کد خبر: ۶۳۸۶۱
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
«دکتر سهیلا نیسی» افزود: ورک‌شاپ‌هایی که در حوزه حیات‌وحش برگزار می‌شود، بسیار تاثیرگذار است و کشور آفریقای جنوبی در این مسیر بسیار موفق بوده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «از نظر عمومی باید فرهنگ‌سازی زیادی روی بحث حیات‌وحش صورت گیرد تا مردم نسبت به این گونه‌ها، ارزش و اهمیت قائل شوند»؛ این خواسته یکی از کارشناسان دامپزشکی فعال در حوزه حیاتوحش است.

«دکتر سهیلا نیسی» در گفتوگو با حکیم مهر می‌‌گوید: «شهرداری‌ها یکی از بازوهایی هستند که میتوانند در این حوزه کمک کنند. دهداری‌ها و راهدارها در کشورهای پیشرفته که در حوزه حیات‌وحش حرفی برای گفتن دارند، قانونی دارند که رانندگان را ملزم می‌کند یک بیلچه کوچک در صندوق عقب خودرو داشته باشند تا اگر در مسیر، حیوانی را زیر گرفتند یا با لاشه حیوان برخورد کردند، آن را دفن کنند یا به مراکز تاکسیدرمی تحویل دهند.»

حکیم مهر: چه شد که به دامپزشکی ورود کردید؟

بنده PhD قارچ‌شناسی دامپزشکی دارم؛ دنیای حیوانات هم آن‌قدر زیبا و مهربان است که می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند، خصوصا حیوانات خانگی و حتی اگزوتیک‌ها که الان وارد زندگی خیلی‌ها شده‌اند. اگر بخواهیم آنها را از نظر اگزوتیک تقسیم‌بندی کنیم، ایگوآناها و حیوانات دیگری وجود دارند که به کمک هم نیاز دارند. اینکه در حالت خانگی و محصور در قفس قرار می‌گیرند، سؤالاتی را در ذهن مردم شکل می‌دهد که باعث می‌شود بیشتر در این جنبه بررسی و کار کنیم.

حکیم مهر: از چه زمانی به رشته حیاتوحش وارد شدید؟

از سال‌های قبل که در معرض خطر بیماری آنفلوانزای فوقحاد پرندگان بودیم، کار حیات وحش را با هدف مقابله با این بیماری با دکتر مسعود حجتی در شبکه دامپزشکی شهر تهران شروع کردم و در واقع استارت کار از آنجا زده شد. کار با عقاب و پرندگان شکاری ایران و پرندگان زینتی شروع شد. در ادامه به دلیل شرایط حرفه‌ای و بازدیدهای ادواری که از باغ‌وحش‌ها داشتیم، منجر به برخی مطالعات شد و یکسری مشکلات را درشت‌نمایی کرد، لذا تلاش خود را معطوف به مرتفع کردن مشکلات نگهداری و جایگاه حیوانات، ساماندهی قفس‌ها و... کردیم و این موارد را مرحله به مرحله پیش بردیم. کنگره‌هایی را از سوی کمیته معروف IUCN که کمیته حفاظت از گونه‌های خاص جانوری و گیاهی است، شرکت کردم و در نهایت این کلاس‌های آموزشی، ورکشاپ‌ها یا کنگره‌ها، سرنوشت من را به این طرف کشاند.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی که در حوزه فعالیت در زمینه حیاتوحش وجود دارد، چه چیزهایی هستند؟

