کد خبر: ۶۳۴۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با حکیم مهر:‌
«دکتر احمد اصلانی» افزود: متاسفانه در سطح کشور بیش از چند برابر و شاید ۴ برابر میزان افرادی که جذب کار می‌شوند، فارغ‌التحصیل دامپزشکی داریم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی به حکیم مهر می‌گوید اگرچه معمولا قراردادهای مسئولین فنی در انتها از سوی نظام دامپزشکی رصد و پایش می‌شود، اما متاسفانه این قراردادها گاها صوری هستند و باید به سمتی حرکت کنیم که این مساله به نحوی حل شود.

از نظر «دکتر احمد اصلانی» یکی از راهکارهای قطع ارتباط مالی، استفاده از صندوق سبز سلامت یا بانک‌های عامل است.

وی می‌گوید: «تخلفاتی که ممکن است در حوزه درمان‌های غیرمجاز پیش ‌آید، ۲ دسته هستند؛ یک دسته تخلفاتی که خود اعضای نظام انجام می‌دهند که قابلیت پیگیری دارد و دوم تخلفاتی توسط افراد غیر دامپزشک صورت می‌گیرد که عمدتا از طریق معرفی این افراد عامل به دادگاه، مساله را پیگیری می‌کنیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی و فارِغ‌التحصیل چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ابتدا سال نو را خدمت شما و دوستان در کل مجموعه دامپزشکی کشور چه بخش خصوصی و چه دولتی تبریک می‌گویم. متاسفانه سال ۹۹ به دلیل شیوع کووید-۱۹ و از دست دادن تعدادی از همکاران، سال خوبی نبود و امیدواریم که در سال جدید بیماری ریشه‌کن شود. بنده ورودی سال ۶۸ دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز و فارِغ‌التحصیل سال ۷۴ این دانشکده هستم.

 حکیم مهر: چرا دامپزشکی را انتخاب کردید؟

آن زمان در هنگام انتخاب رشته، می‌بایست چند رشته را انتخاب می‌کردیم. رشته دامپزشکی برای من، هم حاصل جبری بود که اتفاق افتاد و هم ناشی از علاقه‌ای بود که به تدریج  به این رشته ایجاد شد و ریشه علاقه من به دامپزشکی از آشنایی با رشته تجربی و علاقه به آن شکل گرفت و بعد نوع کار و خدمت به دام و طیور از جمله خواسته‌های قلبی من بود.

دامپزشکی دهمین رشته‌ای بود که انتخاب کردم و اولین رشته بعد از چند رشته پزشکی که عمدتا دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران بودند.

حکیم مهر: فضای دامپزشکی استان مرکزی چگونه است؟

برخلاف تصوری که در سطح کشور از استان مرکزی مبنی‌بر صرفا صنعتی بودن آن می‌شود، استان مرکزی یکی از استان‌های مستعد در بحث دام و دامپروری و مسائل مربوط به دامپزشکی است. استان مرکزی پتانسیل‌های خاص خود را دارد و از استان‌های پیشرو در تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز است. در بحث آبزیان نیز جزو استان‌های مطرح اول کشور محسوب می‌شود. در حوزه دامپزشکی مانند سایر استان‌ها تابع سیاست‌های کلی سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی هستیم و در این مسیر جلو می‌رویم.

بخش خصوصی دامپزشکی در استان مرکزی بین سال‌های ۷۲ تا ۷۵ شکل گرفت و از آن زمان مراکز درمانی بیمارستانی دامپزشکی روز به روز توسعه پیدا کرد تا به نقطه‌ای رسید که امروز بالغ بر ۵۷ مرکز درمانی، ۴ آزمایشگاه و ۲ بیمارستان و ۴۱ داروخانه دامپزشکی در سطح استان داریم.

در نظام دامپزشکی استان در سال ۹۹ و در دبیرخانه صدور پروانه‌های دام، طیور و آبزیان، قریب به ۹۶۸ پروانه موافقت اصولی بهره‌برداری را در دبیرخانه ماده ۵ تمدید و صادر کردیم. همچنین در دبیرخانه ماده ۲ نزدیک به ۱۶۴ مورد پروانه تمدید و صدور مراکز درمانی داروخانه و آزمایشگاه انجام گرفته است. نزدیک به ۶۰ مورد تایید صلاحیت همکاران فعال در مراکز به‌عنوان مسئول فنی مراکز تشخیصی و بهداشتی انجام شده است. اینها جزء عمده‌ترین فعالیت‌هایی است که نظام دامپزشکی استان در سال ۹۹ انجام داد.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی که با آن مواجه بودید، چه بود؟

