کد خبر: ۶۳۹۱۳
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدمهدی علومی» افزود: بنده از همان ابتدا هم از مخالفین سرسخت راه‌اندازی دانشکده دامپزشکی بافت بودم و خیلی هم برای جلوگیری از آن تلاش کردم چون معتقد بودم این طرح در شأن دامپزشکی نیست ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «جدا کردن دانشکده‌های دامپزشکی از بدنه وزارت بهداشت از ابتدا یک خطای بزرگ استراتژیک بود. همان موقع هم خیلی از پیشکسوت‌های دامپزشکی مخالف این قضیه بودند اما کسانی که به دنبال اجرای این طرح بودند، قدرت و نفوذ بیشتری داشتند و توانستند این کار را انجام دهند»؛ این را استاد بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان به حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر محمدمهدی علومی» بدون تعارف ما قرار نیست که در مجموعه وزارت بهداشت رشته دست اولی باشیم و به دانشکده‌های دامپزشکی هم‌تراز دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت نگاه شود.

وی معتقد است که جایی نمانده که دانشگاه آزاد در آن دانشکده دامپزشکی راه‌اندازی نکند و این مساله به هیچ عنوان با معیارهای آموزش دامپزشکی حتی در کشور خودمان هم منطبق نیست.

دکتر علومی می‌گوید: «یکی از چالش‌ها، گسستی است که بین آموزش دامپزشکی و اجرای دامپزشکی ایجاد شده است؛ یعنی تولیدات دانشکده‌های دامپزشکی متناسب با نیازهای دامپزشکی کشور که سازمان دامپزشکی متولی آن است، نیست.»

از نظر وی فارغ‌التحصیلان ما بدون اینکه هیچ بوردی را به‌عنوان دامپزشک بگذرانند، امروز فارغ‌التحصیل می‌شوند و فردا می‌توانند به عنوان دامپزشک در جایی نه مرکز استان اما در شهرستان مشغول به کار شوند. این یک خطای بزرگ است که بهای سنگینی هم بابت آن داده می‌شود.

این استاد جراحی دامپزشکی تصریح می‌کند: «کسی که وارد فیلد اسب می‌شود، نباید صرفا جراحی اسب کند، بلکه باید داخلی بداند، اندام حرکتی بداند، در حدی مامایی و سونوگرافی بتواند انجام دهد و تشخیص آبستنی دهد. کمااینکه اسب‌دار انتظار دارد وقتی دامپزشک اسب وارد اصطبل می‌شود، بتواند این کارها را انجام دهد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

در سال ۶۳ که بنده کنکور دادم، دامپزشکی مثل امروز جایگاه شناخته شده‌ای نداشت و این رشته انتخاب ششم من بود. آن زمان می‌توانستیم ۱۴ رشته را انتخاب کنیم. روزهای اولی هم که در رشته دامپزشکی قبول شدم، خیلی خوشحال نبودم اما به مرور علاقه‌مند شدم و پیگیری کردم و به خصوص بعد از ورود به دوره بالینی، علاقه من دوچندان شد و رسیدم به جایی که الان هستم.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی بهمن سال ۶۳ دانشکده دامپزشکی شیراز. آذرماه سال ۶۹ فارغ‌التحصیل شدم و از ابتدای سال ۷۰ دوره تخصصی جراحی را باز در همان دانشگاه شیراز شروع کردم و سال ۷۵ فارغ‌التحصیل شدم. از مهر ۷۵ هم در دانشگاه کرمان به‌عنوان عضو هیات علمی مشغول به کار هستم.

حکیم مهر: نظر شما درخصوص الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت چیست؟

