کد خبر: ۶۳۶۸۱
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
افشاگری رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از پشت‌پرده یک مصوبه جنجالی:
رئیس سازمان سنجش افزود: بر اساس این مصوبه مغایر دستورالعمل، پذیرفته‌شدگان رشته دامپزشکی می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی به یکی از رشته‌های پزشکی تغییر رشته دهند، مشروط بر اینکه در دو ترم معدل ۱۵ کسب نمایند ...
 
حکیم مهر: بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که ماجرای تغییر رشته ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد عمدتاً از رشته دامپزشکی به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جنجالی شد و حواشی بسیاری به دنبال داشت.

به گزارش حکیم مهر، به دنبال حواشی به وجود آمده، شورای سنجش و پذیرش دانشجو طبق مصوبهای تغییر رشته این دانشجویان را غیرقانونی اعلام نموده و از ادامه تحصیل آنها جلوگیری نمود. به دنبال این مصوبه، این دانشجویان در دیوان عدالت اداری اقدام به شکایت از وزارت بهداشت، سازمان سنجش، وزارت علوم و شورای سنجش و پذیرش دانشجو نموده و خواستار لغو این مصوبه شدند.

چند هفته پیش سرانجام دیوان عدالت اداری رأی خود را مبنی بر رد این شکایت صادر کرد و مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو را قانونی دانست. آنچه که در این میان جالب توجه است، دفاعیات طرفهای شکایت به این دادخواست میباشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در لایحه دفاعیه خود، روایت جالبی از پشت پرده مصوبه غیرقانونی هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آگاهی «دکتر محسن نفر» معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از رتبه فرزندش و قبولی وی در رشته دامپزشکی ذکر میکند و میگوید: «در سال ۹۶ با اطلاع معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی (دکتر محسن نفر) از رتبه فرزندشان، و اینکه نامبرده شرایط لازم جهت تغییر رشته از دامپزشکی را ندارد، پیشنهادی مغایر با دستورالعمل مصوبه ۷۳۵ طرح میکنند که بلافاصله در تاریخ ۱۲/۷/۹۶ در هیأت رئیسه دانشگاه تصویب میشود؛ بدین صورت که پذیرفتهشدگان رشته دامپزشکی بدون هیچ محدودیتی به یکی از رشتههای پزشکی تغییر رشته دهند، مشروط بر اینکه در دو ترم معدل ۱۵ کسب نمایند. در راستای این مصوبه ۱۳۴ تن از فرزندان هیأت علمی که برخی از آنان حتی فاقد قبولی در رشته دامپزشکی بودهاند، به رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی منتقل شدهاند.»

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در بخشی از لایحه دفاعیه خود اظهار میدارد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی تفویض اختیار کرده است نه در خصوص تغییر رشته، آن هم در تعداد زیاد و از دامپزشکی به پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که از نظر تراز علمی فاصله فاحشی دارند».

به گزارش حکیم مهر، متن کامل رأی صادره دیوان عدالت اداری که در پایگاه اطلاعرسانی دیوان منتشر شده و هماکنون در دسترس همگان قرار گرفته است (اینجا)، به شرح زیر است:

هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری

موضوع: تقاضای ابطال مصوبه بیست و دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو

