کد خبر: ۶۳۸۱۴

شهرستان دلگان با داشتن بیش از ۱۴ هزار نفر شتر به عنوان قطب پرورش شتر کشور محسوب می‌شود اما این روزها نوعی بیماری در بین شتر‌ها رخنه کرده و موجب شده سرمایه دامداران تلف شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،«کارواندری» سرپرست اداره دامپزشکی دلگان با اشاره به اینکه دلگان با داشتن بیش از ۱۴ هزار نفر شتر به عنوان قطب پرورش شتر در کشور محسوب می‌شود، گفت: از آبان سال گذشته تاکنون نیم درصد دام‌های شترداران شهرستان، بر اثر بیماری گری تلف شده‌اند.

کارواندری با اشاره به این که شترداران، با تاخیر موضوع را به دامپزشکی اطلاع داده‌اند، افزود: اداره دامپزشکی شهرستان برای مبارزه با این بیماری اقدام به توزیع سَم و درمان رایگان دام‌ها کرده است.

کارشناس اداره دامپزشکی دلگان نیز گفت: بیماری گَری یا همان گال، بیماری انگلی، پوستی و جز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که عامل آن حشره‌ای به نام جَرَب است.

«امین لاریجانی» افزود: خشک شدن تالاب جازموریان و در پی آن از بین رفتن مرتع‌های اصلی چرای شتر، فقر غذایی، ضعف تغذیه، کمبود بارش و سرمای بسیار شدید موجب شده شتر‌های شهرستان از سال گذشته تاکنون در مقابل بیماری گری آسیب پذیر شوند.

لاریجانی تصریح کرد: سمپاشی شتر‌ها و تزریق آیورمکتین با دوز مناسب و تکرار آن به فاصلی زمانی ۱۰ روز مناسب‌ترین راه برای مبارزه با این بیماریست و علاوه بر آن نیز شترداران برای پیشگیری و درمان این بیماری به درمانگاه‌های دامپزشکی در سطح منطقه مراجعه کنند.

وی با اشاره به این که این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد و موجب تورم پوست می‌شود از شترداران خواهد هنگام تماس بدن شتر‌ها و تزریق و درمان آن از دستکش استفاده کنند.


نظر شما
ادامه