کد خبر: ۶۳۹۱۷

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، توصیه‌های ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﺑﺮای پرورش زنبورعسل در فصل ﺑﻬﺎر به شرح زیر است:

1- تا حد امکان به جایگزینی پوکه های مستعمل سال های پیش با ورق آج موم کنید.

2-قبل از آغاز تخم ریزی ملکه،تا جایی که امکان دارد تعداد بیشتری از پوکه های مستعمل سال گذشته را با ورق آج موم جایگزین کنید؛زیرا برخی از بیماری های زنبور عسل از طریق موم از نسل زمستانه به نسل بهاره منتقل می شوند.

3-کندوها را در مسیر رودخانه های فصلی یا مناطق آبگیر قرار ندهید.آنها باید حدود 30سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرند.

4-مراقب باشید کندوها در معرض باد سرد قرار نگیرند.

5-در صورت مشاهده علائم بیماری نوزما مانند زنبورهایی که روی زمین راه می روند و یا وجود لکه های کوچک مدفوع در جلوی کندو،روی کندو و یا قاب ها،برای تایید تشخیص و مشورت لازم درباره ی کنترل بیماری،به دامپزشکان بخش خصوصی فعال در زمینه بیماری های زنبور عسل و یا ادارات دامپزشکی مراجعه کنید.در این موارد،نمونه ای که باید از زنبورستان گرفته شود شامل تعداد 20 زنبور پروازی از جلوی سوراخ پرواز هر کندو از تعدادی از کندوهای مشکوک است.

6-پس از خروج کلنی ها از خوشه و پیش از آغاز تخم ریزی ملکه ،بهترین زمان برای درمان بیماری واروا است.برای این کار از داروهای ثبت شده در سازمان دامپزشکی کشور،و کاملا براساس مندرجات برچسب روی آنها،استفاده کنید.

7-کلنی های سرگردان یا بچه کندوهایی که اخیرا در اطراف زنبورستان گرفته شده اند را بلافاصله در زنبورستان قرار ندهید؛زیرا ممکن است جمعیت زنبورهای آنها ناقل بیماری لوک آمریکایی باشد.به این منظور کندو را در محلی دیگر قرار دهید و پس از تخم ریزی ملکه و مطمئن شدن از عدم وجود نشانه های بیماری ،مانند سوراخ شدگی و فرورفتگی سر حجره ها، یکنواخت نبودن سطح تخم ریزی بر روی شان ها و... آنها را در محل زنبوزستان مستقر کنید.

8-تا حد امکان برای درست کردن خمیر شیرین یا جایگزین گرده،از عسل یا گرده ی گل تهیه شده از زنبورستان های دیگر استفاده نکنید و اگر ناگزیر به این کار شدید،حتما از زنبورستان هایی که درگیر بیماری های نوزادان مانند لوک آمریکایی و لوک اروپایی نیستند،تهیه شود.

9-کندوهای زنبور عسل را از غارت حفظ کنید.کلنی های ضعیف تقویت و یا ادغام شوند.

 

نظر شما
ادامه