کد خبر: ۶۳۷۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس هیات سوارکاری استان یزد با اشاره به کرونا و آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن، می‌گوید: این هزینه‌ها خصوصا طی دو سال گذشته به واسطه افزایش قیمت نهاده‌های دامی بسیار افزایش داشته ولی جهادکشاورزی تقریبا هیچگونه حمایتی از صنعت اسب در این باره نداشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین بیک» ضمن اشاره به این که کرونا به صنعت گردشگری و سوارکاری آسیب فراوان وارد کرده است، اظهار می‌کند: با این وجود ابعاد ورزشی و صنعتی سوارکاری نیز جزو مواردی هستند که به عنوان یک ظرفیت برای نجات صنعت گردشگری مطرح میشوند.

وی با بیان این که جامعه امروز نیازمند بهبود وضعیت روحی و روانی است، تصریح می‌کند: سلامت و ورزش  از جمله ابعادی به شمار می‌روند که از نیازهای جامعه امروز هستند و توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال نیز بینجامد.

این مسئول با اشاره به رشد گردشگری اسب در دوران قبل از کرونا و استقبال از این صنعت، می‌گوید: استان کویری یزد به علت اقلیم و شرایط موجود مانند برخورداری و تمرکز اسب‌های عرب، می‌تواند به خوبی جذابیت‌های مطلوبی را برای گردشگران ایجاد کند.

وی اضافه می‌کند: خصوصا گردشگران خارجی علاقه زیادی به گردشگری اسب نشان می‌دهند که این فعالیت می‌تواند در رونق سوارکاری و صنعت و صنایع وابسته به اسب موثر باشد.

این مسئول با اشاره به این که مراکز سوارکاری پتانسیل تبدیل شدن به مجموعه‌های تفریحی و ورزشی را دارند، می‌گوید: در مجموعه‌های موجود نیز بخش‌هایی مانند رستوران، کافی‌شاپ و دیگر موارد برای ایجاد مرکزی تفریح ایجاد شده که بتواند فرصت تفریحی ارزان را برای همه اقشار فراهم کند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تنها در یک مجموعه سوارکاری بزرگ در استان حدود  ۶۰ تا ۷۰ کارآموز در سنین متفاوت برای سوارکاری شرکت می‌کنند و توسعه این بخش‌ به همت مسئولان و متولیان استان می‌تواند به ارتقای نشاط اجتماعی و در نهایت پیشبرد این صنعت کمک کند.

سوارکاری بدون حمایت جهاد کشاورزی

بیک با اشاره به بالا بودن هزینه نگهداری اسب، می‌گوید: این هزینه‌ها خصوصا در دو سال گذشته به واسطه افزایش قیمت نهاده‌های دامی بسیار افزایش داشته و جهاد کشاورزی نیز تقریبا هیچگونه حمایتی از صنعت اسب در این باره نداشته به طوری که وضعیت فعلی این صنعت در شان استان یزد نیست.

این مسئول با بیان این که تنها پیست سوارکاری استان در منطقه‌ی صفاییه حداقل امکانات را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: هیچ هزینه‌ای در مجموعه سوارکاری صفاییه از سوی دولت ارائه نمی‌شود و نه تنها حمایتی در کار نیست بلکه باید مبلغ هنگفتی به عنوان اجاره نیز پرداخت شود؛ اجاره‌ای که حتی در شرایط شیوع کرونا نیز مورد تخفیف و بخشش قرار نگرفت.

بیک در ادامه یزد را صاحب برند خوبی از نظر کیفیت اسب اعلام می‌کند و می‌گوید: با وجود کیفیت خوب اسب و جایگاه مطلوب استان از این لحاظ در کشور، باز هم مورد حمایت واقع نمیشویم و از رفاهیات و حداقل امکانات، تجهیزات، امنیت و فضای سبز محروم هستیم.

رئیس هیات سوارکاری استان با اشاره به جود بیش از شش هزار راس اسب اصیل در این استان، می‌گوید: با این وجود هنوز کلینیک دامپزشکی خوبی در یزد نداریم در حالی که اگر در استان، مرکزی برای پرورش دانشجویان دامپزشکی به صورت کلینیکی و با تجهیزات بالا مانند اتاق عمل ایجاد شود، در حوزه اسب نیز شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود.

