کد خبر: ۶۳۷۲۸
تعداد نظرات: ۶ نظر

سرپرست اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: علت شیوع بیماری نیوکاسل پرندگان نوسانات قیمت واکسن و افزایش قیمت آن و در بعضی موارد کمبود واکسن نیوکاسل بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد اسدی» گفت: در برخی از واحدهای صنعتی و پرورش طیور در استان و حتی در طیور بومی و روستایی شاهد شیوع بیماری نیوکاسل پرندگان هستیم.

سرپرست اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان‌کرد: علت این بیماری نوسانات قیمت واکسن و افزایش قیمت آن و در بعضی موارد کمبود واکسن نیوکاسل و در نتیجه عدم واکسیناسیون در بعضی از واحدها و یا عدم استفاده از واکسن تزریقی نیوکاسل به دلیل افزایش قیمت بوده است.

اسدی افزود: در سطح کشور شاهد بیماری‌های طیور دیگری از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستیم که همچنان پرندگان استان را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد تلفات در طیور شود.

وی با اشاره به ورود پرندگان مهاجر به استان بیان کرد: دامپزشکی از طریق تشکیل اکیپ‌های مشترک با حفاظت محیط زیست استان و برنامه‌ریزی و ایجاد گشت‌های مشترک در محل تالاب‌ها و زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های پرندگان مهاجر ورود و خروج پرندگان را رصد و پایش می‌کند.

اسدی از مردم خواست: چنانچه تلفاتی مشاهده شد در اسرع وقت اقدام به نمونه‌گیری جهت ردیابی نمایند تا در صورت رخداد کانون براساس برنامه ملی کنترل بیماری عمل نمایند.

وی در پایان گفت: دفتر طیور سازمان دامپزشکی استان در فصل بهار، پاییز و زمستان اقدام به واکسیناسیون رایگان علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی روستاها می‌کند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
واکسن احتکار شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
متاسفانه نطارت صحیح بر توزیع واکسن نیست و علی رغم اینکه نطام دامپزشکی با بهانه های بیجا از قدور پروانه جلوگیری مینماید اما کل واکسیناسیون طیور توسط افرادی مشخص و ......... صورت میپذیرد که فاقد کارت مایه کوبی هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
با سلام. ضمن خسته نباشید به جناب مدیر کل دو سوال مطرح است. 1.چرا دولت روی این واکسن سوبسید نمیدهد؟
2.چرا دامپزشکی به سوال مرغداران مبنی بر کاهش کیفیت واکسن و دارو پاسخ مستدل نمی دهد؟
پاسخ به این سوالات خیلی از شبهات و مشکلات خواهد کاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
سازمان دامپزشکی دستگاه اجرایی است. مواد بیولوژیک که به سازمان داده میشه اعم از واکسن و آنتی ژن و ... مسئولیتش با دستگاههای دیگر است
طبیعتا کیفیت واکسن به مدیر کل مربوط نمیشه و حداکثر میتونه گزارش فنی بده به مقامات مافوق
(البته تو پرانتز عرض کنم دوستان مسئول وارد کننده و ... که درگیر کار واکسن هستند اصولا وقتشون را با افاضات مقامات هم سطح مدیر کل استان پر نمی کنند! اگه بخوام براتون توضیح بدم چندتا نمونه تاپ از عوارض واکسن در چند استان سراغ دارم که آخرش واکسیناتور مقصر شناخته شد!)
سید
|
France
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
حکیم مهررر
هنوز میگی سرپرست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
متاسفانه مسئولین فنی واحد های مرغداری که تحت عنوان مراکز وابسته دامپزشکی علاوه بر درمان در حوزه واکسن و پیشگیری نیز فعالیت دارند ناخواسته باعث انتقال بیماری می شوند نظام دامپزشکی باید در اسرع وقت نسبت به جدا سازی پروانه های فعالیت کلینیسین با مراکز واکسن اقدام نماید
نظر شما
ادامه