کد خبر: ۶۴۰۷۱
 

خیلی‌ وقت‌ها در دنیای حیوانات جهش ژنتیکی اتفاق می‌افتد. برخی از آن‌ها به طور طبیعی رخ می‌دهند، در حالی که بقیه شاید نتیجه دخالت انسان برای دستیابی به اهداف بزرگتر باشند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از یکتا پرس، محیطی که هم اکنون در آن زندگی می کنیم، به شدت از 100 سال گذشته متفاوت تر شده است؛ اما آیا این تغییر می تواند باعث ایجاد گونه های جدیدی از حیوانات و پرنده ها در اطراف ما شود؟

 «مارک جانسون» از دانشگاه تورنتو و جیسون مانشی سوث از دانشگاه فوردرهم در نیویورک می‌گویند: فضای زندگی انسان از صد سال پیش تاکنون دچار تغییرات اساسی شده است و متعاقبا موجوداتی که در چنین محیطی، زندگی می‌کنند در حال تکامل و تغییر ژنتیکی هستند.


در ادبیات این مقاله، محققان از شهر‌های مختلفی مانند توسان، آریزونا، آکسفورد، گزارشاتی مبنی بر مشاهده تغییرات و رشد نوک گنجشک‌ها ارسال کردند. این رشد نوک جدید در جهت سازگاری بیشتر این پرنده هنگام غذا خوردن است.

در شهر‌های پورتوریکو، مارمولک آنول‌ها (نوعی مارمولک درختی) در حال توسعه اندام‌های طولی و پا‌های چسبناک است. هر چند دلیل این تغییر مشخص نشده است.

در مکان‌های مختلف، ماهی و آفات به آلودگی انسان و سموم مقاوم شدند. حتی یک گونه پشه جدید وجود دارد که در تونل‌های زیرزمینی فاضلاب‌ها و مترو‌های زیرزمینی زندگی می‌کند. این نمونه ها، فقط مثال‌هایی است از تغییرات چشمگیری که انسان‌ها در محیط زیست به وجود آوردند.

در برخی از موجودات، ژن‌های جهش یافته‌ای که برای محیط‌های شهر مناسب‌تر هستند، معمولا ظهور می‌کنند. این تغییرات ژنتیکی منجر به ظهور حیواناتی می‌شود که رفتار، ظاهر و واکنش‌های محیطی آن‌ها کاملا از اجدادشان متفاوت است.

محققان دریافته اند که عوامل مرتبط با این جهش‌های ژنتیکی حیوانات و پرندگان عبارتند از نور مصنوعی، آسفالت، آجر و شیشه، آلودگی، تونل‌های بتنی و سایر معرفه‌های تولیدی انسان است.

جانسون و مانشی سوث همچنین دریافته اند که آلودگی، میزان جهش ژنتیکی در انواع گونه‌ها را افزایش می‌دهد. این به طور خاص در مرغ‌های گال و موش‌های نزدیک کارخانه فولاد یا مکان‌های به شدت آلوده، دیده می‌شود.

صرفنظر از علت، حیوانات جهش یافته ژنتیکی، جالب هستند و توجه ما را جلب می‌کنند.

در اینجا یک قورباغه جهش یافته را دید که دو چشم در دهانش دارد!

 
نظر شما
ادامه