کد خبر: ۶۴۰۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

در هفته گذشته شاهد تلف شدن یک قلاده خرس در شهرستان سمیرم بر اثر شلیک چند گلوله بودهایم که افراد سودجو بعد از کشتن این حیوان و بیرون آوردن کیسه صفرا، آن را رها کرده بودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، معمولاً هر چند وقت یک بار از طریق رسانه‌ها و یا منتشر شدن کلیپی در فضای مجازی متوجه می‌شویم که حیوانات قربانی سودجویان و شکارچیان متخلفی شده‌اند و پوست، گوشت و دیگر اعضای آنها سلاخی شده است، کشتار بی‌رحمانه حیوانات ضربات بسیار سنگینی بر محیط زیست میزند.

سگ کشی با اسید در شیراز، شکنجه و به دار آویختن بزمجه در شهرستان برخوار، لاشه 7 روباه دم‌بریده شده، کشتار گوزن‌ها، رنگ کردن سگ برای گرفتن سلفی، سنگسار کردن گربه و خفه کردن سگ در میناب تنها بخش کوچکی از نمونه‌های بارز حیوان آزاری و کشتار حیوانات در کشور بوده است. اگر گشتی کوتاه در سایت‌های خبری و شبکه‌های مجازی بزینم صحنه‌های بسیاری از کشتار بی‌رحمانه حیوانات را می‌بینیم.

در ادامه این کشتارها در هفته گذشته شاهد تلف شدن یک قلاده خرس در شهرستان سمیرم بر اثر شلیک چند گلوله بودهایم که افراد سودجو بعد از کشتن این حیوان و بیرون آوردن کیسه صفرا، آن را رها کرده بودند.

این شکار با شلیک گلوله، بر پایه خرافه‌ای‌ که براساس آن، کیسه صفرای خرس، درمان کننده بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است اتفاق افتاده و سودجویان کیسه صفرای خرس‌ها را به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند.

 کشتار بی‌رحمانه خرس‌ها همچنان در سمیرم ادامه دارد 

شهرستان سمیرم یکی از شهرستان‌های جنوبی استان اصفهان است که از طبیعت بکر و گونه‌های جانوری منحصر به فردی برخوردار است. این اتفاق برای بار اول نبوده که در طبیعت این شهرستان اتفاق افتاده است.

اواخر تابستان سال 90 بود که انتشار فیلمی از کشتار بی‌رحمانه یک خرس قهوه‌ای ماده و دو توله‌اش در سمیرم، در حالی که شکم توله خرس‌های زنده پاره شده و در همان حال به آغوش مادر غرق در خون خود پناه می‌بردند و ضجه می‌زدند، آنقدر دردناک و تکان دهنده بود که برای نخستین بار موجی از اعتراض و انزجار عمومی از کشتار حیوانات را به همراه داشته و احساسات بسیاری از مردم کشور را جریحه دار کرد.

می‌توان نتیجه گرفت حیات وحش کشور امروز دستخوش خشکسالی، آلودگی‌های زیست محیطی، شکارچیان غیرمجاز و بسیاری دیگر از معضلات شده است که باید در کنار آن خرافه‌پرستی و جهل مردمی را هم اضافه کرد که درمان درد خود را از صفرای خرس بیچاره طلب می‌کنند در حالی که این باورها هیچکدام منبع علمی درست ندارد و حیوانات قربانی جهل و خودخواهی انسان‌ها می‌شوند.

 انتقاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از محیط زیست کشور 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به شکار یک قلاده خرس در سمیرم اظهار داشت: در هفته گذشته شکار یک قلاده خرس با تفنگ در ارتفاعات پادنای علیای شهرستان سمیرم گزارش شد که بعد از بررسی مشخص شد که بر اساس یک باور غلط سودجویان از جگر خرس برای کارهای دارویی استفاده می‌کنند.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته این حوادث در شهرستان سمیرم تکرار شده است، افزود: با توجه به گستردگی این مناطق به ویژه در شهرستان سمیرم که جنگل و مراتع بسیاری وجود دارد و مناطق حفاظت شده‌ای مانند زرچشمه، حنا، ونک و پادنا باید امکانات بیشتری اختصاص پیدا کند.

وی بیان کرد: با توجه به وجود بیش از 60 هزار هکتار وسعت این منطقه و وجود گونه‌های نادر جانوری و گیاهی ضرورت دارد محیط زیست کشور نسبت به ایجاد پایگاه محیط بانی و تأمین نیروی عملیاتی و تأمین خودرو و تجهیزات برای حفاظت عرصه‌های طبیعی منطقه اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: دنا حدود 92 هزار هکتار وسعت دارد که 25 هزار هکتار آن در استان اصفهان است و مابقی آن در حوزه کهکیلویه بویراحمد است، این حادثه در خارج از این محدوده اتفاق افتاده است، بنابراین درخواست داریم این 60 هزار هکتار به منطقه حفاظت شده دنا بپیوندد.