به نظر من از نظر عمومی باید فرهنگ‌سازی زیادی صورت گیرد و لازم است که این درجه را ارتقا دهیم و از سال‌های دبستان و حتی مهد کودک، کودکان را آموزش دهیم که برای گونه‌های حیات وحش چه گیاهی و چه جانوری، ارزش زیادی قائل باشند. کشورهایی که در این حوزه موفق بودند، دفترچه‌هایی را تهیه کردند که گونه‌های حیات وحش را به صورت نقاشی در خود دارد و بچه‌ها نقاشی‌های آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند و به این طریق برای گونه‌های حیات‌وحش از کودکی ارزش قائل می‌شوند. این فرهنگ‌سازی روی افراد بزرگسال هم باید انجام شود؛ کمااینکه همه ما در جاده‌ها می‌بینیم که مثلا روباهی با خودرو برخورد کرده و در وسط جاده افتاده و بارها و بارها چرخ‌های خودروهای مختلف از روی جسد حیوان عبور می‌کند، بدون اینکه حتی راننده متوجه این مساله شود. با این اتفاق، علاوه بر اینکه یک منظره کریه ایجاد می‌کنند، باعث انتقال مکانیکی بیماری نیز می‌شوند.

حکیم مهر: چه راهکاری برای جلوگیری از ایجاد این صحنه‌ها وجود دارد؟

شهرداری‌ها یکی از بازوهایی هستند که می توانند در این حوزه کمک کنند. دهداری‌ها و راهدارها در کشورهای پیشرفته که در حوزه حیات‌وحش حرفی برای گفتن دارند، قانونی دارند که رانندگان را ملزم می‌کند یک بیلچه کوچک در صندوق عقب خودرو داشته باشند. رانندگان وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، یا آن جسد را برمی‌دارند و با حفر زمین، حیوان را دفن می‌کنند یا اینکه اگر از نظر گونه جانوری مهم باشد، آن را در کیسه یا کاوری قرار می‌دهند و بعد به مراکزی مثل موزه‌ها یا مراکز نگهداری که فعالیت تاکسیدرمی انجام می‌دهند، تحویل می‌دهند. اما متاسفانه این قضیه در کشور ما کمرنگ است. شاید افراد معدودی این کار را انجام دهند که احتمالا یا دامپزشک هستند یا بسیار علاقه‌مند به حیات وحش.

حکیم مهر: در حال حاضر کجا مشغول به کار هستید؟

من نیروی سازمان دامپزشکی کل کشور هستم و به خاطر رسیدگی و بازدیدهای ادواری در اداره کل دامپزشکی استان تهران مشغول به خدمت هستم.

حکیم مهر: اولویت کنونی فعالیت‌های شما چه بوده است؟

خوشبختانه با حمایت‌هایی که اداره کل داشته، ما با قضیه هاری خیلی خوب توانستیم کنار بیاییم. طبق آمارهایی که طی ۱۰ سال گذشته جمع‌آوری شده، اعلام شده بود که سالیانه بین ۶ تا ۱۰ نفر تعداد نرمال ابتلای انسانی به هاری منجر به فوت داشتیم. این آمار و اطلاعاتی است که در کنگره هاری ۲۸ سپتامبر عنوان شد. ولی خوشبختانه با تلاش‌های ما، این آمار خیلی پایین آمد. عمده فعالیت‌های ما نیز شامل واکسیناسیون، آگاهی‌رسانی و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و هدایت آنها به مراکز حمایتی بود که شهرداری‌ها در این زمینه همکاری خیلی خوبی با ما داشتند. همچنین سرکشی و بررسی مراکز حمایتی را در دستور کار داریم که اگر اتفاقی در این مراکز بیفتد، ما لینکی را برای بررسی برقرار کردیم که اگر نیاز به واکسیناسیون بود، به صورت تیمی مراجعه و این کار را انجام ‌دهیم. اولین کاری هم که انجام دادیم با همکاری و درایت دکتر مهدی سلوکانه و در شهر پردیس بود که بسیار موفق بود. در قدم بعدی این طرح را در کهریزگ و مجتمع حمایتی پردازش انجام دادیم.