به نظر من از ابتدا نباید جدا می‌شدند. اگر بخواهیم این مساله را ریشه‌یابی کنیم، جدا کردن دانشکده‌های دامپزشکی از بدنه وزارت بهداشت از ابتدا یک خطای بزرگ استراتژیک بود. آن زمان و تا سال ۶۴ و ۶۵ ما یک وزارتخانه داشتیم که آموزش پزشکی هم در آن قرار داشت. آموزش سایر رشته‌هایی که تحت پوشش وزارت علوم هستند، نیز آنجا بودند. وقتی که وزارت بهداشت جدا شد، رشته‌های گروه پزشکی تحت پوشش این وزارتخانه قرار گرفتند و تنها رشته‌ای که جایگاه آن همان جا بود و متاسفانه جدا شد و به وزارت علومی آمد که آن زمان نام آن وزارت آموزش عالی بود، رشته دامپزشکی بود. این خطای بسیار بزرگی بود و همان موقع هم خیلی از پیشکسوت‌های دامپزشکی مخالف این قضیه بودند اما کسانی که به دنبال اجرای این طرح بودند، قدرت و نفوذ بیشتری داشتند و توانستند این کار را انجام دهند. از ابتدا نباید این اتفاق می‌افتاد، اما امروز بیش از ۳ دهه از آن اتفاق می‌گذرد.

حکیم مهر: آیا امروز بازگرداندن آموزش دامپزشکی به بستر وزارت بهداشت کار درستی است؟

به نظر من باید مقداری با احتیاط و بررسی همهی جوانب آن به این جمع‌بندی رسید. کمااینکه برخی بسترها آن طرف هست که به نظر می‌رسد هم در زمینه پژوهش و هم آموزش، کار ما دامپزشکان را آسان‌تر می‌کند اما آیا برآیند این نقل و انتقال به نفع ماست؟

بدون تعارف ما قرار نیست که در مجموعه وزارت بهداشت رشته دست اولی باشیم. قرار نیست به دانشکده‌های دامپزشکی هم‌تراز دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت نگاه شود. اگر این‌چنین باشد که به نظر من هست، اصلا مطمئن نیستم که با انتقال، وضعیت بهتر از الان شود. لذا اگر بخواهم به صراحت عرض کنم، واقعا نمی‌دانم. این کار باید به دور از برخوردهای احساسی که متاسفانه زیاد هم دیده شده، صورت گیرد. زمانی که صحبت در مورد انتقال کمی داغ شد، برخوردهای احساسی عده‌ای که به شدت مخالف و به شدت موافق بودند، آغاز شد. اما این کار نیاز به یک کار کارشناسی جدی دارد و بزرگان دامپزشکی، به خصوص کسانی که در زمینه دامپزشکی کار پژوهشی کردند، باید کنار هم بنشینند و ببینند آیا جایگاه دامپزشکی با انتقال آن به وزارت بهداشت ارتقا پیدا می‌کند یا خیر؟

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین چالش‌های آموزش دامپزشکی چه چیزهایی هستند؟

در وهله اول تعدد دانشکده‌های دامپزشکی و بی‌رویه بودن تعداد دانشجویان دامپزشکی که متاسفانه ادامه دارد و به همین صورت دانشکده دامپزشکی افتتاح می‌شود. در واقع جایی نمانده که دانشگاه آزاد دانشکده دامپزشکی راه‌اندازی نکند. این به هیج عنوان با معیارهای آموزش دامپزشکی حتی در کشور خودمان منطبق نیست. بنده با معیارهای جهانی که اصلا مقایسه نمی‌کنم چون فرسنگ‌ها با آن فاصله دارد، اما با معیارهای آموزش دامپزشکی در کشور خودمان هم سازگار نیست. به نظر من این یکی از مهمترین چالش‌هاست. ظاهرا هم هیچ ارگانی هیچ نظارتی روی آن ندارد و هیچ ترمزی برای جلوگیری از آن در نظر گرفته نشده است. آمریکا با آن طول و عرض و سابقه دامپزشکی، کشاورزی و دامپروری، ۲۴ دانشکده دامپزشکی دارد و تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در کشور ما اگر نگذشته باشد، به مرز ۳۰ رسیده است.

چالش دیگر گسستی است که بین آموزش دامپزشکی و اجرای دامپزشکی ایجاد شده است. یعنی تولیدات دانشکده‌های دامپزشکی متناسب با نیازهای دامپزشکی کشور که سازمان دامپزشکی متولی آن است، نیست و این یک مشکل است.