محیط زیست استان اصفهان نیار به توجه ویژه دارد 

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست کشور باید به استان اصفهان متناسب با شرایطش اعتبار دهد، گفت: با توجه به وقوع این حادثه نامه‌ای به معاون محیط طبیعی محیط زیست کشور نوشتم بر مبنای اینکه محیط زیست استان اصفهان نیار به توجه ویژه دارد و باید محیط بانی بیشتری با توجه به وسعت منطقه ایجاد شود و خودروهای عملیاتی را تجهیز کنند و نیروی انسانی باید در این منطقه برای حفاظت از منابع طبیعی و حیات وحش تأمین شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه شهرستان سمیرم با این همه وسعت و برای حمایت از گونه‌های مهم نیاز به اقدام جدی و حمایت ویژه سازمان محیط زیست کشور دارد، تصریح کرد: اعلام می‌کنیم محیط زیست کشور باید توجه ویژه‌ای برای اجرای طرح‌های پیشگیری از خشکسالی در عرصه‌های محیط زیست برای حفظ جانوران و ایجاد آبشخور و منبع آب کند و برای تأمین آب و علوفه حیات وحش اعتبارات ویژه‌ای قرار دهد.

وی با بیان اینکه محیط زیست کشور باید مجوز گرفتن نیروی انسانی را به محیط زیست شهرستان سمیرم بدهد و پایگاه‌های محیط بانی را افزایش دهد تا نیروهای گشت بیشتری بزنند، افزود: در سال گذشته هم یک قلاده خرس دیگر در این شهرستان کشته شده بود و باید توجه ویژه شود.

 وجود بیش از 21 گونه جانوری کمیاب و در خطر انقراض در محیط زیست استان 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای تنوع زیستی و حیات وحش بسیار غنی شاخص در کشور و خاورمیانه است، گفت: مساحت مناطق چهارگانه تحت مدیریت شکار ممنوع بالغ بر 2 میلیون و 280 هزار هکتار بوده که مشتمل بر 24 منطقه در گستره پهناور استان می‌شود.

وی ادامه داد: به لحاظ حیات وحش تاکنون در این مناطق 497 گونه مهره‌دار شامل 65 گونه پستاندار، 304 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 8 گونه دوزیست و 41 گونه ماهی و بیش از 2 هزار گونه گیاهی از 700 جنس و 120 خانواده شناسایی شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه حیات وحش سرشماری شده 4 گونه شاخص عمده استان از کل، بز، قوچ، میش، آهو و جبیر بالغ بر 46 هزار رأس بوده که رتبه اول در سرانه این سه گروه در کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: عرصه‌های تحت مدیریت محیط زیست استان دربرگیرنده بیش از 21 گونه جانوری کمیاب و در خطر انقراض بوده که دارای اهمیت جهانی بوده است که می‌توان به یوزپلنگ، پلنگ، گربه شنی، روباه شنی، جبیر، سیاهگوش، هوبره و زاغ بور اشاره کرد.

وی بیان کرد: در شرایط خاص خشکسالی اکثر زیست بوم‌ها از نظر کم بارشی دچار آسیب شدند و رویشگاه‌های گیاهی خشک و کم آب شده است به ویژه در منطقه پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نائین میزان بارش کمتر از 13 میلی‌متر بوده و خشکسالی کم سابقه‌ای در آن منطقه بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: باید در این مناطق آب تأمین شود و آبرسانی سیار انجام شود؛ آب انبارها احیا و مخازن ذخیره آب ایجاد شود و لایروبی چاه‌ها و ساخت مخزن آب در دستور کار قرار بگیرد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
1
بله آبشار سمیرم هم کم آب شده
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
0
0
با سلام و عرض ادب.
ممنون از اطلاع رسانی شما و حفاظت از محیط زیست و حیوانات معصوم. واقعا ظلم بزرگ و عمل فجیعی هست این کار اما در مورد کیسه صفرای خرس توضیحات شما در سایت کاملا اشتباه است. بله ، کیسه صفرای خرس سرشار از آنزیم های مفید و فوق‌العاده داروی درمان کننده قوی ای برای بسیاری از بیماری‌ها است. بسیاری از پزشکان قدیم و دانشمندان حال به این موضوع پی برده اند. پس کلمه خرافات که گفتین اشتباه است.
البته به نظرم انعکاس دادن اینگونه خبر بهتر است. چون تا حدودی جلوگیری میکنه از این اقدام وحشیانه.
نظر شما
ادامه