاریخ ۹ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به گمرک تهران منتقل می‌شوند که گفته شده با توجه به تعطیلی گمرک تهران در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت (پنجشنبه و جمعه) با دلسوزی مسئولین این گمرک در تاریخ شنبه ۱۱ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به مقصد باغ‌وحش حرکت داده شدند.

علت مرگ: استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال

اما متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داده و لاشه آن تحویل باغ‌وحش می‌شود حال دو راس گورخر دیگر هم آنچنان مساعد اعلام نشده است. مسئولان باغ وحش ارم به بررسی دامپزشکان خود تکیه کرده و علت مرگ را استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان عنوان کرده‌اند.

محیط زیست: گورخر در باغ وحش تلف شده است

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اما مکان تلف شدن این گورخر نر آفریقایی را در باغ وحش صفادشت عنوان کرده و گفته است: با مقصران برخورد قانونی می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول واردات این سه رأس گورخر آفریقایی از کشور هلند به ایران، را با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور بوده و با توجه به اینکه دامپزشکی در کشورهای مبدا و مقصد، سلامت این گونه‌ها را بررسی و تأیید می‌کند اظهار نظر در خصوص علت تلف شدن این گونه بدون بررسی‌های کارشناسی، ممکن نیست و منتظر جواب قطعی از سوی دامپزشکی هستیم.

گمرک: ثبت سفارش انجام نشده بود/ ‏زمان انتقال گورخرها سالم بودند

معاون فنی گمرک ایران نیز اعلام کرد که برای ورود این سه راس گورخر، ثبت سفارش انجام نشده بود و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات برای ترخیص را نداشت.
با این حال طی هماهنگی‌های صورت گرفته مجوز خروج داده شده و هر سه گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده‌اند.

تبادل گونه‌ها در باغ وحش‌های استاندارد رایگان است

«علیرضا شهرداری» کارشناس حیات وحش نیز با اشاره به اینکه در چنین شرایطی همیشه نگاه‌ها به سمت باغ وحش دار است و آن‌را صددرصد مقصر می‌دانند، گفت: اما واقعیت این است که در سراسر دنیا کسانی هستند که خواهان نگه داری از گونه‌های خاص هستند چه به صورت مجموعه شخصی یا باغ وحش خصوصی و دولتی باید مجوز و صلاحیت‌های لازم را از مراجع ذی ربط کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه روش تبادل گونه‌های حیات وحش در کشورهای پیشرفته و باغ وحش‌های استاندارد با هدف حفاظت و جلوگیری از قاچاق و کمک به ژن گونه‌ها به صورت رایگان و با استاندارد کامل انجام می‌شود اظهار داشت: اما شاهدیم در کشور ما برخی گونه‌ها مثل همین گونه گورخرهای حاشیه ساز با پول وارد می‌شوند و خرید و فروش گونه‌ها کمک به ترویج این صنعت مخرب است.

سازمان محیط زیست نظارت کامل نداشته است

این کارشناس حیات وحش با بیان اینکه سازمان متولی این امر که باید نظارت کاملی بر روند این تبادل‌ها داشته باشد سازمان محیط زیست است و باید از آنها پرسید که چه اتفاقی می‌افتد که این سازمان به چنین افرادی مجوز می‌دهد، ابراز داشت: مسئولان این سازمان باید پاسخگو باشند که آیا نظارت درست و اصولی بر این انتقال داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه این گورخرها به صورت هوایی منتقل نشده‌اند گفت: باکس‌های انتقال و میزان اکسیژن مورد نیاز گونه‌ها باید از سوی سازمان محیط زیست بررسی می‌شد.

این کارشناس حیات وحش ابراز داشت: من اسم این روش غیر کارشناسی انتقال را قاچاق قانونی می‌گذارم، چراکه به افرادی بدون توجه به صلاحیت‌های تخصصی و اخلاقی مجوز داده شده است.

وی تاکید کرد: جا به جایی گونه‌ها یک تخصص و علم است و کار هر کسی نیست. و سوال کارشناسان این است که سازمان محیط زیست به چه دلیل به چنین افرادی مجوز می‌دهد.
شهرداری با اشاره به اینکه متولیان باید بر فرآیند انتقال گونه‌ها از جمله استاندارد بودن جایگاه، تخصص جایگاه داران و امکان سازگاری گونه منتقل شده را با شرایط آب و هوایی بررسی کنند، گفت: سوال دیگر این است که کشور مبدا و مرکز تبادل استاندارد و قانونی است و یا خیر؟

 
نظر شما
ادامه