کد خبر: ۶۳۳۵۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا دادخواه» افزود: مهمترین دغدغه‌های ما این است که پذیرش دانشجو و فارغ‌التحصیلان کمی ضابطه‌مندتر از این شود و بر اساس نیازسنجی صورت گیرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به حکیم مهر می‌گوید که بانک عامل تعیین و هماهنگی‌های اولیه انجام شده و بنا داریم با همکاری اداره کل دامپزشکی و اداره کل تعاون استان، به یاری خدا از ابتدای سال ۱۴۰۰ ماده ۱۹ را در استان اجرایی کنیم.

از نظر «دکتر رضا دادخواه» وظیفه ماست که این قطع ارتباط مالی را طبق قانون و دستورالعمل انجام دهیم و مسئول فنی را به حق و حقوق خود برسانیم. از آن به بعد دیگر در اختیار خود فرد است و اینکه حقوق را برگرداند یا صاحب حق و حقوق خود شود، دست خودش است.

حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت دامپزشکی در استان آذربایجان شرقی چگونه است؟

در حال حاضر بیشترین تمرکز ما روی اجرای ماده ۱۹ است. در این راستا جلسات مربوط به کمیسیون ماده ۱۹ را با اداره کل گذاشتیم و همچنین با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز هماهنگ کردیم. بانک عامل تعیین و هماهنگی‌های اولیه انجام شده و بنا داریم با همکاری اداره کل دامپزشکی و اداره کل تعاون استان، به یاری خدا از ابتدای سال ۱۴۰۰ ماده ۱۹ را در استان  اجرایی کنیم. اگر موفق به انجام این کار بشویم، قدم بزرگی برای مسئولین فنی ما خواهد بود.

حکیم مهر: در واقع قرار است که حقوق مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی از طریق یک بانک عامل پرداخت شود؟

بله تا از این طریق قطع ارتباط مالی صورت گیرد. بانک عامل تعیین شده و حقوق آنها از طریق بانک عامل تقدیم می‌شود.

حکیم مهر: چه ضمانتی وجود دارد که کارفرمایان قراردادهای پشت پرده با مسئولین فنی بهداشتی نبندند و مثلا نصف حقوق پرداختی را پس نگیرند؟

به نظر من درصد این موارد خیلی پایین است و فکر نمی‌کنم بیشتر از ۲ یا ۳ درصد باشد. باید توجه کرد که مسئول فنی با این تورم و فشار اقتصادی موجود در جامعه، به دنبال افزایش درآمد است و زمانی که احساس کند نظام دامپزشکی، اداره کل دامپزشکی و اداره کار از او حمایت می‌کنند، هیچ وقت از حق و حقوق خود نمی‌گذرد. به هر حال وظیفه ماست که این قطع ارتباط مالی را طبق قانون و دستورالعمل انجام دهیم و مسئول فنی را به حق و حقوق خود برسانیم. از آن به بعد دیگر در اختیار خود فرد است و اینکه حقوق را برگرداند یا صاحب حق و حقوق خود شود، دست خودش است.

حکیم مهر: آیا شما از آنها حمایت می‌کنید؟

دقیقا. در حال حاضر مواردی که برای شکایت مراجعه می‌کنند، می‌دانند که کمیته کمیسیون ماده ۱۹ حقوق مسئول فنی را تا ریال آخر می‌گیرد.

حکیم مهر: ارتباط شما با اداره کل و بخش دولتی چگونه است؟

تعامل ما با بخش دولتی بسیار عالی است. پیشنهاد ما به همکاران بخش دولتی و همکاران نظام دامپزشکی کشور این است که آن چیزی که ۹۰ درصد مشکلات را حل می‌کند، همراهی و تعامل بین بخش دولتی و بخش خصوصی است. لذا تعامل ما خیلی خوب است. مدیر کل محترم هم تمام طرح‌های ما را حمایت می‌کنند هیچ تفاوتی بین نظام و اداره کل استان نداریم.

حکیم مهر: به غیر از اجرای ماده ۱۹، دغدغه‌های دیگر شما در استان چیست؟

مهمترین دغدغه‌های ما این است که پذیرش دانشجو و فارغ‌التحصیلان کمی ضابطه‌مندتر از این شود و بر اساس نیازسنجی صورت گیرد. اگر پذیرش دانشجو بر اساس نیاز انجام شود، طبیعتا مشکلات خیلی کمتر از این خواهد بود.

حکیم مهر: چه تعداد دانشکده دامپزشکی در استان فعالیت می‌کند؟

درحال حاضر ما در استان خودمان ۵ دانشکده دامپزشکی داریم که در مقطع دکترا فارِغ‌التحصیل بیرون می‌دهند و این باعث شده امنیت شغلی همکاران آن طور که باید و شاید تامین نشود.

یکی دیگر از دردهای مشترک تمام دامپزشکان این است که حرفه ما جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود و همکاران بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

حکیم مهر:‌ وضعیت فعالیت داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی در استان چگونه است؟

شکر خدا وضعیت فعالیت آنها در استان خوب است و همه کار و فعالیت خود را می‌کنند. اما اخیرا یک حرکت مثبت از طرف سازمان نظام دامپزشکی کشور در مورد فروش دارو طبق آخرین فاکتور انجام شده بود، درست مثل همان اتفاقی که در بخش داروخانه‌های انسانی می‌افتد که با مقاومت اداره صنعت و معدن مواجه شده است. اگر این مشکل حل شود، وضعیت داروخانه‌ها بهبود می‌یابد، در غیر این صورت و با روند فعلی، سرمایه همکاران ما رفته‌رفته تحلیل می‌رود و دارویی را که می‌فروشند، باید یک مبلغ روی آن بگذارند تا بتوانند داروی جدید بخرند.

