کد خبر: ۶۳۷۵۵

سرپرست محیط زیست شهرستان خاتم گفت: محیط بانان منطقه حفاظت شده جنگل باغ شادی چاهک در سال جدید حین پایش سایت، موفق به مشاهده یک رأس گوساله گوزن زرد ایرانی که تازه به دنیا آمده، شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «موسی شمسایی» روز شنبه افزود: در سال ۹۹ برنامه غذایی کامل تری برای گوزن ها در نظر گرفته شد که این برنامه غذایی تا پایان سال ادامه پیدا کرد به همین دلیل گوزن ها از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار هستند و پیش بینی می شود امسال تعداد زایمان ها نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی اظهار کرد: هدف اصلی سایت های تکثیر ، رهاسازی مجدد گونه در طبیعت است که در چند سال گذشته سایت باغ شادی خاتم از طرف برخی کارشنان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت برای مرحله رهاسازی انتخاب شده است.

شمسایی ادامه داد: سایت تکثیر و پرورش باغ شادی با وسعت ۲۰۰ هکتار در جنوبی ترین نقطه استان و در قلب منطقه جنگلی باغ شادی شهرستان خاتم واقع شده است.

وی اظهار داشت: گوزن زرد ایرانی، یک گونه در معرض خطر انقراض در طبیعت به شمار می رود و تنها در سایت های محصور شده و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری و تکثیر می شود.

گوزن زرد ایرانی یکی از سه گونه گوزن موجود در ایران است که در این گونه جانوری نرها شاخ دارند و شاخ آنها قبل از عید در اسفندماه می افتد و بلافاصله شاخ جدید شروع به رشد می کند و هرسال که این شاخ می افتد یک شاخک به آن اضافه می شود، شاخ های گوزن زرد چند شاخه است و هرکدام از این شاخک ها بیانگر یک سال از سن حیوان است که در مجموع از تعداد این شاخک ها می توان تشخیص داد که سن این گونه چند سال است.

هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از شهر یزد واقع شده است.


نظر شما
ادامه