تاریخ رأی: چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

شماره دادنامه: ۱۵۰۷ الی ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۴۷۸

شاکی: خانم آوا علیزادگان، خانم آیسان ابراهیمی، آقای حسینعلی کندی، آقای امیرمحمد حسن نیاء، خانم سارینا نظامی اصل سیسی، آقای سیدامید شریف زاده، آقای سیدمحمدرضا ترابی، خانم سیده سارا صادقی، خانم طوبی عبادی فرد آذر، خانم فائزه آموزنده نوباوه، آقای محمدمهدی نفر، خانم محیا شاملو، آقای پویا پدرام، خانم میترا جوانشاه فرزند امان اله با وکالت آقای محمد پورنبی، آقای علی سپیانی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم پریسا پور فرزیانی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم مهسا ربیعی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم شکیبا محمدی با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای میثم سنجری با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای سام درفشی با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای امیر حسین براتی با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای محمد حسین ابوالقاسمی نژاد شیرازی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم کیانا اقاصادقی، خانم عاطفه سادات معصومی، خانم نیلوفر اجتهادی، آقای علی صفائی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم سیما عسگری با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم سید سینا اسحق حسینی با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای سید امیر مهدی امامی با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای محسن شبگرد قره قشلاقی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم رها اوجی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم یاسمن محمدی با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم زهرا حقیقیت با وکالت آقای محمد پور نبی، خانم مریم نظری نیا، آقای سجاد دیناروند با وکالت خانم سالومه بیشداد، خانم فاطمه ثالثی با وکالت آقای محمد پور نبی، آقای پرهام روحی بروجنی - خانم پریا طهماسبی نوترکی - آقای رضا آزادیان - آقای علی ابوالحسنی - خانم فاطمه زهرا حیدری - خانم مهرنوش سیاوش دستجردی و خانم یاسمن یزدانی با وکالت آقای  محمدعلی حیدری و آقای محمد امین سعید آبادی و آقای محمدعلی ملکوتی خواه با وکالت آقای محمد علی حیدری – آقای علیرضا امامی – آقای غلامرضا کلوندی.

طرف شکایت:  ۱- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲- سازمان سنجش آموزش کشور ۳- وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ۴- شورای سنجش و پذیرش دانشجو

شکات طی دادخواست های جداگانه به طرفیت خواندگان صدرالذکر تقاضای ابطال بندهای ۱ و ۲ و ۳ مصوبه بیست و دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به تاریخ ۳۰/۹/۹۸ را نموده اند که به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شده است.

متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر میباشد:

 ۱- دانشگاه آزاد اسلامی موظف است، تغییر رشته و انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیأت علمی براساس مصوبه هیأت رئیسه آن دانشگاه در سال ۱۳۹۶ به رشتههای پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که فاقد شرایط و ضوابط دستورالعمل اجرایی مصوبه جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی به شماره ۶۹۳۱۲/و مورخ ۱۴/۵/۹۲ می باشند را لغو کند. علاوه براین چنانچه افراد دیگری در سنوات قبل یا بعد وجود دارند که تغییر رشته آنها نیز بر خلاف شرایط و ضوابط دستورالعمل فوق انجام شده، تغییر رشته آنها توسط دانشگاه آزاد اسلامی لغو و وضعیت تمامی افراد فاقد شرایط و ضوابط تغییر رشته طبق دستورالعمل اجرایی تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی به همراه مدارک و مستندات لغو تغییر رشته آنها حداکثر تا ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارسال نمایند.

 ۲- در آزمون سراسری ۱۳۹۹ به بعد، پذیرش ۴ رشته پر متقاضی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متمرکز و همزمان با پذیرش دوره های روزانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاههای دولتی با انتخاب رشته متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود و کد رشته محل های دارای مجوز آن دانشگاه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون سراسری درج خواهد شد.

 ۳- در سال ۱۳۹۹ همانند سال ۱۳۹۸، ثبت نام و گزینش رشته های پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری به صورت مجزا از پذیرش با آزمون انجام می شود؛ ثبت نام پذیرفته شدگان در دانشگاه برای تمامی زیر نظام ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس برنامه زمانی هماهنگ، همزمان با هم انجام خواهد شد.

دلایل شکات برای ابطال مقرره مورد شکایت:

مطابق بندهای الف، ب، ث ماده ۲ قانون سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاهها، مراکز آموزش عالی کشور، شورای سنجش و پذیرش دانشجو صرفاً اختیار سنجش دانشجو را دارد و شورای یاد شده در خصوص ادامه تحصیل و مقررات آموزشی دانشگاه فاقد هرگونه اختیار است. لذا مصوبه مورد شکایت خارج از صلاحیت مرجع تصویب کننده وضع شده است.