این یک سند افتخار برای ماست که باعث شده الان کمتر صدایی را در زمینه هار گزیدگی بشنویم. چون معمولا وقتی سگ‌های هار حمله می‌کنند، بیشتر کودکان زیر ۱۵ سال را مورد حمله قرار می‌دهند. وقتی کودک می‌دود، آن سگ هم با قدرت دوندگی بالا که شاید تا ۵۰ کیلومتر درساعت هم برسد، او را دنبال می‌کند. وقتی آمار را نگاه می‌کنیم، این کودکان هستند که مورد آسیب قرار می‌گیرند و خوشبختانه این آمار خیلی کم شده است. به جز یک مورد که آن هم یک کودک افغان بود و خیلی هم متاثرکننده، اتفاق دیگری نیفتاد. در واقع از سال گذشته تا الان توانستیم تلفات را به کمترین ریت ممکن برسانیم.

حکیم مهر: دامپزشک فارغ‌التحصیلی که علاقه‌مند به کار در حوزه حیات وحش باشد، از کدام مسیر باید وارد شود؟

من فکر می‌کنم پاسخ این سؤال را باید با دقت نظر داد. دانشکده دامپزشکی باید واحد حیات وحش را هم جزء دروس قرار دهد تا به صورت اجبار و الزام درآید. حیات وحش جزء ‌لاینفکی از وجود همه ماست. همانطور که به صنایع پرورش گاو، گوسفند و طیور اهمیت می‌دهیم، توجه و نگهداری از گونه‌های خاص هم خیلی مهم است. ورک‌شاپ‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود، بسیار تاثیرگذار است و کشور آفریقای جنوبی در این مسیر بسیار موفق بوده است. دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و حتی دانشگاه علوم تحقیقات نیز در پاره‌ای از موارد، ورک‌شاپ‌های یکی دو روزه برگزار می‌کنند که افراد بر اساس سلیقه‌ای که دارند، می‌توانند حیاتوحش اگزوتیک‌ها را تا حدودی دنبال کنند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

به امید آن روز هستیم که بتوانیم بیشتر از گذشته گونه‌های حیات وحش را حفاظت و نگهداری کنیم و از بروز گونه‌های مهاجم به جمعیت گونه جانوری خودداری کنیم. کمااینکه می‌بینیم الان راکون‌ها به‌عنوان یک گونه مهاجم خیلی قوی و هشیار توانسته‌اند با شرایط جنگل‌های شمال کشور خود را آداپته کنند و یک سازگاری عجیبی پیدا کرده‌اند. آنها یک گونه مهاجم هستند که وارد کشور شده و امیدواریم به آن روز برسیم که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که نسبت به حفظ و نگهداری گونه‌های جانوری خودمان اهتمام بورزیم و از ورود گونه‌های مهاجم که تبعات دشواری خواهد داشت، جلوگیری به عمل آوریم.

