کد خبر: ۶۳۸۳۱

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته غرامت تمامی مرغداری‌های درگیر با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت شد و ۲۵ مرغداری در خراسان جنوبی به چرخه تولید برگشتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد اصغرزاده» روز چهارشنبه افزود: اولین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پس از سال‌ها عاری بودن خراسان جنوبی، زمستان سال گذشته در یکی از واحدهای تخمگذار با تلفات غیرطبیعی شناسایی شد و در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از واحدهای استان را درگیر کرد.

وی اظهار داشت: تعداد ۲۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی طیور اعم از واحدهای مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ نیمچه گوشتی، شتر مرغ و بوقلمون با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر شد که بیشتر این واحدها در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و خوسف بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با تلاش شبانه‌روزی ناظران بهداشتی، بیماری در استان مهار و در این مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرنده معدوم شد.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از ۱۹۴ تن تخم مرغ و بیش از ۴۲ تن انواع نهاده‌های خوراکی طیور از این واحدها معدوم و مشمول پرداخت غرامت شد.

اصغرزاده افزود: در بخش تخم مرغ، نهاده‌ها و شانه تخم مرغ به واحدهای آسیب‌دیده ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و واحدهایی که بیمه داشتند نسبت به اخذ غرامت از بیمه اقدام کرده‌اند.

وی گفت: با بررسی‌های صورت گرفته ویروس آنفلوآنزا در واحدهای مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ نیمچه گوشتی، شتر مرغ و بوقلمون مشاهده شد که پس از سال‌ها عاری بودن استان از این بیماری باید مرغداران نسبت به تامین امنیت زیستی همواره توجه داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به لزوم صیانت از سرمایه دامی و طیور استان جوجه‌ریزی در تمامی واحدهای گوشتی از این پس فقط با مجوز دامپزشکی و داشتن بیمه مرغداری انجام می‌شود و مرغداری‌های تخمگذار علاوه بر آن باید از واکسن هم استفاده کنند.

خراسان جنوبی با زنجیره کامل تولید، عرضه و توزیع طیور یکی از صادرکنندگان فرآورده‌های این حوزه به شمار می‌رود.

بیش از ۸۰۰ مرغداری در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که در هر دوره بیش از ۴۰۰ مرغداری فعال است.

تولید تخم مرغ مرغداری‌های خراسان جنوبی روزانه به ۲۵ تن می‌رسد.


نظر شما
ادامه