 براساس اطلاق مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیه اختیارات مربوطه به رئیس دانشگاه آزاد تفویض شده است. دستورالعمل اجرایی مصوبه ۷۳۵ با توجه به اطلاق مذکور، و نیز با توجه به عدم ذکر لزوم تصویب آن در خود مصوبه، برای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی الزام آور نمی باشد.

صلاحیت ذاتی و قانونی شورا سیاستگذاری، تعیین راهبردها و برنامه های کلان جذب و پذیرش دانشجو در سطح کشور است و این شورا نمی تواند نسبت به حقوق مکتسبه ایجاد شده تصمیم گیری کند.

به موجب ماده ۶ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش دانشجو با دانشگاه است و شورای سنجش و پذیرش صرفاً هماهنگ کننده است.

در خصوص بندهای ۲ و ۳ مصوبه مورد شکایت، با توجه به نظریه معاونت تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی ماهیت اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی با کلیه اساسنامه های آموزشی متفاوت است، و مشمول احکام عمومی به دانشگاه آزاد اسلامی مستلزم تصریح و ذکر نام این دانشگاه است.

همچنین، بند ۲ مصوبه مغایر با سیاست ها و ارشادات رهبری معظم است که به واگذاری امور به بخش غیر دولتی تاکید دارند، بند ۳ مصوبه مورد شکایت نیز با توجه به تفویض کلیه اختیارات به رئیس دانشگاه براساس مصوبه ۷۳۵، مخالف مجزا بودن دانشگاه آزاد اسلامی است.

دفاعیات مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

در پاسخ به شکایت مذکور ، مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به موجب لایحه مثبوت به شماره ۹۸-۴۳۵۷-۶ مورخ ۷/۳/۹۹ به طور خلاصه توضیح داده است که:

مطابق ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، نظارت بر امر پذیرش دانشجو یکی از وظایف شورا می باشد. شأن نظارتی شورا در این خصوص اقتضا داشته که در خصوص گزارش مستند واصله مبنی بر تحصیل امتیاز ناروا برای افرادی خاص، تعارض منافع مقام پیشنهاد کننده، آن هم در امر حساس پزشکی که با سلامت عمومی در ارتباط است، بیتفاوت نماند و نسبت به اصلاح انحراف ایجاد شده اقدام نماید.

صلاحیت شورا در تعیین معیار سنجش و پذیرش، حاکی از این است که دانشجو در صورت احراز شرایط صرفاً در همان رشته پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهد. چنانچه پس از پذیرش دانشگاه به صورت خودسرانه با تغییر رشته وی موافقت و آن را تغییر دهد. با قانون و اهداف تعیین شده سازگار نیست.

بر اساس ماده یک آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فن آوری مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲/۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد در شمول این آیین نامه قرار دارد ، لذا مطابق بند "۵" ماده چهار و بند "ج" ماده ده آیین نامه یاد شد اولاً اختیارات قانونی رئیس دانشگاه آزاد را باید براساس مجموع قوانین و مصـوبات احراز کرد نه فقط مصـوبه هیأت رئیسه دانشگاه ثانیاً هیأت رئیسه دانشـگاه در هیچ دانشگاهـی صلاحیت مقرره گذاری ندارد.

مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی تفویض اختیار کرده است نه در خصوص تغییر رشته، آن هم در تعداد زیاد و از دامپزشکی به پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که از نظر تراز علمی فاصله فاحشی دارند، با عنایت به مراتب معنونه، مصوبات مورد شکایت بر اساس وظایف و در چارچوب قوانین و اختیارات مرجع تصویب کننده بوده، رد دادخواست مطروحه مورد استدعاست.