در واقع مشکلات استان نیز قسمتی از مشکلات کل کشور است. یک بخش از فعالیت‌های دامپزشکان در حوزه مسئولین فنی است که از حدود ۱۲ سال پیش، سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی در بحث ماده ۱۹ فعالیت می‌کنند و کماکان مشکلات آن هنوز پابرجاست. ان‌شاءالله با اراده‌ای که سازمان‌های دامپزشکی و نظام دامپزشکی به خصوص در چند ماه اخیر داشتند و جلسات مشترکی را با حضور رؤسا و کارشناسان ۲ سازمان برگزار کردند، ظاهرا قرار بر این است که به بحث ماده ۱۹ با یک ساختار ویژه نگاه شود.

به همین ترتیب جلسات متعددی در بحث ماده ۱۹ در سطح استان برگزار شده و سعی بر این است که تا حد ممکن ارتباط مالی همکاران مسئولین فنی با کارفرما قطع شود. بنده آینده روشنی را متصور هستم و به نظر می‌رسد در سال جدید شاهد پیشرفت خوبی در این مساله باشیم.

حکیم مهر: در بحث ماده ۱۹ دقیقا در چه نقطه‌ای هستید؟ آیا قراردادی بر این مبنا نوشته شده است؟

اگرچه معمولا قراردادها در انتها از سوی نظام دامپزشکی رصد و صنف پایش می‌شود اما متاسفانه این قراردادها گاها صوری هستند. باید به سمتی حرکت کنیم که این مساله به نحوی حل شود. یکی از راهکارهای قطع ارتباط مالی، استفاده از صندوق سبز سلامت یا بانک‌های عامل است.

به نظر می‌ر‌سد در این مسیری که جلو می‌رویم، آینده خوبی در انتظار ماست و فکر می‌کنم که در آینده نزدیک بتوانیم قراردادها را به شکلی جلو ببریم که تا حد ممکن از شیطنت‌هایی که توسط کارفرماها و گاها همکاران می‌شود، جلوگیری شود.

 حکیم مهر:‌ آیا معضل درمان غیرمجاز در استان مرکزی هم وجود دارد؟

ما نیز مثل سایر نقاط کشور با این مشکل مواجه هستیم و هیات بدوی و انتظامی از جمله جاهایی است که روی این مساله برخورد قاطع انجام می‌دهد. تخلفاتی که ممکن است در حوزه درمان‌های غیرمجاز پیش ‌آید، ۲ دسته هستند؛ یک دسته تخلفاتی که خود اعضای نظام انجام می‌دهند که قابلیت پیگیری دارد و دوم تخلفاتی توسط افراد غیر دامپزشک صورت می‌گیرد که عمدتا از طریق معرفی این افراد عامل به دادگاه، مساله را پیگیری می‌کنیم.

در سطح استان مرکزی با نظر مساعد مدیرکل در چند ماه اخیر کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته برخورد با درمانگران غیرمجاز» ایجاد شده که یکی از اقدامات اصلی آن ورود به بحث نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی است. ان‌شاءالله قرار است با همکاری صنوف و کمیته‌های تخصصی نظام به سمتی پیش برویم که به اهداف از پیش تعیین شده، جامه عمل بپوشانیم.

قرار است از طریق بررسی نسخ موجود توسط دوستان، به سمت استانداردسازی نسخه‌ها حرکت کنیم و موارد خروج دارو از داروخانه‌ها با نسخ همکاران را سروسامان دهیم. نگرش اداره کل نسبت به این مساله خاص است و با کمک هم اداره کل و هم صنوفی که در استان داریم، به خصوص صنوف داروخانه‌داران و درمانگران، گام‌های مثبتی برداشته‌ایم. برخی جلسات هم با دادستان و رئیس کل دادگستری استان داشتیم و این مسائل را برای آنها روشن کردیم. فکر می‌کنم برنامه‌هایی که این کمیته دارد مقداری به مساله درمانگران غیرمجاز کمک می‌کند.

 حکیم مهر:‌ آیا در استان با مشکل تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی روبرو هستید؟

متاسفانه در سطح کشور بیش از چند برابر و شاید ۴ برابر میزان افرادی که جذب کار می‌شوند، فارغ‌التحصیل دامپزشکی داریم. در استان مرکزی اما دانشکده دامپزشکی نداریم و بالطبع یکی از جاهایی هستیم که درخواست برای دامپزشکان داریم. در واقع تعداد زیادی از همکارانی که در استان مشغول به کار هستند، از استان‌های مجاور یا استان‌هایی که مراکز دانشگاهی دارند، می‌باشند.