ایمنی، حفاظت و امنیت زیستی هنگام کار و نمونه‌برداری از حیوانات حیاتوحش و حیوانات خانگی همواره دغدغه هر انسانی است و همچنین انس و الفت و علاقه‌مندی کودکان و سایر افراد خانواده در نگهداری و دوستی و رفاقت با حیوانات و تیمار نمودن حیوانات آسیب دیده و رها شده در طبیعت از دیر باز در فرهنگ ما جایگاه مطرحی داشته است. فرهنگ‌سازی در حفاظت‌های محلی در سال‌های اخیر قابل توجه است و لازمه فرهنگ‌سازی این است که شکار به دلیل تفریح و تفرج از دیدگاه و فرهنگ انسانها زدوده شود. ما باید از کودکی به فرزندان بیاموزیم با حیوانات مهربان باشند و از حیوان‌آزاری بپرهیزند و در حفظ و بقای گونه‌های در معرض انقراض که CITES اعلام می‌کند، کوشا باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
8
18
درود بر خانم دکتر عزیز و توانمند
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
4
14
جای خیلی از تخصص ها در دانشکده های دامپزشکی خالی است
از جمله
طب حیات وحش
طب حیوانات آزمایشگاهی
طب دامپزشکی در بلایا و فوریت ها
و غیره
همکار سازمان
|
United States of America
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
10
10
سلام و خدا قوت خانم دکتر نیسی پرتلاش، صادق و کار درست
انشاءالله بزودی در مراتب بالاتر شمارا ببینیم
همه ما خدمات صادقانه شما و کمک به دامداران را به یاد داریم
از آقایان دکتر ماکنعلی و دکتر بابایی عزیز که جزئی از سرآمدان مدیران سازمان دامپزشکی کشور است کمال قدردانی و تشکر را داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
4
12
چگونه است که سازمانی چنین متخصصینی در اختیار دارد و خبری از آنها نیست ؟
چرا باید این افراد از علم و دانششان استفاده نشود ؟
این تن از داشته های این کشور فقیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
قارچ شناسی چه ربطی به حیات وحش دارد.لطف توضیح بدهید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
اگر به پیدا کردن ارتباط باشه شما لطف کن برای ما مشخص کن کسی که یک دوره چند هفته ای اپیدمیولوژی گذرانده چطور میتونه به موسسه واکسن سازی به قدمت یک قرن رو تعطیل کنه اونم تو اوج کرونا یا اینکه کسی لیسانس مدیریت داشته باشه ولی در مورد سیستم ردیابی بیماریها تصمیم گیری کنه از این مثالها زیاده ولی در مورد سوالتون باید عرض کنم که فردی که در تصویر می‌بینید بیش از بیست سال را در دفتر مبارزه سازمان صرف کرده و از ابتدا کارشان همین بوده منتهی شبیه من و شما یک بعدی رشد نکرده و همزمان با کار و مدرک قبلی رشته ای را که دوست داشته را هم دنبال کرده هیچ عاقلی! ایرادی تو این پیدا نمیکنه بلکه فقط به اراده قوی و ذهن منسجم رو تداعی می‌کنه راستی حسادت با سین نوشته میشه یا با صاد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
امیدوارم توضیحات به قدر قانع کردن حضرتعالی بوده باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
يك نفر با احترام سؤال كرده كه قارچ شناسي چه ربطي به حيات وحش داره. چرا به جاي جواب مؤدبانه به اين بنده خدا غضب مي‌ كنيد؟! من نه شما را مي شناسم نه ايشان را ولي از اين همه لحن كوبنده واقعاً دلگير مي‌ شوم. بهتر نيست با هم مهربان باشيم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
حسادت فرمودید که با سین نوشته میشود یا با صاد؟ و منظوری هم نداشتید. ولی واقعا من جواب نگرفتم و قانع نشدم. و برای شما متاسفم که دنبال علاقه خود برای تحصیل نرفتید و قارچ شناسی خواندید حالا دیر فهمیدید به چیز دیگری علاقه دارید که بقدر کفایت در موردش میدانید. توصیه میکنم ............. بروید دنبال علمش . خدا همه را به راه راست هدایت فرماید. آمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
قصد داشتم اتفاقا و پاسخ شما را سلیس و روان دادم ، در مورد من صحبت نمی‌کنیم در مورد این همکار عزیزمان صحبت میکنیم که شما از نزدیک با ایشان آشنا نیستید و بقیه هستند نگران نباشید هم علمش هست و هم علاقه اش تک بعدی نباشید دنیا محلی برای کمک کردن و لذت بردن است نه جایی برای حسادت ...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
4
6
درود بر شما
