کد خبر: ۶۳۵۳۳

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در روغن پشم گوسفند اسیدهای چرب غیر اشباع به میزان زیادی وجود دارد، گفت: روغن لانولین بیشتر در صنایع لوازم آرایشی و تولید کرم کاربرد دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مرتضی کرمی» با بیان اینکه روغن پشم گوسفند (لانولین) روغن بسیار با کیفیتی است، اظهار کرد: این روغن بیشتر در کشورهای دارای گوسفند نژاد پشمی مانند نیوزلند و استرالیا استخراج می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: روغن لانولین بیشتر در صنایع لوازم آرایشی و تولید کرم کاربرد دارد، مسلما در زمینه‌های دیگر نیز کارایی دارد اما تاکنون تحقیقی در حوزه‌های دیگر صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در روغن پشم گوسفند اسیدهای چرب غیر اشباع به میزان زیادی وجود دارد، گفت: این ترکیبات قابلیت نفوذ و ضریب جذب روغن را از طریق پوست افزایش داده، به‌همین دلیل سطح پوشش و جذب کرم به‌واسطه این روغن تسهیل شده و سبب می‌شود کرم به راحتی جذب پوست شود.

این دکترای بیوتکنولوژی و علوم گوشت دام ادامه داد: بدن در برابر روغن لانولین ماده سمی تولید نمی‌کند، ماندگاری این روغن بالا است و سبب ایجاد لطافت در پوست می‌شود.

کرمی با بیان اینکه میزان استخراج روغن از گوسفندهای چهارمحال و بختیاری کم است، یادآور شد: به ازای هر راس گوسفند، پنج تا هفت کیلو پشم تولید می‌شود، این در حالی است که این رقم از گوسفندهای استان دو تا سه کیلو پشم بوده، به‌علاوه تراکم پشم گوسفندان استان کم است و طبیعتا روغن تولیدی آن نیز کاهش می‌یابد.

این دکترای بیوتکنولوژی و علوم گوشت دام با بیان اینکه قیمت پشم پایین است، خاطرنشان کرد: به‌همین دلیل افراد راغب نیستند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.


نظر شما
ادامه