دفاعیات رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز با تقدیم لایحه ای که به شماره ۹۸-۴۲۳۳-۷ مورخ ۱۶/۲/۹۹ در پرونده ثبت شده است، دفاعیات سازمان متبوع را تقدیم نموده و از جمله اظهار داشته است:

طبق بند ۵ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، حد نصاب نمره علمی لازم برای انتقال ۹۰ درصد و برای تغییر رشته ۵/۹۲ درصد نمره کل آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه مربوط برای رشته محل مورد تقاضا می باشد، بر اساس ماده ۲ دستورالعمل یاد شده تغییر رشته و انتقال فقط به شهر دانشگاه محل خدمت عضو هیأت علمی و در صورت عدم وجود رشته به نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیأت علمی امکانپذیر است، همچنین وفق بند ۳ همین ماده تغییر رشته در همان گروه آموزشی، همان مقطع یا مقطع پایین تر به شرط کسب حد نصاب نمره علمی به شرح فوق امکانپذیر است.

در سال ۹۶ با اطلاع معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی (دکتر محسن نفر) از رتبه فرزندشان، و اینکه نامبرده شرایط لازم جهت تغییر رشته از دامپزشکی را ندارد، پیشنهادی مغایر با دستورالعمل مصوبه ۷۳۵ طرح می کنند که بلافاصله در تاریخ ۱۲/۷/۹۶ در هیأت رئیسه دانشگاه تصویب می شود، بدین صورت که پذیرفته شدگان رشته دامپزشکی بدون هیچ محدودیتی به یکی از رشته های پزشکی تغییر رشته دهند. مشروط بر اینکه در دو ترم معدل ۱۵ کسب نمایند. در راستای این مصوبه ۱۳۴ تن از فرزندان هیأت علمی که برخی از آنان حتی فاقد قبولی در رشته دامپزشکی بوده اند، به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی منتقل شده اند.

با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو هرگونه تصمیم گیری راجع به امور مرتبط با سنجش و پذیرش را به شورای سنجش و پذیرش دانشجو واگذار کرده، به موجب نامه محرمانه ۹۵۷۲/۹۸/ح م مورخ ۱۳/۶/۹۸ این شورا را مکلف کرده در خصوص قانونی بودن مصوبه دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نظر و در صورت تشخیص شورا مبنی بر مغایرت آن با قانونی اقدام مقتضی انجام و نتیجه به مجلس گزارش شود. که مصوبه مورد شکایت از جمله در راستای این مطالبات تصویب شده است.

پس از ابلاغ تصمیم شورای سنجش و پذیرش به دانشگاه آزاد، این دانشگاه وضعیت مشمولین را بررسی و ۱۳۴ نفر را فاقد شرایط تشخیص و انتقال آنان را لغو کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی مکلف به رعایت اصول برابری فرصت ها و عدالت آموزشی بوده است، داوطلبان انتقال یافته به رشته پزشکی از نظر این شورا فاقد صلاحیت لازم هستند و در صورت عدم اتخاذ اقدام قانونی در آینده جان شهروندان بیگناه به دست این پزشکان فاقد سواد، به مخاطره خواهد افتاد.

پس از اعلام نظر شورا داوطلبانی که به تشخیص خود دانشگاه آزاد فاقد شرایط لازم برای تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و حتی فاقد حداقل نمره قبولی در رشته پرستاری بودند، شناسایی و توسط خود دانشگاه اخراج شدند، بنابراین دانشگاه شاکی نیز با نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو همسو بوده و اقدام مقتضی به عمل آورده است.

لذا رد شکایت در راستای حفظ حقوق میلیون ها داوطلب، و عدالت آموزشی مورد استدعاست.

رأی هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری:

همانگونه که در ماده ۲ قانون شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموز عالی کشور، تصریح شده است، شورای فوق به منظور برنامه ریزی و تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تشکیل گردیده است و حوزه اختیارات وظایف شورای موصوف در ماده ۳ قانون استنادی آمده است لذا:

اولاً: موضوع صلاحیت شورا، طریق سنجش و پذیرش دانشجو می باشد که متکی بر سوابق تحصیلی و آزمون احراز می شود.

ثانیاً: کیفیت آزمون، همان است که در مقررات قانونی مربوطه بیان شده است و استحقاق داوطلبان را بر مبنای امتیاز و رتبه حاصله معین می نماید.