حکیم مهر: آیا با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

درمان غیرمجاز معضلی است که حل آن نیازمند همکاری همه است. یعنی اینکه صرف نظام یا اداره کل بخواهند معضل را حل کنند، خیلی مشکل است. خود درمانگران مجاز ما می‌توانند عامل اصلی برای کنترل و ممانعت از دخالت افراد غیر مسئول در امر درمان باشند. اگر همکاران ما بین خود تعامل کنند و مواردی را که خودشان نمی‌توانند درمان کنند، به افراد مجاز ارجاع کنند، خیلی از مشکلات فعلی ما حل می‌شود.

ما از یک طرف خودمان با دست خود افرادی را تربیت می‌کنیم که درمان غیرمجاز انجام می‌دهند و از طرفی خودمان هم شکایت می‌کنیم. اگر همه همکاران همکاری کنند، تکلیف مشخص است. فردی که عضو نظام است اگر تخلفی کند، به هیات بدوی می‌رود و آنجا پرونده او بررسی می‌شود. اگر هم غیر عضو نظام باشد که او هم برای تعیین تکلیف به دادگاه معرفی می‌شود، اما لازمه آن این است که همه همکاری کنند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

سپاس از زحماتی که شما در پایگاه خبری حکیم مهر برای شغل و حرفه دامپزشکی می‌کشید. اقدامات شما واقعا ارزشمند است. حکیم مهر یک رسانه وزین و عالی است و من از شما تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله امیدوارم سال جدید سرشار از سلامتی و خیر و برکت برای همه همکاران دامپزشک باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
2
10
اگه مسولین فنی بهداشتی را نظام انتخاب کند وجابجا کند اونوقت دیگه کارفرما نمی‌تواند بگویید مقداری از حقوقت را برگردون، مشکل اصلی انتخاب مسولین فنی توسط خود کارفرماست
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
8
بله درسته این موضوع همه میدانند ولی کو عمل؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
4
از من که گذشت و 7 8 سال از عمرمو اینجوری گذروندم چون نیاز مالی داشتم و سرپرست و کفیل بودم. همون موقع هم از این دست حرفها زده میشد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
5
تنها علتی ک مسولین فنی حقوق برمیگردانند این است که کارفرما این اختیار را دارد که بگه من با این مسول فنی دوست ندارم قرارداد ببندم و دامپزشکی این اختیار را ندارد که نماینده بهداشتیشو که همان مسولین فنی است را خودش انتخاب و به کارخانه معرفی کند . حالا شما خودتدنو جای اون مسول فنی بگذارید اگر ی سال به حرف کارفرما گوش نده و حقوقو برنگردونه سال بعد دیگه باهاش قرارداد نمیبنده و در خیلی از استانها کارفرما ی دامپزشک به توافق میرسه و میاد برای قرارداد ولی در بهترین حالت و در استانهاییکه دامپزشکی قویتری دارند دامپزشکی محکوم به این است که شخص دیگری رو معرفی کنه و اون شخص اگر قرارداد بست و اوکی شد یعنی حقوقو پس میده چون کارفرما عاشق چشم و ابروی شخص دوم نیست اگر هم به توافق نرسیدند دامپزشکی شخص دیگری رو معرفی میکنم تا شخص مورد نظر پیدا بشه . می بینید چقدر جالبه . شما جای اون مسول فنی بودید چیکار میکردی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
دقیقاااا
مجید
|
Germany
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
8
مشکل اصلی دانشکده های بی در و پیکر اند که هر کس از جلوی درش رد میشود سریع یک مدرک میخرد ! اینها همه داستان اند اگر ۱۰ دامپزشک قبول نکند حقوق برگردانند نفر ۱۱ این کار را خواهد کرد چون بیکاری و بدبختی و بی پولی فشار میآورد ۳ دانشکده دامپزشکی با پذیرش کهکشانی در یک استان ! ظرفیت فروش مدرک دامپزشکی در استان آذربایجان شرقی دقیقا معادل کل کشور فرانسه است! واقعیت این است که مافیای آموزش پولی وضعیت بسیاری از رشته ها را به قهقراء کشانده .اگر فکری به حال آموزش دامپزشکی نگردد نه تنها خود رشته بلکه بهداشت عمومی را هم با خود به نابودی می کشاند.
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
0
3
قربان مسول فنی فروشگاه و بازار روز اصلا بیمه نیست و حقوق یک خط در میان میگیره تازه کار اضافی هم باید بکنه
آرش
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
0
1
انشاالله که خیره و در سال جدید ماده ۱۹ با قدرت اجرا بشه لطفا میزان حقوق و دستمزد مسئولین فنی،بهداشتی را هم نظام دامپزشکی با توجه به تورم موجود تعیین و ابلاغ نماید و در قراردادهای جدید نظارت نماید که این دستمزد به شکل صحیح پرداخت گردد
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
0
1
همین اول کار یه نخی به کارفرماها داد ایشون که میتونین پول رو کامل واریز کنین بعد از مسئول فنی بگیری
اقا یا کاری رو نکنین یا هم میکنین درست و حسابی انجام بدین
به قول ترکها اینا (یاتانی دا آورالدیلار)یعنی اونیکه خواب رو هم بیدار میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
0
1
نباید کارفرما مسوول فنی انتخاب کنه انگار کارگر میگیره خوشش نیاد سال بعدش میندازه بیرون
نظر شما
ادامه