مشکل دیگری که می‌توان به آن فکر کرد این است که اساساً سیستم آموزش دامپزشکی در کشور ما چقدر با تعداد واحدهایی که بچه‌ها می‌گذرانند، متناسب است؟ یعنی همه دانشجویان دامپزشکی باید تعداد مشخصی واحد را بگذرانند که تقریبا همه واحدها یکسان هستند. آیا همه این افراد قرار است که در یک فیلد کار کنند؟ این هم به نظر من یکی از اشکالات است. اینکه همه دانشجویان دامپزشکی باید واحدهایی را بگذرانند که خیلی‌وقت‌ها در فیلد کار، به بعضی از آنها نیازی پیدا نخواهند کرد.

حکیم مهر:‌ به بحث تعدد دانشکده‌های دامپزشکی اشاره کردید. اتفاقا در کرمان و در کنار دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه آزاد بافت را هم داریم که دامپزشک تربیت می‌کند. این مساله چقدر آسیب‌زاست؟

من اصلا قصد ندارم که راجع به یک دانشکده دامپزشکی خاص صحبت کنم، چون می‌دانم اگر بخواهم صحبت کنم دوباره حاشیه ایجاد می‌شود. بنده از همان ابتدا هم از مخالفین سرسخت راه‌اندازی این دانشکده بودم و خیلی هم برای جلوگیری از آن تلاش کردم. آن زمان که عضو گروه دامپزشکی وزارت علوم بودم، دوستان شاهد هستند که در جلسات تلاش زیادی کردم، چون معتقد بودم این طرح در شأن دامپزشکی نیست. آن موقع هنوز دانشکده بافت یک دوره بیشتر دانشجو نگرفته بود و من پیشنهاد دادم که آنها را به دانشکده‌های دیگر منتقل کنند؛ اما به هر دلیلی نشد و این داستان ادامه پیدا کرد.

من نمی‌خواهم روی این دانشکده خاص متمرکز باشم و در مورد رویش قارچ‌گونه دانشکده‌های دامپزشکی چه آزاد و چه دولتی در جای جای کشور صحبت می‌کنم. در بعضی دانشکده‌ها شنیدم که فرد با رتبه ۹۰ هزار و ۸۰ هزار در کنکور سراسری، رشته دامپزشکی می‌خواند که این واقعا جفاست در حق دانشجوی دامپزشکی که مثلا با رتبه سههزار این رشته را می‌خواند. اگر آن دانشجو وضع مالی بهتری داشته باشد، احتمالا خیلی سریع‌تر می‌تواند کلینیک خود را راه‌اندازی کند.

جا دارد به یکی دیگر از بزرگترین چالش‌های دامپزشکی اشاره کنم و آن اینکه فارغ‌التحصیلان ما بدون اینکه هیچ بوردی را به‌عنوان دامپزشک بگذرانند، امروز فارغ‌التحصیل می‌شوند و فردا می‌توانند به عنوان دامپزشک در جایی نه مرکز استان اما در شهرستان مشغول به کار شوند. این یک خطای بزرگ است که بهای سنگینی هم بابت آن داده می‌شود. درهیچ جای دنیا یک فارغ‌التحصیل نمی‌تواند بلافاصله وارد کار دامپزشکی شود و حتما باید یک سال یا ۲ سال زیر نظر یک دامپزشک تایید شده و سابقه‌دار کار کند تا بعد  اجازه کار بگیرد.

به طور خلاصه تعدد دانشکده‌های دامپزشکی و فارغ‌التحصیلان آن یکی از جفاهایی است که در حق دامپزشکی کشور و در حق جوانان ما می‌شود. می‌شد این تعداد هم در دانشگاه آزاد و هم دانشگاه دولتی کمتر شود. این پراکندگی امکانات و مجموعه پتانسیل‌های انسانی، مالی، انرژی، ساختمان و... باید تمرکز بیشتری داشته باشد تا ما دانشکده‌های قدرتمندتری داشته باشیم. بهتر است یک ده آباد به جای ده‌ها شهر ویران و نیمه‌ویران داشته باشیم.

ادامه دارد ...

بخش دوم گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر محمدمهدی علومی» استاد محترم بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان را در روزهای آینده مطالعه بفرمایید.
 