ثالثاً: مراد از پذیرش دانشجو، رشته تحصیلی و دانشگاهی است که به عنوان محل تحصیل و رشته نهایی دانشجو شناسایی و در مدرک فارغ التحصیلی منعکس می گردد.

رابعاً: حیطه صلاحیت شورا، ایجاد هماهنگی و نظارت، در یکسان سازی سنجش و پذیرش دانشجو در کلیه مراکز آموزش عالی است که تحقق آن، متوقف بر جلوگیری از اتخاذ رویه های مختلف و رفع اثر از مصوبات و تصمیمات مغایر و منفرد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است و اقتضاء و ضرورت اعمال صلاحیت شورا، مبتنی بر قاعده اذن در شیء، اذن در لوازم آن، مداخله در موضوع صلاحیت تفویضی قانونگذار به منظور ایجاد رویه واحد سنجش و پذیرش دانشجو است تا از یکطرف هدف قانونگذار حاصل شود و از طرف دیگر بند ۹ اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی متجلی گردد.

بنابراین اتخاذ تصمیم شورا به شرح بند ۱ مصوبه مورد اعتراض، عیناً، منطبق با اختیارات مذکور در ماده ۲ و بند (الف) و (پ) ماده ۳ ناظر به ماده ۵ قانون شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تشخیص میگردد و در ماهیت امر نیز، با التفات به اینکه، تأکید مقرر در بند ۱ مصوبه معترض عنه، اختصاص به رفع اثر از امتیاز غیر قانونی افرادی دارد که فاقد شرایط ضوابط دستورالعمل اجرایی مصوبه جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشند و امتیاز قانونی افراد واجد شرایط را شامل نمیشود، موافق با مقررات میباشد، چرا که اولاً دستورالعمل اجرایی ذکر شده، در راستای اختیارات تفویضی مندرج در قسمت اخیر مصوبه جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تصویب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و وزرای علوم و تحقیقات و بهداشت و درمان رسیده است.

ثانیاً تسهیلات مربوط به نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، استثناء بر مقررات عمومی محسوب میشود که توسعه و خروج از چارچوب مصرح آن فاقد مبنای قانونی است و بالتبع واجد اثر قانونی نیز نخواهد بود.

ثالثاً بند ۱ مصوبه مورد شکایت، تکلیفی فراتر از دستورالعمل اجرایی مصوبه یاد شده شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد ننموده است تا مغایر با قانون تلقی شود.

فلذا مستند به بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بر رد شکایت صادر و اعلام می گردد. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از سوی رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است.

حسن امجدی

نائبرئیس هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری

 

