کد خبر: ۶۳۷۶۰

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان گفت که امسال ۵۰ میلیون قطعه بچه میگو برای تامین بخشی از نیاز مراکز پرورش این آبزی در گلستان تکثیر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمود سقلی» روز یکشنبه بیان کرد: ظرفیت تولید و پرورش بچه میگو در گلستان بیش از ۵۰ میلیون قطعه است اما بروز بیماری ویروسی لکه سفید طی ۲ سال اخیر بخشی از ظرفیت کارگاه تکثیر بچه میگوی گمیشان را غیرفعال کرد.

وی ادامه داد: امسال مزارع میگوی گمیشان برای فصل پرورش به حدود ۲۰۰ میلیون قطعه بچه میگو احتیاج دارند که مابقی نیاز مراکز پرورش گلستان از استان های جنوبی تامین و در اختیار پرورش دهندگان قرار می‌گیرد.

به گفته وی ذخیره سازی بچه میگو در مزارع پرورش گلستان اواخر اردیبهشت آغاز و تا میانه تیرماه ادامه دارد.

وزن بچه میگو تولیدی برای ذخیره سازی و پرورش در مزارع، ۲۰۰ میلی گرم است که بعد از یک طی دوره پرورش ۱۲۰ روزه با وزن ۱۶ تا ۱۷ گرم در میانه شهریورماه برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان دامپزشکی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ذخیره سازی و پرورش بچه میگو در مزارع استان به دلیل موفقیت آمیز بودن طرح پیشگیری و مقابله با بیماری ویروسی لکه سفید رو به افزایش است.

«دکتر شاپور فکوری» افزود: گلستان تنها استان کشور بود که با وجود بیماری ویروسی لکه سفید، پرورش میگو را با موفقیت پشت سر گذاشت.

بیماری لکه سفید به عنوان جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.

۲۴ سال قبل در اثر شیوع بیماری لکه سفید، افزون بر ۸۰ درصد میگوهای پرورشی مزارع ژاپن و چین از بین رفت اما گفته شده لکه سفید میگو درقاره کهن آسیا جنبه اپیدمی دارد.

از آنجایی که میگوهای آلوده به این ویروس پلاکهای سفید رنگی را از خود به جای می گذارند که دلیل آن رسوب و عدم جذب کلسیم است؛ این بیماری لکه سفید نامیده می شود.

مطابق گزارش مدیریت صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلستان به ایرنا، سال ۹۸ این صندوق ۳۳ میلیارد ریال بابت خسارت وارده ناشی از این بیماری در ۲۸۳ هکتار مزارع پرورش میگو، پرداخت کرد.

سال ۹۹ پرورش دهندگان بچه میگو در گلستان با رعایت تمامی الزامات فنی و بهداشتی و با حداقل ذخیره سازی بدون بروز بیماری، دوره پرورش را با بهترین شرایط گذرانده و در نهایت ۴۱۰ تن میگو تولید کردند.

سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان تنها مجتمع تولید میگو در شمال ایران است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در مجتمع پرورشی گمیشان از گونه "وانامی" است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز در این منطقه پرورش و به وزن بیش از ۱۵ گرم می‌رسد.

از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طور متوسط ۳.۵ تن در هکتار می توان میگو برداشت کرد.

طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه طرح مزبور در گمیشان تا ۴۰ هزار هکتار، تولید ۷۵ هزار تن میگو و ۲۵ هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.

وجود چنین ظرفیتی در پرورش میگو گمیشان و شهرستانی که شغل عمده ساکنان آن به دلیل همجواری با دریای خزر ماهیگیری بوده، فرصتی برای هدایت سرمایه گذاری ها در صنعت شیلات و پرورش آبزیان به‌ویژه میگو است.
 

 

نظر شما
ادامه