کد خبر: ۶۴۰۶۹
 

وقتی از کار و اشتغال صحبت می‌شود منظور این نیست که بنشینیم تا از اداره و سازمانی دعوتنامه‌ای برایمان ارسال شود. بلکه می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و نه تنها برای خود بلکه دیگران هم شغل ایجاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه جوان، «محمد اکرامیان» بسیجی و جهادگر اهل ارومیه است که توانسته با کمک بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی و با پرورش شتر واژه «خواستن و توانستن» را تعریف کند.

به گفته خودش «همه فکر می‌کنند شتر مال مناطق خشک و بیابانی است»، اما حالا در اطراف دریاچه ارومیه کسی مشغول پرورش این حیوان است که علاوه بر ایجاد شغل برای چند نفر، سال گذشته به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شد.

به سراغ این بسیجی کارآفرین رفتیم تا گفت‌وگویی درباره کارش داشته باشیم.

از چه سالی فعالیت در زمینه پرورش طیور و شتر را آغاز کرده‌اید؟

سال ۸۹ بود که برای اولین بار وارد این حوزه شدم و در زمینه پرورش دام و طیور کار‌ها را آغاز کردم و علاوه بر شتر، شترمرغ نیز پرورش می‌دادم. اما بعد‌ها فقط بر روی شتر تمرکز کردم. فعالیت اولیه را با ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان و با دو نفر شتر آغاز کردم، به طوری که در حال حاضر ۵۰ نفر شتر دارم و علاوه بر پرورش، در زمینه کشتار و تهیه محصولات یعنی گوشت، شیر و دوغ نیز فعالیت می‌کنیم.

شتر چه مزایایی نسبت به حیوانات دیگر دارد؟

یکی از مزیت‌های شتر طولانی بودن عمر این حیوان است. فعالیت در این زمینه نه‌تن‌ها منافع مادی دارد، بلکه می‌توانم سرمایه‌ام را برای فرزندانم به ارث بگذارم. در بین فعالان این عرصه بسیار دیده شده که شتر به عنوان ارث به فرزندان رسیده. چون شتر به خاطر مقاومت بالا و عمر طولانی از پدر برای پسر و دیگر فرزندان به جا می‌ماند و آن‌ها هم ادامه دهنده شغل اجدادشان می‌شوند.

 شما توانسته‌اید با کارتان برای افراد دیگر هم اشتغالزایی کنید؟

بله. هم اکنون علاوه بر خودم برای چهار نفر در مرکز عرضه و فروش همچنین دو نفر در دامداری اشتغال ایجاد شده است. بین ۳ تا ۸ میلیون تومان به کارگران حقوق پرداخت می‌کنم، که اخیراً نیز یکی از چهره‌های سرشناس شهر فعالیت در این زمینه را آغاز کرده است، که به وی مشاوره می‌دهم. همچنین برای ترویج این حرفه در سطح شهر نیز علاقه‌مند هستم، چرا که به نوعی یک زنجیره در این صنف شکل می‌گیرد و در صورت شکل‌گیری این فعالیت در استان برای تهیه شتر و متعلقات آن مجبور نخواهیم بود، به سایر استان‌ها و شهر‌ها سفر کنیم. من معتقدم فعل خواستن با اراده، به توانستن می‌رسد و می‌توان این کشور را همیشه سربلند نگه داشت.

ارتباط و همکاری شما با بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی چطور است؟

قبل از هرچیز باید از رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی به خاطر حمایت‌هایشان تشکر ویژه‌ای داشته باشم. یکبار تیم رسانه‌ای این سازمان برای تهیه فیلم به محل فعالیت ما مراجعه کردند، و سپس این فیلم در صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که در فروش ما و جلب اعتماد مردم تأثیر مثبتی داشت. همچنین بستر‌های لازم را برای حضور ما در نمایشگاه‌ها و معرفی صنف‌مان فراهم کرده‌اند.

الان قیمت گوشت شتر چقدر است؟

قیمت هر شتر بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است و به‌رغم اینکه این گوشت دارای طبع گرم بوده و به عنوان عامل مؤثر در دفع ویروس کرونا شناخته می‌شود و در طب سنتی نیز مورد توصیه قرار گرفته است، اما فقط ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از گوشت گوساله گران‌تر است.

آیا کرونا بر روی کسب و کار شما تأثیر داشت؟

سال گذشته چند ماهی را مثل بقیه اصناف تعطیل کردیم و به تبعیت از قانون ترجیح دادیم هیچ کاری نکنیم. اما جالب اینکه اعلام شد برای پیشگیری و درمان کرونا از مواد غذایی طبع گرم استفاده شود، مفید است. به همین خاطر گوشت شتر با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد. هر چند یک باور نادرست وجود دارد که شتر فقط در مناطق گرمسیری می‌تواند رشد و نمو کند. حال آنکه به این شکل نبوده و آذربایجان‌غربی به ویژه حومه دریاچه ارومیه، طبیعت، آب و هوای مناسبی برای فعالیت دارد. همچنین به دلیل تراکم اندک این حیوان، عدم ابتلای آن به بیماری شایع تب برفکی، فعالیت در این زمینه را به افراد علاقه‌مند توصیه می‌کنم.

شترداری چه مشکلاتی دارد؟

شتر حیوان بسیار به صرفه‌ای است و نسبت به دام‌های دیگر مشکل زیادی ندارد. مهم‌ترین مشکل دامداران تهیه علوفه به قیمت گزاف است، ولی این دشواری درباره شتر وجود ندارد، هزینه نگهداری و تلفات هم بسیار کم است.

برای توسعه کارتان، چه کمکی از نهاد‌ها یا سازمان‌ها می‌خواهید؟

یکی از درخواست‌های من از نهاد‌های متولی این است که سرمایه در گردش را تأمین کنند. از سازمان بسیج سازندگی استان درخواست وام کرده‌ایم که در صورت تأمین نقدینگی، نژاد شیری را اضافه کرده و برای نفرات بیشتری اشتغالزایی کنیم.

 

نظر شما
ادامه