وی تصریح می‌کند: نبود چنین مرکزی در یزد باعث شده تاکنون در صورتی بروز هر گونه مشکل حیاتی در سلامت اسب‌ها ناگزیر به انتقال آنها به استان کرمان شویم که این اقدام هم ریسک بزرگی برای حیات اسب‌ها و هم برای سرمایه صاحبان آن‌هاست.

تبدیل اسب به حیوانی خانگی

این فعال حوزه صنعت اسب به تنوع اسب‌های استان یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیرا استقبال از نگهداری اسب بیشتر شده به طوری که برخی افراد از اسب به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند که این اقدام، یک نعمت است.

وی اضافه می‌کند: اسب همیشه در تاریخ و گذشته ایران وجود داشته و اکنون نیز این حیوان در مراسم‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاید خدا نیز این حیوان را به گونه‌ای آفریده که تمام انسان‌ها از آن لذت ببرند.

بیک تاکید می‌کند: البته نگهداری از اسب در فضاهای خانگی و شخصی، استاندارد نیست اما عشق و علاقه‌ای که به این حیوان وجود دارد، باعث شده که این شرایط برای اسب‌ها فراهم شود.

وی با بیان این که برای جذب گردشگر و توریست نیاز زیادی به هزینه‌های هنگفت نداریم، می‌گوید: تنها امکان لازم، ایجاد محیطی امن و استاندارد برای نگهداری اسب‌ها  و امکانات رفاهی کوچکی در حاشیه آن است که بیشتر از ایجاد و سرمایه گذاری به ساماندهی نیاز دارد.

این مسئول با بیان این که ایجاد زیرساخت‌های اولیه صرفا نیازمند هزینه است، می‌گوید: با رونق گردشگری و حضور گردشگران، هزینه‌های صرف شده باز می‌گردد.

جایگاه همچنان پررنگ اسب در ورزش

بیک در خصوص مزایای سوارکاری نیز تصریح می‌کند: علاوه بر مزیت اقتصادی، اسب از بدو شروع ترقی بشر قابل رام شدن و قابل استفاده در تمام مباحث حمل و نقل، مسافرت و دیگر موارد بوده ولی پس از ورود بنزین و ماشین آلات نقش آفرینی آن نیز کمرنگ‌تر شده است اما هرگز از منظر ورزشی، جایگاه خود را از دست نداده است.

وی اضافه می‌کند: اکنون سوارکاری به عنوان ورزشی خوب و سالم و همچنین فارغ از محدودیت‌های جنسی، جسمی و سنی و حتی محدودیت‌های مربوط به معلولیت هم قابل استفاده است و افراد می‌توانند با آموزش درست، سال‌های طولانی از آن استفاده کنند.

بیک با اشاره به وابستگی بسیاری از صنایع به صنعت اسب و سوارکاری، می‌گوید: در حیطه ورزش سوارکاری، مربیان، دامپزشک، نعل بند، کمک مربی و دیگر موارد به آن وابسته هستند و سایر تولیدکنندگان تجعیزات اسب نیز مشمول این موضوع میشوند.

وی به پاک بودن صنعت اسب، آبخواه نبودن و نیاز کمتر این موجود به خوراک نسبت به سایر چرندگان و دامها، می‌گوید: در یزد ظرفیت برای صادرات اسب مهیاست به طوری که بتوانیم اسب را به سایر کشورهای همجوار بفرستیم و حتی با توجه به شیوع کرونا نیز می‌توانیم با قرنطینه اسب‌ها، در این حوزه صادرات داشته باشیم.

بیک در پایان با بیان این که در غیاب صادرات اسب، تعداد زیادی اسب به کشورهای دیگر قاچاق میشود، می‌گوید: کرونا بر اسب تاثیر نداشته و می‌توان گفت که اسب تاکنون منتقل کننده کرونا نبوده است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اراسب
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
1
0
چون در يزد اصلا دامي نداريم....
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
بهتون پیشنهاد میدم یه سربه بیمارستان بهنود در اردکان و دکتر کاظمی بزنید ایشون یکی از بهترین های اسب چنداستان هستن
نظر شما
ادامه