البته اتفاقا این روزها کودکان ما قدر و ارزش حیات وحش را می دانند و بلکه باید به مدیران و مسئولان این مملکت درباره حفاظت از طبیعت و حیوانات آموزش داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
4
14
مرحبا خانم دکتر.
حس کم کاری بهم دست داد!
اصغری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
4
11
نمونه یک خانم توامند و بی بدیل هم در اخلاق و هم در حرفه تخصصی موفقیت روز افزون خانم دکتر عزیز را آرزومندم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
3
10
خداقوت خانم دکتر باسواد و ساعی
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
3
8
زنده باشید خانم دکتر عزیز و خدا حفظتون کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
2
5
بسیار فکر خوبی ولی کی تدریس کنه؟
دوره تخصص حیات وحش طولانی است
ما اکنون دانشکده هایمان تو درساش مونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
2
4
سازمان محیط زیست باید دامپزشک داشته باشه، و حیات وحش در حیطه وظایف قانونی سازمان دامپزشکی نیست. مگر مواقع بروز بیماریهای خاص که به درخواست رسمی سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی نسبت به اعزام اکیب دامپزشک اقدام می نماید . ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
5
6
خدامات خانم دکتر نیسی قابل ستایش است
کاریست بسیار سنگین
خسته نباشید
با ارزوی موفقیت های بیشتر
ریاحی فر محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
4
5
با سلام
بنده هم از نزدیک در چند نوبت بابت حیات وحش بوستان جنگلی چیتگر در خدمت شما بودم واقعا دغدغه و نگرانی شما بابت حمایت از حیات وحش ستودنی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
4
5
بسیار عالی خانم دکتر عزیز کاش همه مثل شما پیگیر و دلسوز بودن
مجید
|
Germany
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
4
7
بیشتر از ۷۰٪ دانشکده های مدرک فروشی اضافی تشریف دارند همین حالا هم کلی دامپزشک بیکار داریم بجای این کار ها (اضافه کردن واحد های بی کاربرد ) جلوی سونامی بیکاری دامپزشکلان جوان را بگیریم . در دکان های مدرک فروشی را ببندید ☠
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
4
4
خانم دکتر نیسی از زحمات بی شائبه شما در این خصوص تشکر میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
2
7
این عکسها بد آموزی دارد . نباید با حیوانات وحشی بازی کنیم.خوب نیست به حیوانات وحشی اینقدر نزدیک شد. حیوان وحشی که اهلی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
3
2
درود و خسته نباشید به سرکار خانم دکتر نیسی .انسان پرتلاش
آيدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
ما به انسان هاي بزرگواري همچون خانم دكتر نيسي مديون هستيم كه اينگونه از سرمايه هاي ملي و حيات وحش كشور عزيزمان حمايت ميكنند.
همکار
|
Germany
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
آفرین بر انسانهای با اراده و مهربان همچون خانم دکتر نیسی که در هرکجا که باشند باعث برکت هستند و سرافرازی ، انشاالله در راه رسیدن به اهداف خود همچنان قدرتمند پیش رفته و موفق باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
0
واقعا باید به خانم دکتر نیسی بالید که در تمام فیلد های دامپزشکی زبده و خبره هستند
امیدوارم فرصتی مهیا شود تا تجربه گران بهای ایشان به فارغ التحصیلان دامپزشکی نیز انتقال پیدا کند تا شاهد روی کارآمدن دامپزشکانی باسواد نه صرف معلومات دانشگاهی در جامعه دامپزشکی باشیم
سازمان دامپزشکی باید به داشتن چنین نیروهای زبده و کارکشته و دارای معلومات بالا افتخار کند
اما دریغ که حقوقی دریافتی نیروهای سازمان دامپزشکی بسیار بسیار پایین تر از سایر ارگان ها است.
سما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
0
با سلام خدمت خانم دکتر حاذق خوزستانی
سوال من از خدمت شما آیا ما دامپزشک متخصص در حوزه قارچ و و ویروس پوستی در تهران داریم لطفا اگر هست معرفی فرمایید سگ من ۶ ماهه که درگیر قارچ پوستی شده هر دکتری بردم بهتر نشده علایم بیشتری درش ظاهر شده خیلی نگرانم هیچکس بیماری بچه م را تشخیص نداده
نظر شما
ادامه