 حکیم مهر: پس فضا برای کار در استان آن‌قدر وجود دارد که از دامپزشکان درخواست همکاری داشته باشید؟

بله. فراخوان‌های متعددی برای همکاری در استان می‌زنیم و اعلام نیاز می‌کنیم. حتی برای احداث مراکز درمانی و مراکز موضوع ماده ۲ که مراکز دامپزشکی هستند، فراخوان‌هایی در سطح کشور از طریق پایگاه خبری حکیم مهر منتشر کردیم، چراکه میزان فارغ‌التحصیلانی که در سطح استان داریم و تعداد مراجعین کمتر از میزان درخواست ماست و از این بابت فضای کاری بهتر است. در بخش مسئولین فنی و به خدمت گرفتن آنها در قسمت‌های مختلف این اتفاق افتاده و عمدتا دامپزشک از سایر استان‌ها برای همکاری به استان مرکزی می‌آیند.

 حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر ممنون هستم که این قرصت را در اختیار من قرار داد. حکیم مهر یک رسانه بسیار قوی در راستای انتقال مباحث و صحبت‌ها در سطح کلان و بخش خصوصی است.

برخی مشکلات در سطح استان وجود دارد که عمدتا با همکاری‌ بین سازمان‌های دامپزشکی و نظام دامپزشکی قابل حل است. بنده در شورای مرکزی و مجمع رؤسا دائماً به دوستان  نیز عرض می‌کنم که مسائل را تا جایی که امکان دارد از طریق همکاری و همدلی با مدیران کل مسایل استان را حل کنند، کمااینکه گاها دیده می‌شود که در استان‌های مختلف یک‌سری اصطکاک بین دو بخش وجود دارد اما در استان مرکزی با تعامل خوبی که هست،  مشکلات کمرنگ است. از همه دوستان خواهش دارم که مقداری دید خود را از حالت جزئی‌نگری فراتر ببرند و دغدغه‌ها را در سطح ملی مطرح کنند که بتوانیم با یک قدرت مضاعف نسبت به حل مسائل دامپزشکی اقدام کنیم.

یکی از اتفاقات خوب در سال گذشته، انتخابات شورای مرکزی بود که با محوریت حضور و مشارکت استان‌ها و بخش خصوصی شکل گرفت و من فکر می‌کنم در آینده نزدیک شاهد یک سری تحولات شگرف در بخش دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور باشیم که از این بابت از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم.

 حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
2
با سلام ای کاش تشکیل این کمیته برخورد با درمانگران غیرمجاز در استان آذربایجانغربی نیز تشکیل بشه بالاخص در شهرستانهای جنوبی استان:( کاردان - تلقیح کار- دامدار وبالاخص از همه بدتر ، نسخه پیچی های بی در پیکر داروخانه ها وجالب اینکه در اکثر آنها مسولین فنی شان نبوده ویه متصدی همه کار انجام میده!!!!!! با توجه به اینکه تمامی اختیارات برعهده نظام می باشد متاسفانه،.....!! لذا عاجزانه خواهش میکنیم مسولین اداره کل استان مربوطه به این موضوع ورود کنن. سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
قوانین مربوط به زمان جنگ جهانی دوم هست که فقط کاردان و دکترای حرفه ای وجود داشت ... الان کارشناس علوم ازمایشگاهی دامپزشکی و ارشدهای علوم ازمایشگاهی دامپزشکی(بیوشیمی یا بافت یا انگل یا ایمنی یا باکتری یا ویروس)و پی اچ دی های دامپزشکی رشته اوردین دانشجو تربیت کردین بعد شغلشو از قبل دادین به دامپزشک ؟کجای دنیا پیرادامپزشکا مثل ایران هستن و حیطه شغلی ندارن؟ چرا پیرادامپزشکی و علوم پایه دامپزشکی هیچ حامی و نماینده ندارند قوانین بازنگری باید بشه و هرکس طبق رشته تحصیلیش کارکنه دوره علامه دهر بودن گذشته علوم تخصصی شدن یه نفر نمیتونه همزمان کار پرستار و بهیار و ماما و کارشناس تغذیه و کارشناس ازمایشگاه و دکتر داروساز رو خودش یجا به تنهایی انجام بده
.......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
2
انوقت انجمن و نظام استان ........... ببینید چه خیانت ها و پارتی بازی هایی که نمی کنند....
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
2
اززحمات وتلاش های آقای دکتراصلانی رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان مرکزی که بادیدوسیع
وهمکاری های مستمرسعی دررفع مشکلات وموانع دامپزشکی درابعاد استانی وکشوری دارند.
نظر شما
ادامه