کد خبر: ۶۴۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از اثرات منفی خشکسالی بر سلامت دام سخن گفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر مجید همتی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی گفت: کشور ایران در کمربند خشک دنیا قرار دارد و چندین سال است که شاهد خشکسالی وکم آبی در برخی از مناطق کشور هستیم، در زمان خشکسالی پایین آمدن سطح منابع آب، افزایش گرد و خاک، افزایش دما و کاهش مقدار علوفه باعث می شود که دامداران و کشاورزان دچار چالش شوند که بایستی با مدیریت صحیح از عوارض خشکسالی بر دامپروری کاسته شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات مدیریتی که دامداران می توانند انجام دهند به شرح ذیل است:

1) تغییر جیره غذایی دام و استفاده از خوراک­های جایگزین و گاهی خوردن خاک در هنگام چرا، به علت ضعیف بودن پوشش گیاهی مراتع، احتمال وقوع بیماری های کلستریدیایی نظیر آنتروتوکسمی وجود دارد که بایستی واکسیناسیون دامها علیه این بیماری ها انجام شود.

2) با توجه به ضعیف بودن مراتع، تغذیه بصورت دستی در کنار تغذیه از مرتع انجام شود و از مکمل های معدنی و ویتامینی استفاده شود.

3) تعداد دام بایستی با منابع خوراک و آب تناسب داشته باشد و آب و خوراک به مقدار کافی در دسترس دام باشد، در صورت بالا بودن تعداد دام نسبت به منابع آب و غذا، دامداران بایستی به ناچار اقدام به فروش و کشتار دام های پرواری و غیر مولد نمایند.

4) افزایش ریزگردها در هنگام خشکسالی و ایجاد گرد و خاک در هنگام تردد در مراتع، بیماری های تنفسی مخصوصا پاستورلوز افزایش می­یابد که لازم است واکسیناسیون و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

5) با خشک شدن منابع آب در مناطق کوهستانی، احتمال دارد حیوانات وحشی جهت پیدا کردن منابع آب به مناطق مسکونی نزدیک شده و از آبشخور دام­ها استفاده کنند که ممکن است بیماری های مشترک دام و حیات وحش نظیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری شیوع پیدا کند که لازم است ضمن ایجاد آبشخور توسط ارگان های متولی برای حیوانات وحشی از تماس دام با حیات وحش جلوگیری شود.

6) با توجه به محدود بودن منابع آب، از آلوده شدن آبشخورها  با کود و مدفوع حیوان جلوگیری شود و آبشخورها مرتب لایروبی شده و تانکرهای مخصوص حمل آب نیز بصورت مستمر شستشو و ضدعفونی شوند.

7) با ضعیف شدن دام و حساس بودن نسبت به عفونت های انگلی، لازم است سمپاشی بدن و جایگاه دام و مبارزه با انگل های داخلی انجام شود.   

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
با سلام و خسته نباشید. آقای دکتر همتی رمز موفقیت شما در کار و ادامه تحصیل چیه؟ میشه بفرمایید؟
نظر شما
ادامه