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
23
1
شما رو به خدا این تهمت های بی شرمانه رو تموم کنید
پاسخ ها
کنکوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
تهمت کدومه!!! حقیقته
اینجوریه که حق بقیه بچه های مستعد پزشکی ضایع میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
6
19
تحصیل و موفقیت در رشته دامپزشکی و نیز توانمند شدن در این حیطه کار هر کسی نیست، رشته دامپزشکی رشته ای بسیار کاربردی، سخت و نیازمند هوش و توانایی بسیار بالا می باشد.
هر کسی لیاقت تحصیل و موفقیت در این رشته را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
وقتی توش پولی نیست همه میخوان فرار کنند و برن رشته های دیگه
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
شما پول خرید مدرک را داشته باشید ، راحت از کنکور آبکی دانشگاه آزاد رد میشوید و راحت مدرک میگیرد فوقش ۷ سال طول میکشد الکی خودتان را خوشحال نکنید وضعیت کار و درآمد در دامپزشکی بسیار وخیم است (بخصوص شمالغرب کشور )
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
8
12
نوشته تفاوت فاحشی بین تراز قبولی دامپزشکی با اون سه رشته بگر هست. مهم اینه اگه عرضه داشته باشی در دامپزشکی خیلی بیشتر از داروساز و دندانپزشک و پزشک عمومی میتونی درآمد داشته باشی. داروساز فعلا که باید ۱۰ سال مسئول فنی بمونی و به این آسونی ها نمیشه داروخانه بزنی و یا اینکه مجوز داروخانه بخری با قیمت های چند میلیاردی. پزشک عمومی هم که مشخصه شرایط مناسبی مثل گذشته ندارند. مگه تخصص و حتی فوق تخصص بگیری.
در یک کلام در دامپزشکی پول ریخته فقط باید تلاش و علاقشو داشته باشی
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
فکر کنم شما دانشجوی سال اول یا سرمایه دار هستید اینطور داستان بافی میکنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
1
4
پارتی بازی ممنوع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
3
8
.......... کشور هستند که قوانین را دور می زنند
اگر قرار است تغییر رشته به این راحتی باشد که برای همه باشد
فاصله درامدهای پزشکی و دامپزشکی باعث شده است این مشکلات بوجود اید
حقوق برای پزشک تا 30 ملیون در یک شیفت کاری برای دامپزشک 8 میلیون در یک روز کاری
!!!!!
پاسخ ها
Navid
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
جان؟شیفتی۳۰؟روزی۸؟
داداش من خودم خیلی با این رشته ها اشنام و خودم هم دانشجو دندونم...این عددایی که نوشتی رو شاید ۱درصد افراد تو این رشته ها میگیرن....پزشکی ک شیفت ۳۰بگیره من ک ندیدم تا حالا،مگر اینکه طرف فوق تخصص جراحی و باسابقه کار بالا و خیلی کار بلد باشه....الان من متخصص اطفال سراغ دارم ماهی ۷،۸داره میگره...شیفتی ۳۰کجا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
1
0
جالبه که ماه هیچوقت پشت ابر نمی ماند.
مصوبه بورد سراسری نیز طرح ایشان و معاونش بوده است و مدارکی بصورت مستند وجود دارد که صداقت علمی کاملا مخدوش شده است و به راحتی با سرنوشت رزیدنتها بازی کردند و بداد انها نرسید
پاسخ ها
Veterinary
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
«وَمَن یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا»
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
اگر منظور شما این است که اشاره به این موصوع تهمت و بهتان است. سخت در اشتباه هستید بدلیل عدم درایت همین آقایان زندگی صدها نفر از،رزیدنتها دچار مشکلات جدی شده است اگر نیت خیر بوده روش برگزاری بورد را به ورودیهای جدید موکول می کردند. و لز،طرفی عدم صداقت ....... در مدارک مستندی است که در کل کشور همه دیده اند و حتی دانشگاه ...... پیگیر آنها است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