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
8
11
رشته دامپزشکی از اول جزو وزارت علوم بود اون گروه علوم پزشکی بود که از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
بدون شک انتظار میرود یک معلم و مدرس دانشگاه از کلمات و جملات بطور دقیق و صحیحی استفاده نمایند .
دانشکده های دامپزشکی هرگز از چیزی و یا جایی و یا نهادی و یا وزارت خانه ای تا کنون جدا نشده اند و از اول هم در بدنه وزارت علوم بوده و هم اکنون هم در همان جایگاه درست و همیشگی خود مطابق استانداردهای جهانی ، و مانند بقیه کشورهای دنیا یعنی وزارت علوم حضور دارند .
آنچه که غیر عادی و خارج ار عرف و استاندارد جهانی است ، جدا شدن بخشی ار آمورش عالی یعنی آموزش پزشکی و مشتقات آن از وزارت علوم و پیوستن آن به بدنه وزارت بهداشت است که البته امروز با قاطعیت میتوان رد مافیای پزشکی را در این اتفاق به وضوح دید .
اتفاقی که ، رشته مقدس پزشکی را عملا از یک رشته و صنف علمی با هدف خدمت به یهداشت و پیشگیری و سلامتی انسانها ، تبدیل به ماشین چاپ پول و متاسفانه حتی در بسیاری موارد بلای جان و سلامتی انسانها در این کشور کرده است !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
کسانی که منفی دادند تاریخ را مطالعه کنند
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
2
8
................... خسته شدیم نظام دامپزشکی یک واکسن نتونست برای دامپزشکان درخواست کنه ، تعرفه های زیبای دامپزشکی، وجه زیبای دامپزشکی در کشور جهان سوم ایران که ملت فرقشو با دامدار هم نمیدونن حتی نمیدونن که دکتری عمومی هست فکر میکنن‌ میشه از کاردانی هم شروع کرد حتی نمیدونن علوم پایه داره همه مسائل حل شده واحد بافت و دانشگاه آزاد حل بشه دامپزشکی میشه گل و بلبل!!! ................
پاسخ ها
جزایری
| Germany |
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
یه پیام دارم برای دکتر علومی و دکتر صفری عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
5
کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
2
8
سلام و درود بر دکتر علومی عزیز انشاا... همیشه موفق و پیروز باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
2
7
هر بار یک نفر رو از سیستم دامپزشکی میارن و میپرسن نظرتون درباره اینکه چرا جدا شدیم و اگه به وزارت بهداشت بپیوندیم چی میشه بگید. یک بار نشد بر عکس عمل کنید و از مجموعه وزارت بهداشت شخصی رو بیارید همین سوالات رو ازت بپرسید؟ اینکه خودمون برای خودمون نوشابه باز کنیم و به به و چه چه الکی راه بندازیم که هنر نیست که. با این ادعامون هنوز ماده 19 رو هواست ! تسری رو هواست !
پاسخ ها
مجید
| Canada |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
دوست عزیز پرسیدن بخش عمده وزارت بهداشت موافق الحاق هستند وزیر بهداشت احمدی نژاد که یک زن بود عملا خواستار الحاق شده بود از این گذشته چه کسی به غیر از وزارت بهداشت میتواند جلوی مدرک فروشی و مافیای زر و زور را در این کشور بگیرد نه سازمان دامپزشکی قدرت دارد نه نظام دامپزشکی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
احتمالا اون وزیر بهداشت محترم قصد شوخی و امید بیجا دادن داشته !! مگه کارهای آن دولت را فراموش کرده اید !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
مجید جان من کامنت اول رو دادم و باهات موافقم ولی واقعا دیگه خستمون کردن !
مجید
|
Canada
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
14
.......... دانشگاه آزاد سرنوشت شومی را برای این رشته رقم زده نمونه اش هم استان های آذربایجان شرقی و غربی ، حتی یک فرصت شغلی پیدا نمیشود ،پنچ دانشکده دامپزشکی آزاد و سراسری تیشه بر ریشه اشتغال در این استان ها زده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
12