کلیه رشته های تحصیلی بر اساس نیاز بشر بوجود امده اند و هر کدام اهمیت خود را دارند. اگر می بینید در جامعه ای یکی جایگاه متفاوت دارد ان به سیستم اداره ان مملکت بستگی دارد. در ایران چون اصولا سیستم دلالی بر اقتصاد حاکم است رشته های تولیدی جایگاه درستی ندارد. مطمئن باشید اگر در ایران تولیدات دامی و کشاورزی جایگاه داخلی داشت و دولت از سرمایه گذاری در این بخش حمایت مینمود رجال مملکت برای وارد نمودن فرزندانشان بد انشکده های کشاورزی و دامپزشکی چنین تلاشی را که اکنون برای وارد کردن انها به پزشکی مینموندند انجام میدادند. کافیست شما در گوگل سرچ کنید شرایط ورود به دامپزشکی و پزشکی در مثلا انگلستان را ،انوقت به حرف من میرسید. یکبار همکه شده اینکار را بکنید. ان وقت می بینید که وارد شدن به دامپزشکی کار ساده ای نیست. یک مقدار از این تفاوتها هم بر میگردد به سطح دانش و اطلاعات مردم یک کشور برای مثال در ایران به ما میگویند دکتر گاو و خر در صورتیکه در اروپا به ما veterinarian که از veteran کهنکار با تجربه گرفته شده گفته میشود. بنابراین اگر از این عوامل محیطی بگذریم به جایگاه علمی رشته خودمان بهتر پی میبریم. به امید روزیکه اول تفکر دولت و بعد بینش جامعه نسبت به این رشته تغیر نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
پدر یکی از این دانشجوها دکتری حرفه ای داروسازی خودش رو از خارج گرفته و به درجات بالایی رسیده
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
1
خیلی از کسانی که تو آزمونها قبول شدند و شایسته سالار هستند ،از روش همین معاون دانشگاه آزاد استفاده کردند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
3
0
حکیم عزیز خسته نباشید در عوض این اخبار میتونی از پیگیری تسری و نیز ماده ۱۴ بخش خصوصی بیشتر تیتر بگذارید اینگونه اخبارتان کاربردی برای ارتقا دامپزشکی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
حکیم‌مهر به نکته بسیار مهم ریشه ای پرداخته است که تمام مشکلات اصلی حامعه ما در همین قدم اول است.
کسی که بخاطر فرزند خودش طرح غیر قانونی اجرا می کنه یک نمونه از بدبختی های جامعه ما است.
این هم دانشکده دامپزشکی و بیسوادی گسترده دانشجویان همه حکایت از درد بزرگی دارد.
البته خیالتون راحت فساد چنان نهادینه شده است که این اقایان را توپ‌هم تکون نمی ده نگران‌نباشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
دانشگاه آزاد بویژه در تهران و کرج با درایت مسئولین وقتش امکان بیمارستانی بسیار مناسبی ایجاد کرده است.
اما سئوال اینجاست که چرا به هدر می روند؟
پلی کلینیک سعادت آباد با موقعیت مکانی و حای پارک بسیار عالی و دسترسی های خوب از این جهات براری ویژه ای نسبت به دانشگاه تهران دارد .
اما بدلیل عدم درایت ............ به یک مکان‌متروکه تبدیل شده است و دانشجویان دوره عمومی و تخصص عملا وقتشان به هدر می رود و خانواده ها با سختی های زیادی مجبورند شهریع های میلیونی برای هیچ بپردازند.
و برای اثبات ناکارآمدی خود و بقول رئیس نظام دامپزشکی عیار سنجی کنند
برای پوشاندن خطای آموزشی خود دست بدامان امتحانات غیر استاندارد بورد سراسری شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
1
دامپزشکی رشته خوبیه بشرطی که عنوان دام را ازش حذف کنن خخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
من ده ساله اخبار حکیم مهر رو دنبال میکنم غیر از پابین اوردن شان دامپزشکان هیچ چیز دیگری ندیدم .واقعا به جای نشان دادن جایگاه این عزیزان در حفظ سلامتی جامعه تنها اخبار پوچ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
0
یکی از این شاکی ها همکلاسی من تو مدرسه بود ابتدا خودش برگه ی انتخاب رشتش رو برای من فرستاد که با رتبه ی ۸۰۰۰ منطقه یک دامپزشکی آزاد گرمسار قبول شده بود که خود اونم محل بحثه و میخواست دوباره بخونه که سال بعد کنکور بده اما چند ماه بعد که ازش پرسیدم داری میخونی هنوز یا نه گفت برای چی بخونم ؟ من پزشکی دانشگاه آزاد تهران قبول شدم!!!! اسمشم تو این شاکیا هست الانم سال پنجمه و تا دوساله دیگه فارغ التحصیل میشه هیچکسم جلوی تحصیلشو نگرفته خیلیم به خودش مینازه به همین راحتی فقط به خاطر اینکه پدرش یه کاره ای تو وزارت بهداشت بود
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
دختر نماینده مجلس .............. سال ۱۳۹۸ دامپزشکی قبول شد ولی حالا داره پزشکی میخونه بارانت پدرش .هیچکس نمیتونه جلوی این همه حق کشی رو بگیره؟چرا هیچکس پیگیر این ........ حق کشی ها نمیشه ؟
نظر شما
ادامه