تا زمانیکه افرادی با رتبه بالای ۴۰۰۰۰ که حتی لیسانس هم قبول نمی‌شود ..وارد این رشته می‌شوند و هر بار تکمیل ظرفیت هم بیشتر شرکت می‌کنند و به راستی توهم سواد و علم رو دارند همین وضعه.. وقتی تقاضا باشه دانشگاه هم باز می‌کنند ..
پاسخ ها
بن
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
ولی امسال به نظرم اینطور نبودا
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
ارزش هرچیزی رو عنصرهای تشکیل دهنده اش تعیین میکنند که تا دو سال پیش که من خبر داشتم یکی از دوستان با رتبه صد هزار سهمیه عادی ( منطقه ) وارد این رشته شد در یکی از دانشکدهای آزاد شمال غرب کشور آن هم در پذیرش اولیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
بله امسال نبود ،،،،تا امسال که بود همین دانشجویان وارد میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
3
متاسفانه دانشگاه آزاد در دوره تخصص نیز وارد شده است و ضربه نهایی را بر پیکر این رشته وارد کرده است.
دانشجویان دوره تخصص بویژه جراحی که در شهرستانهایی مثل شهرکرد کازرون و ارومیه و کرج و علوم و تحقیقات مشغول به تحصبل هستند به دو دسته تقسیم می شوند. گروه اول کلینیسین های فعال هستند که عملا خودشان را با خوداموزی و کیس های خودشان بالا می کشند و موفق هستند و موفقیت انها ربطی به دانشگآه فوق ندارد و این تعداد سال به سال کمتر می شوند و شاید تنها ده تا پانزده درصد رزیدنتها را شامل شوند.
اما بدبختی اصلی بقیه رزیدنتهایی هستند که با هزار و یک امید بعد از دوره عمومی وارد این دوره می شوند و فاجعه در اینجاست که بیمارستانهای این دانشگاه اصلا کیس ندارد و نیازی به بحث ندارد هرکسی شک دارد برود از نزدیک ببیند.
این رزیدنتهای جوانی که نه کلینیسین هستند و نه کلینیک خصوصی داشته اند . بدون یادگیری عملی حتی جراحی عقیم سازی . با دردسرهای زیادی که بدای پوشش دادن این نقصان ایجاد شده است وارد بازار می شوند . تصور کنید اسم متخصص روی ادم باشه و توقعات هم صد برابر. چه ضربه روحی روانی و حیثیتی به این جوانان وارد می شود.
متخصص جراحی ای که ساده ترین جراحی ها را بلد نباشد و فقط تئوری خوانده است
فاجعه فاجعه..
این خیانت بزرگ به تمام جامعه است.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
درود بر شما عین حقیقت را فرمودید، دانشگاه آزاد افتاده به جان تخصص های دامپزشکی ظاهرا منافع ........ مدرک عمومی کافی نبوده دوستی میگفت با رتبه ۶۰ داخلی دام کوچک گرفته وضعیت مامایی آبزیان و.... هم چندان مناسب نیست . اینکه در بسیاری از کشور ها آموزش عالی پولی ممنوع است بخواطر همین مسائل میباشد . خیانت اصلی وقتی رخ داد که پای آموزش پولی به آموزش عالی باز شد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
مجید جان چطور داخلی دام کوچک با رتبه ۶۰ ؟ کلا ۳ تا تهران میگیره ۶ تا علوم تحقیقات. اینقدرم شرکت کننده های این رشته مصمم هستن برای رفتن که حداکثر تا ۲۰، ۲۵ امکان پذیر باشه. حتی اگه اهواز هم بگیره فرقی نمیکنه. ولی درباره ی خیلی از تخصص های کم متقاضی نظرت قبول دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
3
باسلام وخسته نباشید من این صحبت رو قبول دارم که همه جا دانشکده دامپزشکی آزاد وسراسری نباید احداث شود اما این امر که باید توجه نمودبسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد این رشته درزمینه علمی بسیارقوی هستند واین را درعرصه عمل مانند بسیاری ازکلینیسین های عزیز وناظرین فنی خود رابه اثبات رسانده اند وهمچنین بسیاری از دانشگاههای تخصص دولتی دامپزشکی از دانشجویان همین دانشگاه آزاد هستند که نشان ازتوان بالای این عزیزان دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
1
از ماست که بر ماست
سوال مهم اینجاست که آیا افرادی که با این رتبه های نجومی وارد دانشگاه می‌شوند انتظار معجزه یا چیز دیگری رو دارند سواد علمی شما با رتبه سما برابری می‌کند .چه طور از خودتون انتظار دکتری دارید ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
معلوم میشه
نظر شما
ادامه